Gå til innhold

Kutte kontakt med familien - andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mange mange år med konflikter har vi bestemt oss for å kutte kontakt med barnefar sin familie. Vi har i snart 10 år forsøkt å respektere forskjeller, komme til enighet og snakke om problemer - uten hell. De har i alle disse årene bare pådratt oss dårlig humør som igjen påvirker hverdagen vår negativt.

Nå tenker vi at livet er for kort til å bruke mer energi på dette. Samtidig tenker vi jo på våre barn, disse små vi ønsker alt godt. 

Hvorfor må man bruke tid på familie, når familien bare gjør oss sinte, skuffet og lei? Er ikke omgang med gode venner bedre da? 

Noen andre i samme situasjon? Vi tenker mest på barna.. disse menneskene har ikke engang møtt barna, gratulert oss når de kom til verden eller vist glede på våre vegne. De dukket ikke opp i barnedåp, gir ingen bursdag eller julegaver. Bestemor har de ikke sett på snart 1 år og har heller ikke brydd seg stort. Hun har aldri vist kjærlighet ovenfor sine barnebarn.

Jeg er så redd for å gjøre feil ovenfor barna, men hva slags familie er dette egentlig..?

Ønsker ikke gå i detalj utover å nevne at det er snakk om årevis med negativ baksnakking, egoisme(alt skal gjøres til deres fordel), mangel på å vise at man rett og slett bryr seg. 

Det kan jo bli ensomt. I juletider, bursdager og i andre sammenhenger er vi redd, siden familien vi har kontakt med bor 8 timer unna.

Anonymkode: af28d...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man velger ikke sin familie, men man velger sine venner. Dropp familien og sats på gode nære vennskap, til syvende og sist er det disse relasjonene barna vil huske. Mine barn har ikke noe med min familie å gjøre, de kjenner ikke besteforeldre eller tanter. De har derimot mye med vennene våre å gjøre, og de elsker det. 

Anonymkode: 8c08e...bcc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om "vi". Dere vil altså isolere din mann helt fra hans egen biologiske familie? De samme mennesker som har oppdratt ham til å bli den mannen du giftet deg med.

Dette virker ganske stygt av "dere" overfor ham. 

Resten av innlegget ditt handler mye om "deres" (eller er det dine?) krav og forventninger til hans familie. Krav og forventninger de ikke har oppfylt eller innfridd.

Hva med å akseptere at disse menneskene er sånn som de er. De er din manns foreldre og familie, dine barns besteforeldre og familie, men de er ikke slik "dere" forsøker å få dem til å være.

Anonymkode: 81385...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker om "vi". Dere vil altså isolere din mann helt fra hans egen biologiske familie? De samme mennesker som har oppdratt ham til å bli den mannen du giftet deg med.

Dette virker ganske stygt av "dere" overfor ham. 

Resten av innlegget ditt handler mye om "deres" (eller er det dine?) krav og forventninger til hans familie. Krav og forventninger de ikke har oppfylt eller innfridd.

Hva med å akseptere at disse menneskene er sånn som de er. De er din manns foreldre og familie, dine barns besteforeldre og familie, men de er ikke slik "dere" forsøker å få dem til å være.

Anonymkode: 81385...430

Skjerp deg

Anonymkode: 33474...79f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha fadet ut kontakten, istedenfor å kuttet kontakten helt. Dere bestemmer selv hvor mye kontakt dere skal ha med familien hans, men det å kutte kontakten helt er litt i overkant. Gjør enkle grep som å slutt å be de i bursdager og dåp. Ikke ta kontakt, så lenge de ikke tar kontakt osv.

Man skal ha særdeles gode grunner for å kutte kontakten helt. Svært få gjør det, hvis det ikke innebærer omsorgssvikt, vold osv. De fleste prøver å reparere, eller så begrenser de kontakten med familien.

Anonymkode: 6a118...214

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg

Anonymkode: 33474...79f

Evner du å se at TS snakker om å kutte kontakten med sin manns familie? Ser du også at grunnene som oppgis i hovedsak handler om forventninger til tid og om gaver/oppmerksomheter?

Hva var ditt råd til TS? 

Du ser at konsekvensen av planene som legges fram i HI er at TS' mann kobles vekk fra sin egen biologiske familie?

Å fjerne de forventningene TS har til sin svigerfamilie vil fjerne mye av grunnlaget i HI for å aldri mer ha kontakt med dem.

Enig?

Anonymkode: 81385...430

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du snakker om "vi". Dere vil altså isolere din mann helt fra hans egen biologiske familie? De samme mennesker som har oppdratt ham til å bli den mannen du giftet deg med.

Dette virker ganske stygt av "dere" overfor ham. 

Resten av innlegget ditt handler mye om "deres" (eller er det dine?) krav og forventninger til hans familie. Krav og forventninger de ikke har oppfylt eller innfridd.

Hva med å akseptere at disse menneskene er sånn som de er. De er din manns foreldre og familie, dine barns besteforeldre og familie, men de er ikke slik "dere" forsøker å få dem til å være.

Anonymkode: 81385...430

Mannen min har sagt hvordan familien hans har vært siden jeg traff han for snart 10 år siden. Det er jeg som har hatt vansker med å tro så «dårlig» om de og har villet forsøke. 

Det er han som tar valget, og jeg er i motsetning til for 10 år siden enig i dette valget i dag.

Anonymkode: af28d...ae6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Evner du å se at TS snakker om å kutte kontakten med sin manns familie? Ser du også at grunnene som oppgis i hovedsak handler om forventninger til tid og om gaver/oppmerksomheter?

Hva var ditt råd til TS? 

Du ser at konsekvensen av planene som legges fram i HI er at TS' mann kobles vekk fra sin egen biologiske familie?

Å fjerne de forventningene TS har til sin svigerfamilie vil fjerne mye av grunnlaget i HI for å aldri mer ha kontakt med dem.

Enig?

Anonymkode: 81385...430

Du tar helt feil. Det handler verken om tid eller gaver. Det har blitt gjort mye galt og vi har godtatt mye fordi vi så gjerne skulle ønske realiteten var annerledes enn den er. Og hvor mye er det å forvente at noen viser at de bryr seg etter den evnen man har? Ikke en gang en gratulasjon når de kom til verden.

Foreldrene til min mann har hele hans oppvekst hatt problemer, deriblant rus og svikt som har medført innblanding av barnevernet m.m. 

Vi kutter ikke den ene siden av familien hans, men den andre. Men dessverre bor de vi ønsker og omgås med langt unna og besøkene blir derfor begrenset til feirer.

Anonymkode: af28d...ae6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ha fadet ut kontakten, istedenfor å kuttet kontakten helt. Dere bestemmer selv hvor mye kontakt dere skal ha med familien hans, men det å kutte kontakten helt er litt i overkant. Gjør enkle grep som å slutt å be de i bursdager og dåp. Ikke ta kontakt, så lenge de ikke tar kontakt osv.

Man skal ha særdeles gode grunner for å kutte kontakten helt. Svært få gjør det, hvis det ikke innebærer omsorgssvikt, vold osv. De fleste prøver å reparere, eller så begrenser de kontakten med familien.

Anonymkode: 6a118...214

Ja, du har et poeng. Det vil vell være den mest skånsomme måten å gjøre det på også..

 

Anonymkode: af28d...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker om "vi". Dere vil altså isolere din mann helt fra hans egen biologiske familie? De samme mennesker som har oppdratt ham til å bli den mannen du giftet deg med.

Dette virker ganske stygt av "dere" overfor ham. 

Resten av innlegget ditt handler mye om "deres" (eller er det dine?) krav og forventninger til hans familie. Krav og forventninger de ikke har oppfylt eller innfridd.

Hva med å akseptere at disse menneskene er sånn som de er. De er din manns foreldre og familie, dine barns besteforeldre og familie, men de er ikke slik "dere" forsøker å få dem til å være.

Anonymkode: 81385...430

Har du virkelig så lite forståelse for situasjonen eller bare later du som?

Når de lager så mye negativitet og de svikter i oppmøte og interesse og oppmerksomhet, når de viser de ikke bryr seg og dette går utover barna. Så skal han liksom kjempe videre da når de driter i å gjøre en innsats selv? Nei vet du hva! Dette er ikke heldig for ungene! Dette er ikke heldig for disse to som par heller da det spiser opp både energi og glede! Så her må du prøve å sette deg litt bedre inn i situasjonen og ikke prøve å si at noen skal utsette seg selv og sine for dritt bare pga blodsbånd.

Jeg tror nok han har blitt den han er PÅ TROSS AV hvor han kommer fra.

Anonymkode: 7195d...cd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt sjansen på at ryktene er bull hvis du planlegger å få barn med mannen din. Ville tenkt på barnas trygghet først, denne mannen er helt klart ikke 100% safe. Hvorfor vil du gamble med fremtiden?

Anonymkode: e539f...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke tatt sjansen på at ryktene er bull hvis du planlegger å få barn med mannen din. Ville tenkt på barnas trygghet først, denne mannen er helt klart ikke 100% safe. Hvorfor vil du gamble med fremtiden?

Anonymkode: e539f...15f

Skjerp deg.

Anonymkode: 33474...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo minimalt med disse folka å gjøre fra før. Det eneste du oppnår med denne planen er at avstanden skal framstå selvvalgt fra din side. At det var ditt valg. Kanskje det har med stoltheten din å gjøre, ts. Ingenting annet vil jo endre seg, annet enn at du skriver barna dine ut fra eventuelle testamenter og arv ved å gjøre dette.

Anonymkode: 78002...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke brutt, men vurdert det mange ganger, min mor bryr seg kun om mitt søsken og barna der, våre barn har aldri fått følelsen av å være der, stor forskjellsbehandling, hjelp med barn osv, barna er nå så store at de ser galskapen også 

Anonymkode: db28f...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke tatt sjansen på at ryktene er bull hvis du planlegger å få barn med mannen din. Ville tenkt på barnas trygghet først, denne mannen er helt klart ikke 100% safe. Hvorfor vil du gamble med fremtiden?

Anonymkode: e539f...15f

Unnskyld? Mannen min er den mest fantastiske mannen jeg har møtt. Barna mine har fått en morsom, kjærlig og omsorgsfull pappa som gjør alt for oss. Han har ikke tatt skade av familien sin, han er imponerende sterk og reflektert. Det er jo derfor jeg har hatt vansker med å forstå. Hvordan kan et så genuint godt menneske ha så mye «vondt» i familien sin? Men som han selv sier: hans opplevelser er noe han ikke unner barna sine og han ønsker derfor ta avstand.

Anonymkode: af28d...ae6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 10.53, AnonymBruker skrev:

Du snakker om "vi". Dere vil altså isolere din mann helt fra hans egen biologiske familie? De samme mennesker som har oppdratt ham til å bli den mannen du giftet deg med.

Dette virker ganske stygt av "dere" overfor ham. 

Resten av innlegget ditt handler mye om "deres" (eller er det dine?) krav og forventninger til hans familie. Krav og forventninger de ikke har oppfylt eller innfridd.

Hva med å akseptere at disse menneskene er sånn som de er. De er din manns foreldre og familie, dine barns besteforeldre og familie, men de er ikke slik "dere" forsøker å få dem til å være.

Anonymkode: 81385...430

Blod er faktisk ikke alltid tykkere enn vann her i verden. Man skal ikke finne seg i å bli behandlet dårlig bare pga det er familie. Jeg forstår Ts og mannen godt jeg. Det blir nok en gang for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Både jeg og samboeren min har kuttet ut familien. Vi har kun kontakt med en søsken på hver vår side. Disse har også valgt å kutte kontakten, slik som oss. Her var det omsorgssvikt på begge kanter. 

Det var tøft i starten, men etterhvert ble det veldig bra. Jeg tviler ikke et sekund på at det var riktig. Vi omgås med folk som bryr seg, er gode og "normale". Beste avgjørelsen vi har tatt. 

Barna går det bra med. Vi har fortalt at de har vært veldig slemme mot oss, men ønsker barna kontakt når de blir eldre så er de hjertelig velkommen til det. De lider ingen nød, heller tvert om. 

Anonymkode: e75f9...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange har vært nødt til å kutte ut familie, for å skape husfred. 

Anonymkode: c362b...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...