Gå til innhold

Samojed - tispe vs hannhund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Skal etter hvert nå få meg hund, og valget har nok falt på samjoed da dens egenskaper passer min livsstil, og jeg har møtt flere samojedeiere som skryter veldig av rasen. 

Men jeg er fremdeles usikker på valg av kjønn. Hadde tenkt tispe da jeg hører at de generelt er roligere enn hannhunder, mens andre sier det motsatte. Noen som har erfaringer for og imot om valg av kjønn på samojed ? 

Ps: dette blir min første hund

Anonymkode: bfd93...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tispene er nok ikke spesielt roligere, men samojeden er jo en rolig rase uansett kjønn. Tispene kan være litt mindre stri og sta, og de er mindre og lettere enn hannhunden. Med kjønn på samojeden bør du heller tenke mer på kraft/styrke ved valg av kjønn. Hannhunden blir svært sterk, og er han ikke godt oppdratt vil en slite med å holde han igjen. Tispene blir og sterke, men veier jo ofte 10-15 kg mindre enn hannen. 

Anonymkode: 24206...421

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojeden er forøvrig en veldig krevende rase, så om dette er din førstegangshund så håper jeg du er godt forberedt. Den krever MYE fysisk og  psykisk stimuli. 

Anonymkode: 24206...421

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe.

Jeg har hatt to hannhunder, og de var så fulle av testosteronsprengt energi og futt at jeg holdt på å tørne. Knurring overfor andre hunder, knurring overfor oss (! den ene) og markering, markering, markering OVERALT. Det er liksom en evighet før hunden har tisset seg ferdig og tom. Det skal kun tisses en dråpe på hvert sted, må spare urinen for det er igjen 101 steder som skal markeres.... Luftingen om morgenen f.eks, tar jo en evighet om man skal gå og vente på at en hannhund skal få tømt blæra!

Det var nok testosteronen jeg likte minst ved hannhunden, og at den ene ikke klarte å la tispen min være i fred. Hver jævla gang hun reiste seg og gikk over gulvet, løp han etter og kastet seg over henne og red på henne. Tispen min er den fredeligste hunden i verden, men jeg skjønner godt at hun ble møkk lei disse overfallene hver dag. Til slutt begynte hun å ta igjen, og et par slåsskamper brøt ut pga hannhundens riding på henne.

Da tok jeg han til dyrlegen og fikk han kastrert. Han sluttet på dagen med ridingen sin og overfallene.

Tispen var kastrert, så det var overhodet ingenting med løpetid å gjøre. Han bare gjorde det fordi han var så full av testosteron.

Nei til hannhund fra meg, ja til roligere tisper.

Endret av Million
stavefeil rettet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samojeden er forøvrig en veldig krevende rase, så om dette er din førstegangshund så håper jeg du er godt forberedt. Den krever MYE fysisk og  psykisk stimuli. 

Anonymkode: 24206...421

Ja, har tenkt på dette i noen mnd nå, og lest alt jeg har funnet på nett, snakket mye med ei som har to stk og har vært i kontakt med oppdretter. Leser også bok nå om hunder og trening generelt. Skal på besøk til oppdretter over påske, og kommer til å stille mange spørsmål. Vil ikke ha hund for å ha hund, og syns ikke det er riktig å ha ne samojed hvis jeg ikke ønsker å bruke den til de egenskaper den trenger utløp for 🙂 

har du samojed også? Del gjerne litt erfaring om ting jeg må være obs på 🙂 

ts

Anonymkode: bfd93...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tispene er nok ikke spesielt roligere, men samojeden er jo en rolig rase uansett kjønn. Tispene kan være litt mindre stri og sta, og de er mindre og lettere enn hannhunden. Med kjønn på samojeden bør du heller tenke mer på kraft/styrke ved valg av kjønn. Hannhunden blir svært sterk, og er han ikke godt oppdratt vil en slite med å holde han igjen. Tispene blir og sterke, men veier jo ofte 10-15 kg mindre enn hannen. 

Anonymkode: 24206...421

Takk for svar 🙂 var på tur med to samojeder nylig, og det er en voldsom til kraft i hannhunden, ja! Viktig med god oppdragelse for å håndtere en så sterk hund, som du sier.

ts

Anonymkode: bfd93...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Million skrev:

Tispe.

Jeg har hatt to hannhunder, og de var så fulle av testosteronsprengt energi og futt at jeg holdt på å tørne. Knurring overfor andre hunder, knurring overfor oss (! den ene) og markering, markering, markering OVERALT. Det er liksom en evighet før hunden har tisset seg ferdig og tom. Det skal kun tisses en dråpe på hvert sted, må spare urinen for det er igjen 101 steder som skal markeres.... Luftingen om morgenen f.eks, tar jo en evighet om man skal gå og vente på at en hannhund skal få tømt blæra!

Det var nok testosteronen jeg likte minst ved hannhunden, og at den ene ikke klarte å la tispen min være i fred. Hver jævla gang hun reiste seg og gikk over gulvet, løp han etter og kastet seg over henne og red på henne. Tispen min er den fredeligste hunden i verden, men jeg skjønner godt at hun ble møkk lei disse overfallene hver dag. Til slutt begynte hun å ta igjen, og et par slåsskamper brøt ut pga hannhundens riding på henne.

Da tok jeg han til dyrlegen og fikk han kastrert. Han sluttet på dagen med ridingen sin og overfallene.

Tispen var kastrert, så det var overhodet ingenting med løpetid å gjøre. Han bare gjorde det fordi han var så full av testosteron.

Nei til hannhund fra meg, ja til roligere tisper.

Oi, det hørtes ikke noe gøy ut! Bra det ble bedre etter kastrering da! 🙂 synes du de har vært/er vanskelig å dressere ? 

Ts

Anonymkode: bfd93...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe! Vi hadde en samojed hannhund, og han var så utrolig sterk og stri. Vi angret på at vi ikke valgte tispe.

Sånn ellers er samojeden veldig vanskelig å dressete, uansett kjønn. Den er kjent for å være egenrådig og sta. Tispe er lettere å håndtere. 

Når det er sagt: samojeden er en nydelig, fantastisk rase! Så mye personlighet i en hund har jeg ikke vært borti hverken før eller siden. Bare du er klar over behovet for aktivitet og mosjon! Og pelsstell...

Anonymkode: 584ed...084

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det hørtes ikke noe gøy ut! Bra det ble bedre etter kastrering da! 🙂 synes du de har vært/er vanskelig å dressere ? 

Ts

Anonymkode: bfd93...413

Nei, ikke akkurat det. Jeg har en gjeter-rase som er veldig intelligente og lette å dressere, så det er ikke det som var vanskelig med hannhund.

Gløgge hunder, men hvordan lærer man en hannhund å gå på tvers av sine markeringsinstinkter og sier:"Slutt å småtisse, tøm blæra NÅ, helt!" Det går jo ikke :) Og å få en hannhund til å lystre deg når han kjenner lukten av en løpsk tispe i nabolaget? Håpløst. Man kan oppleve ukesvis der hannhunder knapt spiser, bare går og piper og vil ikke høre, fordi alt som står i hodet deres er å komme seg løs og ut, for å dra og finne tispen de kjenner lukta av!

Aggressivere enn tisper er jo hannhunder ofte. Mine var det også.Igjen pga testosteron, så de kan ikke noe for det. 

Hannhunden jeg hadde sist var en smarting, på lik linje med tispa, men som hannhund fikk jeg en følelse av at han var mye mer drevet og styrt av hormoner enn tispen. Det er jo forsåvidt tisper også om de har løpetid, men min har altså ikke det.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Million skrev:

Tispe.

Jeg har hatt to hannhunder, og de var så fulle av testosteronsprengt energi og futt at jeg holdt på å tørne. Knurring overfor andre hunder, knurring overfor oss (! den ene) og markering, markering, markering OVERALT. Det er liksom en evighet før hunden har tisset seg ferdig og tom. Det skal kun tisses en dråpe på hvert sted, må spare urinen for det er igjen 101 steder som skal markeres.... Luftingen om morgenen f.eks, tar jo en evighet om man skal gå og vente på at en hannhund skal få tømt blæra!

Det var nok testosteronen jeg likte minst ved hannhunden, og at den ene ikke klarte å la tispen min være i fred. Hver jævla gang hun reiste seg og gikk over gulvet, løp han etter og kastet seg over henne og red på henne. Tispen min er den fredeligste hunden i verden, men jeg skjønner godt at hun ble møkk lei disse overfallene hver dag. Til slutt begynte hun å ta igjen, og et par slåsskamper brøt ut pga hannhundens riding på henne.

Da tok jeg han til dyrlegen og fikk han kastrert. Han sluttet på dagen med ridingen sin og overfallene.

Tispen var kastrert, så det var overhodet ingenting med løpetid å gjøre. Han bare gjorde det fordi han var så full av testosteron.

Nei til hannhund fra meg, ja til roligere tisper.

Dette med testosteron er noe vi også opplevde at preget vår samojed enormt. Han skulle ri på alt og alle (jada, folk også!), og var det tispe i nærheten, med eller uten løpetid, så gikk rullgardina ned, og det gjaldt bare å være sterk nok til å dra ham med seg motsatt vei. Forferdelig slitsomt.

Anonymkode: 584ed...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har tenkt på dette i noen mnd nå, og lest alt jeg har funnet på nett, snakket mye med ei som har to stk og har vært i kontakt med oppdretter. Leser også bok nå om hunder og trening generelt. Skal på besøk til oppdretter over påske, og kommer til å stille mange spørsmål. Vil ikke ha hund for å ha hund, og syns ikke det er riktig å ha ne samojed hvis jeg ikke ønsker å bruke den til de egenskaper den trenger utløp for 🙂 

har du samojed også? Del gjerne litt erfaring om ting jeg må være obs på 🙂 

ts

Anonymkode: bfd93...413

Høres ut som du har gjort alt riktig! Jeg har samojed hannhund, og han er den beste i verden. Kjenner meg ikke igjen i problemet med testosteron som andre nevner her. Men dette er jo veldig inviduelt i alle raser. 

Du må tenke på at samojeden vil være ute hele tiden. Jeg vil fraråde de ønsker seg samojed uten hundegård. Min sover gjerne ute om natta også. I all slags vær! Dessuten må du regne med at du ikke kan slippe den løs. Ellers vil jeg bare si at du kommer ikke til å angre, sålenge du er klar over hvor mye jobb med det er med den. Verdens beste rase! 

Anonymkode: 24206...421

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 8.15, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Skal etter hvert nå få meg hund, og valget har nok falt på samjoed da dens egenskaper passer min livsstil, og jeg har møtt flere samojedeiere som skryter veldig av rasen. 

Men jeg er fremdeles usikker på valg av kjønn. Hadde tenkt tispe da jeg hører at de generelt er roligere enn hannhunder, mens andre sier det motsatte. Noen som har erfaringer for og imot om valg av kjønn på samojed ? 

Ps: dette blir min første hund

Anonymkode: bfd93...413

Kjenner en som har to hanner og de er mer urolige enn den samoyedhunnen jeg har passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 11.00, Million skrev:

Nei, ikke akkurat det. Jeg har en gjeter-rase som er veldig intelligente og lette å dressere, så det er ikke det som var vanskelig med hannhund.

Gløgge hunder, men hvordan lærer man en hannhund å gå på tvers av sine markeringsinstinkter og sier:"Slutt å småtisse, tøm blæra NÅ, helt!" Det går jo ikke :) Og å få en hannhund til å lystre deg når han kjenner lukten av en løpsk tispe i nabolaget? Håpløst. Man kan oppleve ukesvis der hannhunder knapt spiser, bare går og piper og vil ikke høre, fordi alt som står i hodet deres er å komme seg løs og ut, for å dra og finne tispen de kjenner lukta av!

Aggressivere enn tisper er jo hannhunder ofte. Mine var det også.Igjen pga testosteron, så de kan ikke noe for det. 

Hannhunden jeg hadde sist var en smarting, på lik linje med tispa, men som hannhund fikk jeg en følelse av at han var mye mer drevet og styrt av hormoner enn tispen. Det er jo forsåvidt tisper også om de har løpetid, men min har altså ikke det.

Høres heller ut som du har vært veldig uheldig med hannhundene du har hatt erfaring med. Samojedhannen jeg kjenner til er et trolig individ. Han lever i en flokk med to andre hannhunder og fem tisper. Han er en som er mest rolige av de (de andre er en annen rase) og det til tross for at han er langt større enn de andre (med rundt 15 kg). Det er verken markering overalt, masing etter løpetisper eller annet du beskriver. Han er den som takler løpetispene best og tar kjeft som kjeft og holder seg unna i lang tid etterpå.

Høres nesten ut som du måtte hyperseksuelle hannhunder. Om de ikke fungerer på flere uker når det er løpetisper i nabolaget så er det godt nokt il at veterinærer kastrer hundene på medinsinsk grunnlag. Har selv to hannhunder av annen rase, det kan være litt mer sniffin på tur, og litt mas, men apetitten er den samme og de konsentrer seg fint både på tur og trening. Og de er som samjoeden, litt stae og egenrådige og bestemmer litt selv når treninga egentlig er over 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.4.2019 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du har gjort alt riktig! Jeg har samojed hannhund, og han er den beste i verden. Kjenner meg ikke igjen i problemet med testosteron som andre nevner her. Men dette er jo veldig inviduelt i alle raser. 

Du må tenke på at samojeden vil være ute hele tiden. Jeg vil fraråde de ønsker seg samojed uten hundegård. Min sover gjerne ute om natta også. I all slags vær! Dessuten må du regne med at du ikke kan slippe den løs. Ellers vil jeg bare si at du kommer ikke til å angre, sålenge du er klar over hvor mye jobb med det er med den. Verdens beste rase! 

Anonymkode: 24206...421

Ja, føler jeg vet litt om hva jeg begir meg ut på, men man vet vel aldri helt før man har hunden i hus 😄 

jeg skal flytte til en gård, så da blir det laget en luftegård. Så lenge været tillater det (som er ganske ofte for en samojed), så kommer den til å få være der de timene jeg er på jobb, og evnt bli med på jobb 🙂 

ts

Anonymkode: bfd93...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er ulikt hva oppdrettere fokuserer på, noen avler trekk- og arbeidshunder og andre er mer fokusert på familiehund og godt temperament. 

Svigers har hatt samojed i årevis og foretrekker tisper. De tispene de har hatt har vært enkle og rolige hunder. Stae så det er ikke akkurat lydighetshunder og de krever absolutt sine turer, men helt overkommelig. Største minus er at de ikke bør bli våte. De får lett eksem og det er mye pelsstell. 

Anonymkode: 5a4df...d65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tisper og hanner sammmen i snart 20 år nå, men en annen rase.

Min erfaring er at hanner er mye enklere - når de har blitt voksne, altså ca 3 år, om du gjør jobben riktig. Tisper har gjerne løpetid 2 ganger i året og kan være pms 2 måneder før og etter løpetid. 

Mine gutter har aldri stresset hverken når nabolagets eller husets tisper har hatt løpetid, fordi jeg ikke lar de. Det er stress de dagene husets tisper har sine stå - dager, noe som er helt normalt, tispene er like ille som gutta de dagene. Det er ingen problem å lære en hannhund til å ikke markerere overalt- tispene kan også være grusomme til å markere spesielt når de nærmer seg løpetid, å snakke til de, er som å snakke til en furten hormonell tenåring «du ødelegger livet mitt» 

Som du skjønner... jeg digger gutta mye bedre enn jentene 😊

Men snakk med oppdretteren, fortell hvordan du er som person - og hva du ser etter hos en hund. Er denne seriøs bør den klare å plukke en valp som passer deg. 

Lykke til- samojed er fine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har tispe nå og er veldig fornøyd med det. Har hatt hannhund og det var ikke like lett. Testosteronnivået overskygget det meste og han var generelt mer «all over the place» og vanskeligere å trene. Jukket på ben og hunder, mer territoriell og aggressiv mot andre hunder.

Når tispa har løpetid er hun svært lite forandret fra ellers i året. Tar bare på ho en bleie med hull til halen eller en hundetruse og den er praktisktalt det eneste som er unormalt med henne da.

Dette er bare min erfaring med en av hver, men jeg vet helt sikkert hva jeg ville valgt. 

Husk å vær veldig nøye med å finne en seriøs oppdretter som kan rasen og har friske hunder. Det har så mye å si. Og når du møter dem burde du se om det er mulig å få et intrykk av personlighetene deres og derifra se hvem som passer deg. 

Endret av MadameX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg ikke har samojed, men naboen har. Det er en tispe på ca. 4-5år og hun går løs på toma når de er hjemme. (De har faktisk tatt bort hundegården pga. hun aldri går utenfor tomten). Ellers er denne tispa veldig rolig og smart. Fin rase, med unntak av alt pelsstellet og den hvite pelsen som man finner alle steder den har vært. Virker også litt tungvint å måtte tørke hele den pelsen etter en dusj, og de blir det fort en del av når man går mye og i alt slags vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i min hann, men vil tro det er lettere med tispe. Min er veldig stor og sterk, og trekker veldig på tur. Han er snill og glad og det finnes ikke et aggressivt gram i ham, men han er veldig stri og egenrådig. Bryr seg overhodet ikke om lydighetstrening, han vil bare løpe på tur og være ute så mye som mulig. Det er en del pelsstell, pelsen hans tover seg fort, og han elsker å grave i hagen og rulle seg godt inn i jorda...🙈 Men alt i alt er jeg en veldig fornøyd samojed-eier altså. Han er verdens snilleste med alt av dyr og barn og folk, og myk og vakker i tillegg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke det har så mye å si. Har hatt ei samojed tispe midlertidig og hun var EKSTREMT sta og dro mye, aggressiv også. Tror det har mye med opplæring fremfor kjønn, men jeg kan tenke meg at tispe er lettere generelt. 

Anonymkode: a7e84...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...