Gå til innhold

Skattelistene lagt åpent ut??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, A-hunter skrev:

Det har absolutt ingenting med det å gjøre. Skatt og økonomi er en privatsak. Det er ille nok at det offentlig har og krever fullt innsyn om ikke alle skal velte seg rundt i denne høyst private informasjonen. Har folk virkelig ingen interesse av å verne om sitt eget privatliv? Er det "lik og del" - generasjonen som har mistet all grad av sunn fornuft?

Skatt er ikke en privatsak, det er et offentlig anliggende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Skatt er ikke en privatsak, det er et offentlig anliggende. 

Det er på ingen måte et allment anliggende. Hvis du med "offentlig" mener myndighetene, så ja, til en hvis grad. At den enkeltes skatt er offentlighetens anliggende er rent vrøvl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Skatt er ikke en privatsak, det er et offentlig anliggende. 

Dersom jeg er uhyre nysgjerrig på hva naboene mine tjener, kan jeg søke dem opp. Er jeg så nysgjerrig, bør jeg også kunne stå for det når naboene ser at jeg har søkt dem opp.

Anonymkode: 2c400...7f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer ikke på noen av spørsmålene jeg stiller deg. 

En gang til: Hvorfor skal ikke du være villig til å logge deg inn og vise at du har søkt på personer, om du faktisk ser en moralsk verdi i å sjekke andre privatpersoners økonomiske forhold?

hvem som blir "flaue" eller ikke, er en irrelvant ikke-sak.

Anonymkode: 2080b...bfd

Jeg søker da på hvem jeg vil :)

Men ut fra statistikken er det åpenbart veldig tungvint at man må logge inn på skatteetaten først, mye enklere slik det var før, med egne sider som man kunne slå opp på sekundet og søke.

Jeg har ingenting å skjule eller skamme meg over, men sikkert mange som har det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror vi kan konstatere, at du ikke hadde særlig saklige argumenter å følge opp deg selv med, og bare prøver fase deg ut med intetsigende pjatt.
 

Anonymkode: 2080b...bfd

Om det du mener er riktig hadde vært en selvfølge, så ville det vært slik. Men slik er det ikke :)

Jeg var selv på topp 10-listen i min kommune og havnet i lokalavisa, som om jeg bryr meg om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Om det du mener er riktig hadde vært en selvfølge, så ville det vært slik. Men slik er det ikke :)

Jeg var selv på topp 10-listen i min kommune og havnet i lokalavisa, som om jeg bryr meg om det

Sier ikke at noe nøvendigvis er mer riktig enn annet, men mener jeg hvertfall kan  argumentere logisk for mitt syn, uten å vri på ting.
Til det siste: Javel, men om vi skal tro på deg der er jeg usikker på.

Anonymkode: 2080b...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haugesunds avis. Sånn ser det ut. Kan slå opp hele landet. 

 

 

skattaer.jpg

Anonymkode: 2080b...bfd

Det er for 2017. Ikke for 2018 for nå er det ikke lov lenger.

Anonymkode: 28d1c...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var innom lokalavisa, og der har de lagt ut opplysninger om hva folk tjener og har i formue.

Skulle ikke det være slutt nå? Trodde det gjaldt for alle, at man måtte logge inn og avgi spor at man har søkt.
Er det riktig at man ikke skal beskyttes av den regelen fordi om man har litt mer penger enn de fleste??

Anonymkode: 2080b...bfd

Det er en tradisjon i Norge å gjøre det slik, om du finner det fælt får du lobbyere imot det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haugesunds avis. Sånn ser det ut. Kan slå opp hele landet. 

 

 

 

Kan du søke på hvem som helst der? 

Anonymkode: 71592...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Synes dette burde vært langt mer offentlig enn i dag, alle burde kunne søke på alle, uten å legge igjen «spor» :)

Mao slik det var før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, A-hunter skrev:

Det har absolutt ingenting med det å gjøre. Skatt og økonomi er en privatsak. Det er ille nok at det offentlig har og krever fullt innsyn om ikke alle skal velte seg rundt i denne høyst private informasjonen. Har folk virkelig ingen interesse av å verne om sitt eget privatliv? Er det "lik og del" - generasjonen som har mistet all grad av sunn fornuft?

Skattelistene var da langt mer åpne før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen legge ut lenker, der det er mulig å søke på skattelistene.

Anonymkode: 71592...f89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Jeg søker da på hvem jeg vil :)

Men ut fra statistikken er det åpenbart veldig tungvint at man må logge inn på skatteetaten først, mye enklere slik det var før, med egne sider som man kunne slå opp på sekundet og søke.

Jeg har ingenting å skjule eller skamme meg over, men sikkert mange som har det

Å, det er ikke mer tungvint enn at du klarer det fint. Særlig hvis du er en økonomisk topp-10 person. Tviler forresten på at de er så opptatt av å snoke på andre.

Det meste kan gjøres enkelt og åpent, men her er det jo personvernet vi snakker om. Så det innebærer jo ikke noe nytt fra deg: bare en annen vinkling å si det på, at du personlig "syns det skal være åpent". Det vet vi jo allerede.

Det har ikke noe med å skjule og skamme seg. For å illustere: Ville du synes det var ok, om en nabo eller ansatt av deg kom bort til deg på gata og spurte: Hvor mye tjener du, hva betaler du i skatt, hvor stor formue har du? Hva tjener kona/mannen din, foreldrene dine osv.
Hvis du ikke skjønner at dette er privatsaker, så deg om det. Om du ikke bryr deg selv, hvorfor skal andre rette seg etter det og være som deg, bare fordi du liker det sånn? 
Dessuten mener jeg du har et for lempfeldig syn på dette med at kriminelle kan utnytte en sånn åpenhet. Om det skjer sjelden, er det likevel alvorlig nok for dem det skjer med. Du har tid til å logge deg inn om du har behov for å snoke.  Å klage på at det er "tungvint", er bare sutring og tøys.

Anonymkode: 2080b...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør være som det var før. Alke kunne gå inn på skattekontoret hvor listene var lagt ut for gjennomsyn. Det var flaut for de nysgjerrige

Anonymkode: e98bf...6db

Med tanke på køene som var den gangen kan det ikke ha vært så flaut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk tjener er ikke en privat sak. Det er av offentlig interesse hva de ulike borgere betaler i skatt. Det er bare de som har noe å skjule som ikke liker at inntektsopplysningene blir offentliggjort.

Anonymkode: 71592...f89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at noe nøvendigvis er mer riktig enn annet, men mener jeg hvertfall kan  argumentere logisk for mitt syn, uten å vri på ting.
Til det siste: Javel, men om vi skal tro på deg der er jeg usikker på.

Anonymkode: 2080b...bfd

Jeg har respekt for at andre er av en annen oppfatning, og det ble jo da dessverre også en innstramming som vi vet :)

Jeg var på «nedre halvdel» på topp 10 et år, både i inntekt og skatt, men ikke formue. Nå var det snakk om en nokså liten kommune, har senere flyttet til en langt større kommune, her var jeg så vidt inne på topp 100 på inntektstoppen på listene som ble publisert i fjor høst, nok til å komme i avisa nok en gang, men som sagt, spiller ingen rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, det er ikke mer tungvint enn at du klarer det fint. Særlig hvis du er en økonomisk topp-10 person. Tviler forresten på at de er så opptatt av å snoke på andre.

Det meste kan gjøres enkelt og åpent, men her er det jo personvernet vi snakker om. Så det innebærer jo ikke noe nytt fra deg: bare en annen vinkling å si det på, at du personlig "syns det skal være åpent". Det vet vi jo allerede.

Det har ikke noe med å skjule og skamme seg. For å illustere: Ville du synes det var ok, om en nabo eller ansatt av deg kom bort til deg på gata og spurte: Hvor mye tjener du, hva betaler du i skatt, hvor stor formue har du? Hva tjener kona/mannen din, foreldrene dine osv.
Hvis du ikke skjønner at dette er privatsaker, så deg om det. Om du ikke bryr deg selv, hvorfor skal andre rette seg etter det og være som deg, bare fordi du liker det sånn? 
Dessuten mener jeg du har et for lempfeldig syn på dette med at kriminelle kan utnytte en sånn åpenhet. Om det skjer sjelden, er det likevel alvorlig nok for dem det skjer med. Du har tid til å logge deg inn om du har behov for å snoke.  Å klage på at det er "tungvint", er bare sutring og tøys.

Anonymkode: 2080b...bfd

Jeg er vel mer skuffet over at det er så få som har slått meg opp, det er minst like viktig som at det er viktig for meg å søke opp andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva folk tjener er ikke en privat sak. Det er av offentlig interesse hva de ulike borgere betaler i skatt. Det er bare de som har noe å skjule som ikke liker at inntektsopplysningene blir offentliggjort.

Du misforstår. Det er ikke privat for det offentlige, men kan anses privat ovenfor andre private. Altså den store allmennheten som egentlig ikke har noe med hva du tjener. Men du får jo vite det om du logger inn og kvitterer at du sett det. Hvorfor er det viktig for deg å skjule det?

Anonymkode: 2080b...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Jeg er vel mer skuffet over at det er så få som har slått meg opp, det er minst like viktig som at det er viktig for meg å søke opp andre

Klart det ville være artig å se hvem som søker deg opp. Men det tyder på at funksjonen virker til sin hensikt, og bekrefter hvor lite viktig det til syvende og sist er for de fleste å snoke.

Anonymkode: 2080b...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...