Gå til innhold

Gal valp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For tri/fire dager siden begynte hunden min å få noen perioder hvor han blir sint, bjeffe og bare bite. Og virke heilt vill, akkurat som han blir en helt annen hund, helt galen. Er dette normalt? Og ka kan man evt gjøre? 

 

Han er 12 uker og en Yorkshire terrier. 

Anonymkode: 57fc5...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uke 13-16 -> Teste grenser
Når valpen er rundt tretten uker støter du på første runde med hormoner. Halvt kjønnsmoden er et begrep å huske. Både hos hannhunder og tisper øker det mannlige kjønnshormonet testosteron.  Den lille krabaten tøffer seg opp, knurrer og utfordrer deg med dueller om lederskapet. 

Det finnes valper som i stedet for å bli litt tøffe og heve garden heller reagerer med å bli engstelige og redde. Uansett hvordan valpen oppfører seg, skal du møte den med størst mulig rolighet. Den trenger ikke være hverken tøff eller redd, det finnes ingenting her i verden som du ikke klarer. Du har tatt rollen som den gode lederen. En morsom leder som finner på alle mulige leker og overraskelser, og som vet å avslutte i riktig tid. Start- og stopp knappen hviler trygt i dine hender.

Anonymkode: 728d2...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett bort fra utdraget ovenfor, det er "gammel moro" som vi har gått bort fra. Lederskap er ikke relevant mellom hund og eier, og testosteron kommer som regel ikke før de er mellom 6-10 måneder gamle. "Teste grenser" er også en menneskelig konstruksjon som valper og hunder ikke skjønner noe av.

Nå har jeg ikke sett ham, men er du sikker på at han blir sint? Det er vanlig for valper å få såkalte "raptuser", hvor de løper villmann rundt i sofaen, knurrer og biter på alt og alle og ikke lar seg avlede av noen ting. Det koker bare litt over for dem av og til - det kan komme av kjedsomhet, overstimulering eller av og til bare helt ut av det blå. 

Hvis det skjer etter valpen har sovet og tidlig på dagen, så ville jeg tatt på sele og kobbel og gått ut. La valpen få ut energien sin ute, ved god miljøtrening, sosialisering og kontakttrening. Skjer det om kvelden når han egentlig er trøtt og sliten, legg ham i en kompostrind eller et bur (kun hvis han er komfortabel med slike steder) nær deg sammen med en fylt kong/tyggebein. Hvis han er overtrøtt, så vil de ofte sovne ganske fort. (Litt som overtrøtte barn som turner i senga når de egentlig er trøtte).

Endret av Tabris
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig du ser bort i fra det første rådet du fikk, det har ingen hold i nyere forskning og viten. @Tabris gav deg gode råd, jeg ville heller lyttet til henne. Og; du har en helt normal valp! 

Anonymkode: 88a4f...187

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt normalt ut og vil bare si meg enig i svaret til Tabris. 

Anbefaler også boken Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm. Mye nyttig informasjon og hva som skjer i valpetiden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig. Valper er crazy og det klør i tennene, så de blir som pirajaer på fire bein.

Anonymkode: 17beb...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...