Gjest Eurodice Skrevet 22. april 2005 #21 Skrevet 22. april 2005 "To be biased" betyr vel ganske enkelt å være forutinntatt...
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #22 Skrevet 22. april 2005 "To be biased" betyr vel ganske enkelt å være forutinntatt... Eller forventningsskeiv hvis det er snakk om statistikk.
Theo Skrevet 22. april 2005 Forfatter #23 Skrevet 22. april 2005 "To be biased" betyr vel ganske enkelt å være forutinntatt... Jo, men vi har ikke noe faguttrykk for det - så vidt jeg vet, ihvertfall.
Gjest Gjesta Skrevet 22. april 2005 #24 Skrevet 22. april 2005 Jo, men vi har ikke noe faguttrykk for det - så vidt jeg vet, ihvertfall. Nå er det jo ikke alle ord som brukes i psykologi sammenheng som er særegne for fagfeltet da. Syns og forutintatt er en helt grei oversettelse av biased.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #25 Skrevet 22. april 2005 Nå er det jo ikke alle ord som brukes i psykologi sammenheng som er særegne for fagfeltet da. Syns og forutintatt er en helt grei oversettelse av biased. Synes det funker dårlig når det er snakk om biased data i en undersøkelse. Hvordan kan data være forutinntatt? Når det kommer til mennesker er forutinntatt et fint norsk ord.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #26 Skrevet 22. april 2005 Jo, men vi har ikke noe faguttrykk for det - så vidt jeg vet, ihvertfall. Biased er ikke forventningsrett, og dermed bør du forsøke å innføre ordet forventningsskeiv i ditt fagmiljø Fagmiljøer er generelt dårlig til å finne gode norske erstatningsord. De burde vært litt mer bevisst sitt ansvar i forringelsen av språket, og heller bøte på med å berike det
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2005 #27 Skrevet 22. april 2005 Jeg er enig i at forsknings/fagmiljøer er dårlige til å oversette fagord...men jeg har også sett mange mislykkede forslag på det også. Fonologisk sløyfe virker ikke heeelt som phonological loop. Men men, kanskje det er en vanesak. Men ja, dette burde man helt klart bli flinkere på. Dvs, den første som publiseres en artikkel e.l. og bruker et nytt engelsk/fremmedspråklig ord, må finne en god oversettelse
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #28 Skrevet 22. april 2005 Nå er loop faktisk et godkjent norsk ord (men som en med liten kjennskap til denne sløyfa, synes jeg fonologisk sløyfe funker helt fint ), men jeg grøsser når jeg ser biased. Men sliter selv ofte med å finne et godt nok dekkende norsk ord for det. Du må fort bruke to-tre ord for å beskrive hva du ønsker å beskrive.
Gjest Gjesta Skrevet 23. april 2005 #29 Skrevet 23. april 2005 Nå er loop faktisk et godkjent norsk ord (men som en med liten kjennskap til denne sløyfa, synes jeg fonologisk sløyfe funker helt fint ), men jeg grøsser når jeg ser biased. Men sliter selv ofte med å finne et godt nok dekkende norsk ord for det. Du må fort bruke to-tre ord for å beskrive hva du ønsker å beskrive. Poenget er da å snakke/skrive et funksjonelt og entydig språk med minst mulig rom for misforståelser. Syns forøvrig man kan bruke fonologisk sløyfe/løkke eller loop.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå