Gå til innhold

Snyltere  

109 stemmer

1. 1. Er uføretrygdede snyltere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må forstå at det er de som har snyltet til seg trygd det reageres på.

Dette kan faktisk ikke stemme, for hvis man reagerer på snylting av trygd så er det jo de på dagpenger og sykepenger som snylter mest, men dem blir det aldri laget tråder om?? Men kanskje det er litt for ekkelt å se seg selv i hvitøyet, når man vet at forrige mandag var man selv borte fra jobb med full lønn pga sykdom, og " sykdommen" het fyllasyke. 

Anonymkode: 7ca10...fe4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er min slektning en snylter siden h*n har hatt flere slag og som følge av det blitt ufør? Nå får det fanken meg være nok med å trykke syke folk ned. Idioter.

Anonymkode: d616a...c5b

Simulerer han slagene og faker til seg trygd? Om ikke, har du nok ingenting å bekymre deg over. Da er han nok en reell ufør og ingen har noe imot det.

Anonymkode: 4efef...d8d

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Sozo skrev:

Hvordan i all verden klarer noen å snylte til seg trygd, og i et slikt omfang at det må debatteres så ofte.

Det er ganske mange som skal uttale seg før uføretrygd innvilges, det være seg arbeidsgiver, fastlege, spesialister, saksbehandler og til slutt NAVs lege. Før NAVs lege avgjør dette skal man være sykemeldt, der det stilles krav både til arbeidsgiver og arbeidstaker, som tilrettelegging. Så går man over på AAP og her kommer det krav om både behandling og arbeidsutprøving. Til og med hjemmebesøk i noen tilfeller. 

Fastlegen har vel en 6-7 år med utdanning. Hen må lures av denne snylteren. Så må en god del spesialister bli lurt. Også de med lange utdanningsløp. Saksbehandler har vel krav om å ha master, der har du 5 år med utdanning. NAVs lege er også godt utdannet. Så alle disse topp utdanna menneskene skal lures. Og hvordan klarer en snylter det egentlig? Kan noen her forklare meg hvordan? 

Snylterne har ikke en spesifik ting de faker. Det er mange ting som kan simuleres.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, tussi84 skrev:

Hvis du klarer å jobbe 100 prosent ved siden av trygda, så skulle du heller ikke hatt noe trygd fordi da er du jo frisk.

Det blir noe annet om uføre feks prøver seg ut i en liten deltidsjobb, eller har feks en stilling som ringe vikar hvor vaktene er periodisk, og en kan takke nei pga helsen.

Jammen man får jo ikke trygd da! Om noen skulle bli så friske at de kan jobbe 100 % ( må være veeeldig få) så stoppes selvfølgelig trygda. Men blir man syk igjen er man allerede inne i «systemet». 

Anonymkode: 61215...3b6

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan faktisk ikke stemme, for hvis man reagerer på snylting av trygd så er det jo de på dagpenger og sykepenger som snylter mest, men dem blir det aldri laget tråder om?? Men kanskje det er litt for ekkelt å se seg selv i hvitøyet, når man vet at forrige mandag var man selv borte fra jobb med full lønn pga sykdom, og " sykdommen" het fyllasyke. 

Irrelevant. Om en snylter på dagpenger eller AAP og klarer seg gjennom det, vil en få uføretrygd. Siste instans. Det er altså de som betyr noe.

Det er også mange som tror at folk blir snille og renhårige når de kommer på uføretrygd. Alle lukes ut på AAP o.l. Igjen minner jeg om at det er pga økonomisk utroskap de blir tatt.

Ingen blir tatt pga at de faker sykdom, så da skal vi altså utgå fra at landets 350000 uføre er reelt syke? Eller skal vi se litt nærmere på moralen her, som du selv snakker om i ditt innlegg...?

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Omtrent alle i Norge lever på andres midler? Hvem sine midler lever de på da, mener du? Oljeformuen tilhører det norske folk :)

Hva jeg mottar fra staten vet jeg ikke, men tror ikke det er så mye. Neppe mer enn de knapt 500.000 jeg betaler i skatt, og da er ikke alt jeg betaler i moms osv. med :)

I løpet av et liv så koster man nok langt mer enn 500 000 kr pr år for den norske stat. På 1970-tallet kostet ett døgn på sykehus ca 7000 kr pr pasient, koster nok langt, langt mer i dag nesten 50 år senere. Så har man kostnadene bare ved å bli født, ultralydene FØR man ble født, pluss, pluss, pluss, helsesøster besøk, kontantstøtte. barnehage, tannlege, og dette er FØR man engang har begynt på skolen. 

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snylterne har ikke en spesifik ting de faker. Det er mange ting som kan simuleres.

Gi meg ett eneste eksempel. Beskriv hvordan denne personen klarte å lure alle disse godt utdanna menneskene. Hvordan lurte hen arbeidsgiver, for hen må skrive en uttalelse. Beskriv også hvordan hen fikk fastlegen til å skrive en uttalelse som ikke var reel. Hvordan kan det ha seg at saksbehandler ikke forsto at klienten hadde lurt både arbeidsgiver og fastlege? Og hva med spesialistene? Hvordan ble de lurt? Og NAV-legen, forsto ikke hen noe av dette, som jobber med arbeid og sykdom hver eneste dag? 

Hen er god, den som har klart å lure alle disse. Så god at jeg tviler på at hen vil kaste bort sine ekstraordinære evner på ei uføretrygd og evig fordømmelse. 

Endret av Sozo
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Irrelevant. Om en snylter på dagpenger eller AAP og klarer seg gjennom det, vil en få uføretrygd. Siste instans. Det er altså de som betyr noe.

Det er også mange som tror at folk blir snille og renhårige når de kommer på uføretrygd. Alle lukes ut på AAP o.l. Igjen minner jeg om at det er pga økonomisk utroskap de blir tatt.

Ingen blir tatt pga at de faker sykdom, så da skal vi altså utgå fra at landets 350000 uføre er reelt syke? Eller skal vi se litt nærmere på moralen her, som du selv snakker om i ditt innlegg...?

Ja hvorfor ikke snakke om moralen til arbeidsledige som velger å jobbe svart eller moralen til de som er sykemeldt fra sin faste stilling og velger å jobbe svart. Hvis man absolutt vil snakke om snylting av trygd så bør man jo så absolutt snakke om de trygdemidlene det blir snyltet mest av. Og når det kommer til sykdom så skriker folk høyt i protest over at man ikke skal få full lønn fra første sykedag, mens de fleste har hatt kollegaer som nesten alltid blir " syk" enten en fredag eller mandag.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det slik sykepenger og arbeidsledighetstrygd er det som det svindles mest med, men vi mennesker liker å peke på de slemme andre, istedet for å se bjelken i vårt eget øye. 

Det er ikke det. Om en svindler på sykepenger og arbeidsledighetstrygd, er det fordi en blir tatt pga en har jobbet da en ikke hadde lov å jobbe. Man har hatt inntekt samtidig som man mottok ytelser fra staten. Det er dette de blir tatt for, ikke den selve fysiske utførelsen av jobben. Den snakkes det ikke om i det hele tatt.

På uføretrygd snur det tvert om. Her skal en nå kunne jobbe så mye en vil samtidig som en er erklært arbeidsudyktig av staten.

Folk må lære seg å snakke om selve saken, at det jobbes når man etter eget sigende er syk. Det er her fakingen ligger, ikke ut i fra hvilken økonomisk utroskap en blir tatt for og på hvilken ytelse en var på da en ble tatt.

Likevel blir det aldri snakket om.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sozo skrev:

Gi meg ett eneste eksempel. Beskriv hvordan denne personen klarte å lure alle disse godt utdanna menneskene. Hvordan lurte hen arbeidsgiver, for hen må skrive en uttalelse. Beskriv også hvordan hen fikk fastlegen til å skrive en uttalelse som ikke var reel. Hvordan kan det ha seg at saksbehandler ikke forsto at klienten hadde lurt både arbeidsgiver og fastlege? Og hva med spesialistene? Hvordan ble de lurt? Og NAV-legen, forsto ikke hen noe av dette, som jobber med arbeid og sykdom hver eneste dag? 

Hen er god, den som har klart å lure alle disse. Så god at jeg tviler på at hen vil kaste bort sine ekstraordinære evner på ei uføretrygd og evig fordømmelse. 

Ut ifra dine påstander finnes det da ikke en eneste ufør i Norge som har svindlet til seg trygden.

Du verden.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ut ifra dine påstander finnes det da ikke en eneste ufør i Norge som har svindlet til seg trygden.

Du verden.

Det er en mengde med spørsmål, ikke påstander. Jeg ber om ett eksempel, eller ei forklaring. Hvordan skal noen klare å overbevise meg om at vi har så mange snyltere om mine spørsmål ikke kan besvares? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvorfor ikke snakke om moralen til arbeidsledige som velger å jobbe svart eller moralen til de som er sykemeldt fra sin faste stilling og velger å jobbe svart. Hvis man absolutt vil snakke om snylting av trygd så bør man jo så absolutt snakke om de trygdemidlene det blir snyltet mest av. Og når det kommer til sykdom så skriker folk høyt i protest over at man ikke skal få full lønn fra første sykedag, mens de fleste har hatt kollegaer som nesten alltid blir " syk" enten en fredag eller mandag.  

Ja, det er jo det jeg sier? Det er moralen all snylting springer ut fra. Ikke hvorvidt den enkelte blir tatt pga at den tjente penger mens denne var på en form for stønad. Det er den økonomiske delen du blir tatt for og får dom på. Men det var den moralske delen som fortalte deg at du var ikke så syk som du ga uttrykk for, og dermed jobbet mens du var på stønad.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Leo said:

En annen ting er at vi i Norge har et helsevesen som gjør at svært mange overlever alvorlig sykdom som kreft, hjerte-/karsykdom og flere andre ting som ville ha tatt dem ut av statistikken en gang for alle i de fleste andre land. At man overlever betyr imidlertid ikke at man er 100% frisk og arbeidsfør. 

Det er riktig, men det forklarer ikke hvorfor Norge har så mange flere uføre enn de andre skandinaviske landene. Har du er teori angående det?

Anonymkode: 5377c...476

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sozo skrev:

Det er en mengde med spørsmål, ikke påstander. Jeg ber om ett eksempel, eller ei forklaring. Hvordan skal noen klare å overbevise meg om at vi har så mange snyltere om mine spørsmål ikke kan besvares? 

Det trengs ikke. Ut fra ditt siste innlegg finnes det ikke snyltere. Å da prøve å fortelle deg noe, er som å slåss mot møllevinger.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Simulerer han slagene og faker til seg trygd? Om ikke, har du nok ingenting å bekymre deg over. Da er han nok en reell ufør og ingen har noe imot det.

Det kan du si, men folk som er såkalt "reelt" uføre leser også kommentarer som dukker opp her på kg og selv om man liksom har en god nok grunn til å være ufør så er det likevel lett å ta innover seg den konstante nedsnakkingen. Folk som sitter her dag ut og dag inn og skriver dritt om uføre er råttne mennesker inn til beinet. Hvem er de til å vurdere hvem som er reelt ufør og ikke?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du si, men folk som er såkalt "reelt" uføre leser også kommentarer som dukker opp her på kg og selv om man liksom har en god nok grunn til å være ufør så er det likevel lett å ta innover seg den konstante nedsnakkingen. Folk som sitter her dag ut og dag inn og skriver dritt om uføre er råttne mennesker inn til beinet. Hvem er de til å vurdere hvem som er reelt ufør og ikke?

Om de reelt uføre hadde kunnet gå med på at det finnes snyltere blant dem, hadde alt vært så mye enklere. Dette har pr i dag ikke skjedd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det har blitt sagt i tråden, men arbeidsgiver er jo den største snylteren. 

For over 15 år siden fikk jeg sparken på grunn av sykdom. Arbeidsgiver hadde tatt kontakt med NAV for å få meg uføretrygdet. Det var jo en viss risiko for fravær, kortere og lengre, og det så ikke arbeidsgiver seg tjent med. 

Om jeg hadde tatt i mot hadde jeg vel vært en snylter. Arbeidsgiver var i alle fall en snylter, som sendte meg på NAV, fremfor å tilrettelegge for meg. 

Først nå har jeg tatt i mot uføretrygd. 

Anonymkode: aecd4...27a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er riktig, men det forklarer ikke hvorfor Norge har så mange flere uføre enn de andre skandinaviske landene. Har du er teori angående det?

Anonymkode: 5377c...476

Spørsmålet er om vi i realiteten har det siden andelen av befolkningen som deltar i yrkeslivet er omtrent den samme. Hva man velger å kalle de som ikke kan forsørge seg selv, altså om de havner i statistikken for uføre, sosialklienter eller arbeidsledige, vil jo også være av betydning. En annen ting som er viktig er hvor mange som blir forsørget av foreldre, ektefelle eller andre eller ganske enkelt lever på siden av samfunnet som mer eller mindre kriminelle. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt om ett tilfelle som ble påstått å være en som faket seg til uføretrygd. Men mannen har tydeligvis noe psykisk som kvalifiserer til trygd i tillegg til de fysiske skadene han ble påstått å ikke ha. Eksen og familien hans har nemlig sagt ting om han som tyder på at han ikke fungerer etter vanlige sosiale normer. Så mye som han drev og løy og manipulerte kan mannen ikke ha vært særlig frisk.

Anonymkode: b646e...012

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trengs ikke. Ut fra ditt siste innlegg finnes det ikke snyltere. Å da prøve å fortelle deg noe, er som å slåss mot møllevinger.

Jeg tenker du ikke har ett eneste eksempel eller en eneste forklaring å komme opp med. Først og fremst fordi du synser, og for det at du kjenner ikke til gangen i en slik prosess. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...