Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke gravid enda, men vil ha et barn om et år eller to. Personlig har jeg lekt med tanken om å ikke finne ut kjønn på barnet før fødsel, men jeg vet ikke om jeg greier å la være å spørre. :fnise: Er det noen som har født uten å vite kjønn på barnet? Spør de om du vil vite det? Eller må du gi beskjed om det slik at de ikke røper noe? 

Anonymkode: 30f2c...f31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å ikke vite kjønnet. De spurte ikke på ordinær ultralyd om vi ville vite det heller. Vi ble snart overbevist på at vi ventet en jente og hadde kun et jentenavn klart før fødsel. Kjøpte ein del nøytrale klær, men også en god del jenteklær og fikk også jenteklær i gave i babyshoweren. Var som sagt overbevist om at det var jente så det ble ikke den samme nysgjerrigheten og spenningen for hvilket kjønn det var, slik vi i starten hadde forestilt oss at det ville bli. Allikevel, rett etter jeg hadde født slo det meg at muligheten for at vi hadde tatt feil var til stede, så jeg spurte om det var jente. Og det var det :) Heldigvis, for vi hadde ikke diskutert et eneste guttenavn 😂

Anonymkode: 83381...7c9

• Liker 2
Skrevet

Ettersom jeg kun tok en UL, og den var den obligatoriske/offisielle i uke 18, fikk jeg bare den ene sjansen til å se kjønnet på babyen. Men den dagen UL var, lå babyen med navlestrengen mellom beina og skjulte alt. Så der fikk vi ikke vite noe.

Likevel var jeg hele veien hellig overbevist om at jeg hadde en gutt i magen. Aner ikke hvor denne skråsikkerheten kom fra, men den var der fra start. Så en gang da jeg var 8 uker bare på vei, så gikk jeg forbi en barneutstyrsforretning som hadde stort salg. Gikk inn og kjøpte to bæreposer med klær i lyseblått....(og litt hvitt og sånt da, men hovedsaklig blått). Jeg tenkte bare at pytt, tar jeg feil, så er det bare penger. De kan selges ubrukt og jeg kan få igjen noe uansett.

Det ble en gutt da, så jeg fikk brukt klærne. Og magefølelsen stemte. Men ok, det hadde jeg jo 50% sjanse på at den skulle uansett :fnise:

Jeg er vokst opp med 3 brødre, eneste jenta i søskenflokken var meg. Hadde mine brødres guttevenner som mine venner i mange tilfeller også i flere år. Så jeg var liksom litt vant til gutter. Tror  ikke jeg hadde visst hva jeg skulle gjort om jeg fikk en jentebaby.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Million skrev:

Ettersom jeg kun tok en UL, og den var den obligatoriske/offisielle i uke 18, fikk jeg bare den ene sjansen til å se kjønnet på babyen. Men den dagen UL var, lå babyen med navlestrengen mellom beina og skjulte alt. Så der fikk vi ikke vite noe.

Likevel var jeg hele veien hellig overbevist om at jeg hadde en gutt i magen. Aner ikke hvor denne skråsikkerheten kom fra, men den var der fra start. Så en gang da jeg var 8 uker bare på vei, så gikk jeg forbi en barneutstyrsforretning som hadde stort salg. Gikk inn og kjøpte to bæreposer med klær i lyseblått....(og litt hvitt og sånt da, men hovedsaklig blått). Jeg tenkte bare at pytt, tar jeg feil, så er det bare penger. De kan selges ubrukt og jeg kan få igjen noe uansett.

Det ble en gutt da, så jeg fikk brukt klærne. Og magefølelsen stemte. Men ok, det hadde jeg jo 50% sjanse på at den skulle uansett :fnise:

Jeg er vokst opp med 3 brødre, eneste jenta i søskenflokken var meg. Hadde mine brødres guttevenner som mine venner i mange tilfeller også i flere år. Så jeg var liksom litt vant til gutter. Tror  ikke jeg hadde visst hva jeg skulle gjort om jeg fikk en jentebaby.

Du vet jenter kan bruke blått sant? 

Anonymkode: 6f65e...112

• Liker 21
Skrevet

Jeg har født to av tre barn uten å vite kjønn. Var selvfølgelig nysgjerrig, men det gjorde også tiden ekstra spennende. Øyeblikket da jeg fikk vite kjønnet var fantastisk. :) Med første visste jeg, og det var virkelig noe ekstra å få vite det rett etter fødselen, istedenfor å ha visst det lenge. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke kjønnet på noen av mine to før de ble født. Det er magisk å få vite det rett etter fødsel.

Anonymkode: f645a...7d7

• Liker 3
Gjest NotYou
Skrevet

To av barna var en ‘overraskelse’ ang kjønn :) Første fordi de ikke greide å se på ultralyden. De ville ikke fortelle noenting. Ble jente. Neste gang valgte vi å si i fra på OUL, og jordmor passet på å snu skjermen da hun så i mellom beina :) Ble gutt da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ønsket meg gutt siden jeg var tenåring, da jeg så graviditetstesten var jeg sikker på at det var gutt. På UL sa jeg at jeg visste det var gutt og ville derfor ikke at det skulle avsløres noe. Vi fikk gutt,
Selvsagt har jeg bare hatt flaks, men kan innrømme at jeg hadde blitt ufattelig skuffa om det var en jente. De er så stygt fjollet opp + grisete. 

Nå har vi hatt hellet med oss tre ganger og gir oss her.

Anonymkode: 1354e...c33

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ønsket meg gutt siden jeg var tenåring, da jeg så graviditetstesten var jeg sikker på at det var gutt. På UL sa jeg at jeg visste det var gutt og ville derfor ikke at det skulle avsløres noe. Vi fikk gutt,
Selvsagt har jeg bare hatt flaks, men kan innrømme at jeg hadde blitt ufattelig skuffa om det var en jente. De er så stygt fjollet opp + grisete. 

Nå har vi hatt hellet med oss tre ganger og gir oss her.

...hæ? Hva mener du med stygt fljollet opp + grisete?

Anonymkode: 88605...c7b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...hæ? Hva mener du med stygt fljollet opp + grisete?

Anonymkode: 88605...c7b

Bare se på de småjentene du møter, så vet du hva jeg mener. Ser sjeldent pent kledde og skikkelige jentebarn. Jentene er flotte i sinn, vilje og fantasi selvsagt. Men måten de blir presentert på er jævlig.

Skrevet

Vi visste ikke med første, vi var innstilt på å ikke vite. Magefølelsen var dog sterk på at det var en gutt, sterkere enn jeg hadde sett for meg som ikke tror helt på magefølelse for sånne ting, og det stemte. Alt vi handlet inn var nøytralt, de store tingene skal jo gjenbrukes og klær til nyfødt syns jeg uansett er finest i hvitt og nøytrale farger. 

Det må sies at det ble ikke den positive opplevelsen på fødestuen som jeg hadde håpet på. Det ble en lang og dramatisk fødsel som endte i et akutt keisersnitt. Det å få vite hva det er i en bisetning mens man ligger åpen på et operasjonsbord og de klipper navelstrengen før de løper avgårde med babyen som jeg bare fikk et glimt av de første 6t... Det var ikke helt hva jeg hadde sett for meg. Navnediskusjon nedopet etter keisersnitt mens babyen var innlagt på nyfødtintensiv og ikke sammen med meg var heller ikke helt den positive opplevelsen jeg hadde håpet på. Alle timene på slutten av svangerskapet som jeg bare ventet og lurte virket ikke helt verdt det. 

Denne gangen velger vi å vite. Både fordi det er praktisk å vite at det er greit å handle litt med rosa eller blonder når man handler småting til babyen, og for å føle litt mer på tilknytning til babyen som en person og ikke kun en baby før hun er født, og basert på erfaringen vår fra sist. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare se på de småjentene du møter, så vet du hva jeg mener. Ser sjeldent pent kledde og skikkelige jentebarn. Jentene er flotte i sinn, vilje og fantasi selvsagt. Men måten de blir presentert på er jævlig.

Say whaat? 

Anonymkode: fc5b1...384

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Før var det jo helt vanlig å ikke vite kjønn på forhånd, så min mor visste ikke kjønnet på meg og mine tre søsken før vi ble født. På den tiden var det mange gjettinger basert på magens fasong, henge nål i sytråd over magen og se hvordan den rørte på seg og lignende rare ting  ;)  Nå vil vel de fleste vite det siden det er en mulighet, men en tidligere kollega valgte faktisk å ikke vite (med sine tre barn).

Anonymkode: 71326...d56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsket ikke å vite første gang. Oldemoren til barnet følte veldig på at det var jente, så hun kjøpte kjoler før barnet kom. Min aller nærmeste venninne kjøpte også jenteklær. Ut kom en jente 🙂

Anonymkode: ba1ec...5b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi visste ikke, og er veldig fornøyd med det. Fikk bare positive reaksjoner på det. De spurte om de skulle sjekke på UL, og selv om vi var fristet til å vite, klarte vi å si nei. Ønsker egentlig å gjøre det samme neste gang, men er ikke helt sikker. Ble litt krøll på slutten av fødselen, som gjorde at the big moment ble litt mer travelt enn jeg hadde sett for meg. Og neste gang blir det trolig planlagt keisersnitt, så da kan det jo hende vi har nok å tenke på. 

Anonymkode: a4361...b1a

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke vite og sa fra på ultralyd at de ikke måtte si noe dersom de så kjønnet . Ville ha den spenningen fram til fødselen.  

Hadde vidt forskjellige svangerskap og magen så forskjellig ut, men det var jente begge gangene.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å ikke vite ved begge fødsler. Kan ikke forklare hvorfor jeg valgte det, kanskje fordi jeg ikke ville ha fokus på kjønn men på et friskt barn. Sånn litt overtroisk og litt teit, sett i ettertid. Kjøpte inn litt nøytrale klær. Med førstemann tippet jeg ikke noe. Det ble jente. Andremann var mye mer urolig i magen så tippet gutt. Var jente det også. 

Helt uproblematisk å ikke vite og selvfølgelig spennende når barnet ble født.

Anonymkode: 976a0...db4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ville ikke vite. Den første fikk vi vite i uke 30 fordi noen glemte seg. Den andre fikk vi vite rett etter fødsel

Anonymkode: 124d5...2c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte uten å vite kjønnet nå i februar😊 noen spurte om vi ville vite, andre ikke. Jo lengre ut i svangerskapet vi kom - jo enklere ble det å la vær å vite. Hadde jo ikke kommet såå langt bare for å spolere nå😆 var veldig gøy å tippe litt å la folk og oss selv undre. Man får finne to favorittnavn, kjøper ikke masse unødvendig dritt, og fødselen var helt fantastisk, om ikke mer rørende tror nå jeg når jeg ikke bare fikk baby på brystet og sett hvordan hun så ut - men i tillegg alle følelsene over hvilket kjønn det var som man får ved UL. Anbefaler det virkelig, når vi skal ha nr 2 vil vi garantert ikke vite da heller, for det hele gjorde det så stort når øyeblikket endelig kom.

Anonymkode: a56a1...27c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du fått jente så hadde det jo vært du som hadde kledd henne, ikke andre foreldre du mener kler jentene fjollete. 

Anonymkode: a8eee...993

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...