Mann1979 Skrevet 18. april 2019 #41 Skrevet 18. april 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Vel de bruker ikke matriell på dette. Hvem kan jeg ringe for å høre om dette er lovlig? Anonymkode: ba483...e42 De bruker tid på dette. Du setter kanskje ikke så høy verdi på tiden din, men en lege har veldig høy timelønn. Hvorfor mener du at legen skal jobbe gratis for deg? 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #42 Skrevet 18. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel de bruker ikke matriell på dette. Hvem kan jeg ringe for å høre om dette er lovlig? Anonymkode: ba483...e42 Du trenger ikke ringe noe sted, det er lovlig! (Noe som der i mot ikke er lov, men som likevel gjøres i mange kommuner er at legekontor tar betalt for å bestille time med sms på tlf eller nettside. Myndighetene har ga dem en tidsfrist på å avvikle den betalingsordningen, fristen har gått ut for lengst, men ordningen består.... Ok, det er småpenger, men det er ulovlig!) Anonymkode: 861c5...8ea 2
Kattugla Skrevet 18. april 2019 #43 Skrevet 18. april 2019 På Helsenett står det svart på hvitt at det er lov. "Dersom du ønsker at journalen din skal overføres til den nye fastlegen, må du betale din tidligere lege for dette. Legen kan kreve et gebyr for dette." 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #44 Skrevet 18. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt. Men tenker kanskje ditt beste argument for at det skal være ulovlig er at det er konkurransehemmende om man må betale for å bytte fastlege. Det frie valget av fastlege blir jo mindre reelt om man må betale for å bytte. Så legene bør ikke kunne ta mer enn den reelle kostnaden for å sende journalen elektronisk. Det tar neppe mange minutter å sende over en journal elektronisk og kan vel også gjøres av sekretæren(som har lavere timeslønn enn legen). Syens 100 kroner virker å være mer enn den reelle kostnaden for å sende noe elektronisk. Anonymkode: 083e5...55c Du kan ikke for alvor slenge "relle kostnader" for helsetjenester på banen. Vet du hva den relle kostnaden for slike tjenester er? Vi betaler helt villt lite for medisinsk hjelp. Egenandelen du betaler dekker ikke særlig mye. Hadde du betalt "reell" pris for en legetime (som er ett kvarter) hadde du betalt mange tusen kroner. 100 kr for å sende en journal er helt innafor. Er det mulig å nedvurdere andres virke på den måten.. Folk tror at man betaler for tiden det tar å utføre en tjeneste, og tenker ikke over at folk skal ha betalt for at de har jobbet i årevis med å bli god på den tjenesten de skal hjelpe deg med. Dette gjelder alle tjenester. Folk forstår ikke verdien i det. Gå gjerne til noen som ikke er god på å gjøre jobben sin, men da betaler du nøyaktig det samme, om ikke mer, for at det skal ta dobbelt så lang tid. Anonymkode: 171c1...cbc 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #45 Skrevet 18. april 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta her. De har sendt den iver elektronisk. Er det noen som jobber i helsevesnet som kan svare meg. Jeg skjønner ikke hva de har gjort? Anonymkode: ba483...e42 Jeg jobber i helsevesenet, det er lov å ta betalt for overføring av journalen, enten det er elektronisk eller i papirform. Siden du helt ærlig virker kverulerende gjennom tråden så legger jeg ved et utdrag fra takstene til fastlegene. Legg merke til takst 5 som sier at betalingen er på kr 85 og ikke refunderes av folketrygden med i sin helhet betales av pasienten. Legg også merke til takst 8 som er ekspedisjonsgebyr til forsendelser etter pasientens ønske, og som heller ikke dekkes av folketrygden. 85 kr + 59 kr = 144 kr, så har du fått regning på kr 100 bør du være fornøyd med å ha fått en mindre regning enn summen de kunne krevd av deg. 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Leger jobber ikke gratis, de lever av den jobben de gjør. Det mest påfallende med spørsmålet ditt er ikke at du reagerer på pris og faktura i posten, men at du ikke reagerer på elektronisk overføring. Det første er lov, det siste er ikke lov. Alternativt er den overført elektronisk på en plate eller minnepinne, så er dette tilltatt, men ikke over nettet. Er du fortsatt i tvil, så finner du alle godkjente priser for legers arbeid på Helsenore.no, legeforeningens nettsider m.m. Anonymkode: 80fb2...4d1 Elektronisk overføring er lov jo, og helt vanlig både i henvisninger og prøvesvar. Det som ikke er lov er å sende sensitiv info på e-mail, da det ikke er en sikker kommunikasjonsplattform. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal den være hos legen også. Sånne ting kostet aldri noe før. Men denne regjeringen er grisk. Den må vel ha noen kroner til å gi til de rike.... Anonymkode: 31f2c...0e4 Det er ikke noe denne regjeringen har innført, det har alltid kostet penger. Det er så pinlig for sånne som deg som slenger ut påstander uten rot i virkeligheten, og så er de gale. Anonymkode: 0660f...925 4
missmcbeal Skrevet 18. april 2019 #46 Skrevet 18. april 2019 (endret) Herregud, jeg blir flau på dine vegner. Du får ørten svar på at det er lovlig og likevel mener du fortsatt at du har rett og at du ikke skal betale, og så skal du attpåtil bruke helsevesenets tid på å sende en klage som er helt meningsløs. Lykke til. Du kommer til å få avslag på klagen, du kaster bare bort tid og dveler unødvendig ved en ikke-sak. Vit det, at ALT koster når man går til legen. Jeg har fått bakoversveis for prisen på en simpel legeerklæring, men jeg forstår jo hvorfor det tas betalt. Det tok ikke mange minutt å skrive den heller, legen skrev jo den mens jeg var inne på timen hans, så jeg betalte både for timen og prisen for legeerklæring. Sånn er det, det er en fastpris. Jeg har også fått journal overført (via post) og det kostet meg langt mer enn 85 kr. Det forstår jeg godt. En gang jeg ankom den nye legen min som akkurat hadde fått journalen min, han tok en raskt titt i den relatert til at jeg var innom for en kompleks sykdomshistorie. Det var en tjukk bunke, og alt dette skulle legges inn manuelt 😱 Legekontoret mitt var så gammeldags at elektronisk journal ikke var et alternativ, så derfor ble den overført per post. Da tenkte jeg at prisen jeg betalte var jammen meg beskjeden. Så det er flott og bra med elektronisk overføring, går raskere for alle, slipper å vente. 85 kr er en beskjeden pris. Fakturagebyr er noe dritt ja, men når du ringer inn og ikke møter opp personlig for å betale så er det ikke så mange muligheter annet enn å sende faktura, med mindre de har noen andre løsninger. Suck it up og betal for deg. Vær glad for at du får journalen overført, det er vel verdt penger. Endret 18. april 2019 av missmcbeal 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #47 Skrevet 18. april 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Nå får både legen og sekretæren lønn for å være der. Anonymkode: 31f2c...0e4 De fleste fastleger får ikke ordinær lønn, nei. De er selvstendig næringsdrivende, og får basistilskudd fra kommunen per pasient + egenandel pasient betaler og refusjoner fra Helfo. Er de syke en dag må de dekke det selv. Omsetningen legen har skal OGSÅ dekke lønn for sekretæren og leie av lokale (hvis de ikke er med i en spesiell ordning). Derfor må de kreve betalt for alt arbeid de har, for de får ingen lønn fra noen som helst. Anonymkode: efd25...4d5 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #48 Skrevet 18. april 2019 16 minutter siden, missmcbeal said: Herregud, jeg blir flau på dine vegner. Du får ørten svar på at det er lovlig og likevel mener du fortsatt at du har rett og at du ikke skal betale, og så skal du attpåtil bruke helsevesenets tid på å sende en klage som er helt meningsløs. Lykke til. Du kommer til å få avslag på klagen, du kaster bare bort tid og dveler unødvendig ved en ikke-sak. Vit det, at ALT koster når man går til legen. Jeg har fått bakoversveis for prisen på en simpel legeerklæring, men jeg forstår jo hvorfor det tas betalt. Det tok ikke mange minutt å skrive den heller, legen skrev jo den mens jeg var inne på timen hans, så jeg betalte både for timen og prisen for legeerklæring. Sånn er det, det er en fastpris. Jeg har også fått journal overført (via post) og det kostet meg langt mer enn 85 kr. Det forstår jeg godt. En gang jeg ankom den nye legen min som akkurat hadde fått journalen min, han tok en raskt titt i den relatert til at jeg var innom for en kompleks sykdomshistorie. Det var en tjukk bunke, og alt dette skulle legges inn manuelt 😱 Legekontoret mitt var så gammeldags at elektronisk journal ikke var et alternativ, så derfor ble den overført per post. Da tenkte jeg at prisen jeg betalte var jammen meg beskjeden. Så det er flott og bra med elektronisk overføring, går raskere for alle, slipper å vente. 85 kr er en beskjeden pris. Fakturagebyr er noe dritt ja, men når du ringer inn og ikke møter opp personlig for å betale så er det ikke så mange muligheter annet enn å sende faktura, med mindre de har noen andre løsninger. Suck it up og betal for deg. Vær glad for at du får journalen overført, det er vel verdt penger. Noen har bestemt seg på forhånd, og lager tråder bare for å få støtte... Og alle som ikke er enig med dem lyver 😛 Anonymkode: f19cb...557 1
Million Skrevet 18. april 2019 #49 Skrevet 18. april 2019 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta her. De har sendt den iver elektronisk. Er det noen som jobber i helsevesnet som kan svare meg. Jeg skjønner ikke hva de har gjort? Anonymkode: ba483...e42 Det er en jobb, en tjeneste de utfører på et legekontor, som alle andre tjenester de yter som det er lov å ta betalt for. De har brukt tid på å tatt i mot henvendelsen din, lest den, søkt deg opp i registeret, lagt inn info om ny lege, sendt over. Dette tar tid. Selv om det ikke tar like lang tid som en papir-overflytting, så er det likevel noe legen eller legens personell bruker tid på og HAR LOV til å ta et gebyr for å utføre. Som alle andre jobber og tjenester de yter for pasientene. Endret 18. april 2019 av Million
Hyacinth Skrevet 18. april 2019 #50 Skrevet 18. april 2019 De fleste legekontor drives privat og legene må selv betale for datautstyr, server, nett, telefon etc. Derfor må alt som gjøres koste noe. Selv om det ved elektronisk overføring ikke brukes papir og frimerker er det likevel utgifter og ekspedisjonsgebyret dekker ikke utgiftene.
Gjest theTitanic Skrevet 18. april 2019 #51 Skrevet 18. april 2019 7 timer siden, Kattugla skrev: På Helsenett står det svart på hvitt at det er lov. "Dersom du ønsker at journalen din skal overføres til den nye fastlegen, må du betale din tidligere lege for dette. Legen kan kreve et gebyr for dette." Men man kan da VELGE om den gamle legen skal overføre journalen? For alle betalte tjenester må være valgfrie. Det er jo en tjeneste man kjøper. For dette kan være nyttig for de som IKKE vil at en ny lege skal vite historikken?
Gjest Albbas Skrevet 18. april 2019 #52 Skrevet 18. april 2019 Just now, theTitanic said: Men man kan da VELGE om den gamle legen skal overføre journalen? For alle betalte tjenester må være valgfrie. Det er jo en tjeneste man kjøper. For dette kan være nyttig for de som IKKE vil at en ny lege skal vite historikken? Man kan velge å ikke overføre journalen, ja.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #53 Skrevet 18. april 2019 2 minutter siden, theTitanic said: Men man kan da VELGE om den gamle legen skal overføre journalen? For alle betalte tjenester må være valgfrie. Det er jo en tjeneste man kjøper. For dette kan være nyttig for de som IKKE vil at en ny lege skal vite historikken? Det er frivillig å overføre journal ja. Anonymkode: ccf63...f32
Gjest theTitanic Skrevet 18. april 2019 #54 Skrevet 18. april 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er frivillig å overføre journal ja. Anonymkode: ccf63...f32 Men strir ikke dette imot det faktum at legen ikke kan yte god/riktig helsehjelp? Nå sier du sikkert at det er til pass for den som ikke gadd å betale for å få overført journalen, men hva om pasienten har misbrukt legemidler og ber om ny resept på et av disse? Eller det er noe pasienten ønsker å få/gjøre som ikke er forenelig med hans mentale tilstand? Det finnes sikkert masse eksempler på hvorfor det er dumt å ha journaloverføring som en servicetjeneste.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #55 Skrevet 18. april 2019 Dette tror jeg blir årets påsketråd! TS: gi beskjed om hvilket svar du får da? Anonymkode: 43bbc...bdb
Gjest Albbas Skrevet 18. april 2019 #56 Skrevet 18. april 2019 2 hours ago, theTitanic said: Men strir ikke dette imot det faktum at legen ikke kan yte god/riktig helsehjelp? Nå sier du sikkert at det er til pass for den som ikke gadd å betale for å få overført journalen, men hva om pasienten har misbrukt legemidler og ber om ny resept på et av disse? Eller det er noe pasienten ønsker å få/gjøre som ikke er forenelig med hans mentale tilstand? Det finnes sikkert masse eksempler på hvorfor det er dumt å ha journaloverføring som en servicetjeneste. Det å skifte lege hyppig, eller bare oppsøke mange ulike leger, er faktisk en ganske vanlig metode for å misbruke medisiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå