Gå til innhold

Nabo freden

Fremhevede innlegg

Gjest hundeeier
Skrevet

Jeg har overtatt en nydelig hund, på 9 mnd som ikke kunne bo hos gammel eier lengre , han var da 5 md gamme. Jeg har kost meg og han er alle naboenes yndling, helt til nå. Nå bjeffer han på alt, vi bor i enebolig så det er ikke det , men i dag kom ene naboen og spurte om vi kunne ordne denne bikkja vår, fordi nå var de lei av bjeffing og det der. Han blir tatt fort inn, hvis han bjeffer han står ikke ute hele tiden, og aldri hvis ikke vi er hjemme. 

Men noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke latt ham være ute alene i det hele tatt, hvis han står og bjeffer. Selv om dere tar ham inn, så vil det bare stanse bjeffingen der og da - neste gang han ser/hører noe, så vil han bjeffe igjen.

Skal dere få bort selve bjeffingen, så er det snakk om å motbetinge - dvs å endre hundens assosisasjon til hva passerende hunder/folk/lyder betyr. Vær ute med hunden og med en gang han ser noe han vil bjeffe på, si "bra!" og gi godbit. Gjenta "bra!" og godbit igjen og igjen helt til hunden har glemt det som passerte og bare fokuserer på deg. Hvis du gjør det på alt hunden reagerer på, så vil den begynne å assosisere det med godbit fra deg i stedet for noe skummelt/kult å bjeffe på.

Når du ikke har tid/lyst til å stå og trene, ha hunden inne sammen med deg. Bjeffer han på lyder inne, tren på samme måte.

• Liker 5
Skrevet

Og den er 9 mnd, altså midt i puberteten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes antibjeffehalsbånd å få kjøpt.

Anonymkode: cf9bf...9e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What?

Anonymkode: 2c25c...472

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det anbefales ikke å bruke. Da fokuserer man bare på symptomet (bjeffingen) i stedet for å se på årsaken og jobbe med den (frykt, frustrasjon, stress, forvetning...). I tillegg er det i mange tilfeller ulovlig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet en del som har hunder ute i hagen alene. Noen hunder trives med det, men når de blir bundet er det mange som bjeffer, blir stressa osv. Er vel ikke mange hundeslag som liker å stå bundet?

Når naboen klager, så har den nok bjeffet en stund. Dere kan jo ikke la den stå ute alene før dere har trent på det. Når det gjelder hunder, så handler alt om trening. Bortsett fra at jeg syns synd på hunden, så ja, det er også veldig irriterende å høre på! 

Tren på å la ham være ute alene hvis han må det..

• Liker 1
Gjest hundeeier
Skrevet
58 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg vet en del som har hunder ute i hagen alene. Noen hunder trives med det, men når de blir bundet er det mange som bjeffer, blir stressa osv. Er vel ikke mange hundeslag som liker å stå bundet?

Når naboen klager, så har den nok bjeffet en stund. Dere kan jo ikke la den stå ute alene før dere har trent på det. Når det gjelder hunder, så handler alt om trening. Bortsett fra at jeg syns synd på hunden, så ja, det er også veldig irriterende å høre på! 

Tren på å la ham være ute alene hvis han må det..

Han er ikke ute alene for å si det sånn, han er ute i hagen kun for lufting, ellers sitter jeg ute sammen med de, og vi tar de inn med en gang det bjeffes, men dette er vokterraser.

Skrevet
4 minutter siden, hundeeier skrev:

Han er ikke ute alene for å si det sånn, han er ute i hagen kun for lufting, ellers sitter jeg ute sammen med de, og vi tar de inn med en gang det bjeffes, men dette er vokterraser.

Å, ok. Trodde han sto bindt i bånd, sorry.

Må vel nesten trene på når de får bjeffe da. Det ligger jo i rasen å si fra? Men alt kan vel trenes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...