Gå til innhold

Lege som tar betalt for å sende over journalen min elektronisk til min nye fastlege.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette lov? Jeg ba de om å videre sende journalen min til min nye fastlege elektronisk,både meg og barna mine. Jeg fikk regning i posten på dette. Har de lov til det? Jeg hadde forstått om jeg ville ha den på print,men elektronisk?

Anonymkode: ba483...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er lov. Man kan ikke forvente at legen gjør noe gratis. 

Anonymkode: 753fd...daf

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster bare å få en fornyelse av sykemelding, så det er nok helt innafor at legen tar betalt for å sende journalen din til ny lege. 

Anonymkode: 42c38...184

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har de lov til å ta betalt for. 

Anonymkode: 574e8...91a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig å måtte betale for det.

Anonymkode: e4592...ebc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er lov, og det er også helt vanlig at man betaler ekspedisjonsgebyr for det. 

Fra legeforeningens prisliste: Ekspedisjonsgebyr ved forsendelse av resepter, rekvisisjoner, henvisninger osv. per brev, faks, telefon, e-post etter ønske fra pasienten..................................59,-

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta her. De har sendt den iver elektronisk. Er det noen som jobber i helsevesnet som kan svare meg. Jeg skjønner ikke hva de har gjort?

Anonymkode: ba483...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne velge mellom å hente den ut gratis på papir, eller få den oversendt til ny fastlege til kr 100.

Anonymkode: 7f445...344

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta her. De har sendt den iver elektronisk. Er det noen som jobber i helsevesnet som kan svare meg. Jeg skjønner ikke hva de har gjort?

Anonymkode: ba483...e42

De har sendt over en elektronisk kopi av journalen?

Anonymkode: e2c1e...247

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta her. De har sendt den iver elektronisk. Er det noen som jobber i helsevesnet som kan svare meg. Jeg skjønner ikke hva de har gjort?

Anonymkode: ba483...e42

Du skjønner ikke hva de har gjort? De har sendt journalen elektronisk og tatt betalt for tjenesten. Det er hverken unormalt eller vanskelig å forstå 

Anonymkode: 574e8...91a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har sendt over en elektronisk kopi av journalen?

Anonymkode: e2c1e...247

Vel de bruker ikke matriell på dette. Hvem kan jeg ringe for å høre om dette er lovlig? 

Anonymkode: ba483...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta her. De har sendt den iver elektronisk. Er det noen som jobber i helsevesnet som kan svare meg. Jeg skjønner ikke hva de har gjort?

Anonymkode: ba483...e42

Dem har sendt den over elektronisk, derav brukt en del av sin tid, og tar dermed ekspedisjonsgebyr for jobben du har bedt dem gjøre. 
 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel de bruker ikke matriell på dette. Hvem kan jeg ringe for å høre om dette er lovlig? 

Anonymkode: ba483...e42

De bruker tid, og "time is money". Hvis man drar til fastlegen og bare prater i 10 minutter så betaler man fremdeles. 

Anonymkode: 753fd...daf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vel de bruker ikke matriell på dette. Hvem kan jeg ringe for å høre om dette er lovlig? 

Anonymkode: ba483...e42

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt. Men tenker kanskje ditt beste argument for at det skal være ulovlig er at det er konkurransehemmende om man må betale for å bytte fastlege. Det frie valget av fastlege blir jo mindre reelt om man må betale for å bytte. Så legene bør ikke kunne ta mer enn den reelle kostnaden for å sende journalen elektronisk. 

Det tar neppe mange minutter å sende over en journal elektronisk og kan vel også gjøres av sekretæren(som har lavere timeslønn enn legen). 

Syens 100 kroner virker å være mer enn den reelle kostnaden for å sende noe elektronisk. 

Anonymkode: 083e5...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel de bruker ikke matriell på dette. Hvem kan jeg ringe for å høre om dette er lovlig? 

Anonymkode: ba483...e42

De bruker tid. 

Anonymkode: 574e8...91a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syntes det er utrolig frekt. Men det er mye som er frekt i dag. Innmeldingsavgifter på treningsstudio feks. "Takk for at du vil bli kunde" heter det, ikke "Det koster så enormt slit å taste navnet ditt at jeg trenger 350 kr for slitasje på tastaturet." Eller de som tar både fakturagebyr og miljøgebyr for samme arket. 

Det er ingenting som heter service lenger. 

Anonymkode: 31f2c...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det er utrolig frekt. Men det er mye som er frekt i dag. Innmeldingsavgifter på treningsstudio feks. "Takk for at du vil bli kunde" heter det, ikke "Det koster så enormt slit å taste navnet ditt at jeg trenger 350 kr for slitasje på tastaturet." Eller de som tar både fakturagebyr og miljøgebyr for samme arket. 

Det er ingenting som heter service lenger. 

Anonymkode: 31f2c...0e4

Hvorfor skal folk jobbe gratis for deg? 

Anonymkode: 574e8...91a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel de bruker ikke matriell på dette. Hvem kan jeg ringe for å høre om dette er lovlig? 

Anonymkode: ba483...e42

Bynner du å få en kjedelig påske allerede nå? 

Anonymkode: 42c38...184

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal folk jobbe gratis for deg? 

Anonymkode: 574e8...91a

Du hadde vel reagert du også om kassadama som slo inn matvarene dine slo inn en 100 lapp ekstra som betaling for scanning av varene?  "Hvorfor skal kassadama jobbe gratis for deg?" 

Anonymkode: 083e5...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...