Gå til innhold

Huslån på stipend?


Hårsveisen

Anbefalte innlegg

Kan jeg ta opp huslån på stipend? 

Jeg er alene med to barn, har 10% fast stilling (lite fordi jeg studerer), og er fulltidsstudent. Til høsten skal jeg videre på høyskole og kan motta stipend, men jeg vet ikke hvor mye. Jeg ønsker å kjøpe bolig, hvis det lar seg gjøre, og lurer derfor på om det i det hele tatt er mulig å ta lån på stipend..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen får stipend fra lånekassen. De får omgjøringslån, altså lån som kan gjøres om til stipend hvis du består eksamen.

Du spør egentlig om du kan få bruke lån til ta opp lån? Ja, du kan bruke lånet som egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan låne max 5x inntekt. 
De fleste banker teller ikke studielån som en del av inntekten. 
Studielånet teller som en del av samlet gjeld, det vil si studielånet reduserer hva du kan få i boliglån. 
To barn vil også redusere kraftig hva du kan låne. 

Du må tenke realistisk, hva mener du selv at du faktisk kan betale for bolig pr måned? Inkludert strøm, forsikringer, nett og annet som følger med? 
med fult lån/stipend og forsørgerstipend vil du ha 11 000,- ca pr måned. 
Jeg har egen bolig, borettslag, ca 50kvm, ett soverom. Pr i dag har jeg 12 500,- i månedlig boutgifter. Siden renten er på vei opp, så er det lagt til grunn at jeg skal kunne betale ca 4-5000,- ekstra pr måned pga renteøkning også. 


 

Anonymkode: f0028...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast inntekt er nødvendig for å få lån. På 10 % lønn og stipend, er du henvist til å leie. 

Unntaket er dersom du har meget god sikkerhet, les kausjonist og stor egenkapital. 

Stipend regnes ikke som fast inntekt. Husk at der ikke er en menneskerett å eie bolig.

Anonymkode: 8534e...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lån på støtte fra Lånekassen pluss en liten deltidsjobb, men jeg hadde et monster av en egenkapital.

Anonymkode: 91bca...052