Gå til innhold

Betent fettkul


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at leger skal fjerne betente fettkuler alltid?
Hva gjør jeg når legen ikke vil gjøre noe med den?
Hvilke konsekvenser kan det få at jeg går med en betent fettkul? Kan det bli sepsis?

Anonymkode: 3f844...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her står det at Det kan være fornuftig å åpne ateromet og tømme det senere, og deretter fjerne hele kulen når det akutte har roet seg. Når prosessen har roet seg ned, kan man gjennom kirurgisk inngrep fjerne ateromet og kapselen i sin helhet. Det er viktig å fjerne kapselen for å forebygge tilbakefall. https://www.lommelegen.no/hud/artikkel/talgcyste-aterom/69003081

Anonymkode: 3f844...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, hadde en sånn for noen år siden. Det var ekstremt smertefullt, og til og med alle legene kommenterte at dette var virkelig ille. Det er helt utrolig at en kul på størrelse med ca. en femmer kan være så ille. Fælt å sitte, fælt å røre på seg, for da kom klærne inntil kulen.

Men det er visst noe med at den må tas på riktig tidspunkt, den være moden nok. Det er vel da det er vondest å klemme den ut også 😖

Anonymkode: b1a70...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud, hadde en sånn for noen år siden. Det var ekstremt smertefullt, og til og med alle legene kommenterte at dette var virkelig ille. Det er helt utrolig at en kul på størrelse med ca. en femmer kan være så ille. Fælt å sitte, fælt å røre på seg, for da kom klærne inntil kulen.

Men det er visst noe med at den må tas på riktig tidspunkt, den være moden nok. Det er vel da det er vondest å klemme den ut også 😖

Anonymkode: b1a70...96e

Takk for svar! Har flere erfaringer med betente fettkuler? Skal legen behandle de?

Anonymkode: 3f844...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå til legen om betennelsen ikke gir seg. Den må tømmes, kan være antibiotika må til for å bli kvitt problemet. Jeg har vært mye plaget med dette under armene, hatt klumper store som epler som legen har klemt ut. Nå er jeg operert og kvitt problemet. Ekstremt vondt det der. 

Anonymkode: 6868a...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør gå til legen om betennelsen ikke gir seg. Den må tømmes, kan være antibiotika må til for å bli kvitt problemet. Jeg har vært mye plaget med dette under armene, hatt klumper store som epler som legen har klemt ut. Nå er jeg operert og kvitt problemet. Ekstremt vondt det der. 

Anonymkode: 6868a...625

Takk for råd og takk for at du deler av din erfaring!

Anonymkode: 3f844...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd og takk for at du deler av din erfaring!

Anonymkode: 3f844...c4b

Bare hyggelig 😊 God bedring.

Anonymkode: 6868a...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sette kroppsdelen i en balje/ bøtte med varmt grønnsåpevann? 

Grønnsåpen trekker ut verken, så etter en omgang med det så er det bare å trykke ut verken.

Ikke bruk grønnsåpe med furunål. 

Anonymkode: b03e8...782

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig 😊 God bedring.

Anonymkode: 6868a...625

Takk :hjerte:

Anonymkode: 3f844...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du sette kroppsdelen i en balje/ bøtte med varmt grønnsåpevann? 

Grønnsåpen trekker ut verken, så etter en omgang med det så er det bare å trykke ut verken.

Ikke bruk grønnsåpe med furunål. 

Anonymkode: b03e8...782

Takk for råd! :hjerte: Det kan jeg prøve.

Anonymkode: 3f844...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...