Gå til innhold

Angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som sliter med angst, hvordan merker dere det på kroppen? Hvordan dere føler dere, ulike andre symptomer som knyttes til det? 

Anonymkode: af275...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjertebank, kvalme og svimmelhet

Anonymkode: b6505...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalme, prikking og nummenhet i ansikt, hender og føtter, vansker med å puste

Anonymkode: f42c4...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvalme, prikking og nummenhet i ansikt, hender og føtter, vansker med å puste

Anonymkode: f42c4...16f

Dette har jeg kjent mye på i det siste, men jeg har aldri opplevd det før selv om jeg har slitt lenge med angst. Det kribler under huden på armene og leggene mine kjennes ut som de delvis lammes. Jeg blir jo skremt. Kan det altså være angsten som gjør det? 

Anonymkode: af275...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy puls, tankekjør, tørr i munnen, kvalme, anspenthet.  Kan også begynne å rødme, særlig om det er folk tilstede. 

Endret av miaw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy puls og høyt blodtrykk, følelse av å ikke ha kontroll, svimmelhet, trykk i pannen, fluktfølelse, pustevansker, kvalme.
I tillegg ved langvarig angst: urolighet, muskelsmerter, hodepine, rastløshet, mageproblemer osv. 

Egentlig er symptomlisten på angst veldig lang.

Anonymkode: e6a7a...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg kjent mye på i det siste, men jeg har aldri opplevd det før selv om jeg har slitt lenge med angst. Det kribler under huden på armene og leggene mine kjennes ut som de delvis lammes. Jeg blir jo skremt. Kan det altså være angsten som gjør det? 

Anonymkode: af275...2fb

Ja, for min del er det knyttet til angsten.

Anonymkode: f42c4...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor sterk den er, noen ganger er det bare puls, hjertebank og litt rask pust og tankekjør. Andre ganger kjennes det som om hjertet skal hoppe ut av brystet og løpe bortover veien. Jeg kan bli blek, kaldsvette, hyperventilere, besvime, bli kvalm/kaste opp, få løs mage. Har også opplevd å bli nummen i fingrer og tær, kjenne at huden prikker, at synet får prikker, dette har også blitt etterfulgt av migrene(men jeg har ikke hodepine, kun aura i synet).

Anonymkode: 26951...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvalme, prikking og nummenhet i ansikt, hender og føtter, vansker med å puste

Anonymkode: f42c4...16f

Ja, prikkingen og nummenheten er litt varierende. Noen ganger er det bare prikking i ansiktet og nummenhet i munnen, så kommer det i armene etterhvert og føttene til slutt. Jeg har også noe jeg kaller vannkoker, da kjennes det ut som om hele kroppen og alle innvollene mine rister, og jeg blir kjempevarm (dette er visstnok ikke synlig fra utsiden, men jeg føler meg som en vannkoker som nærmer seg kokepunktet). 

Anonymkode: f42c4...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest dominerende er kvalmen og det er så utrolig plagsomt og ubehagelig! Ellers kommer høy puls, anspenthet, magevondt, hjertebank, hete- og kuldetokter, klamme hender og svetting. Angsten kommer i varierende grad, men de dagene jeg føler meg veldig dårlig orker jeg knapt å gå ut av huset fordi kroppen omtrent bare ramler sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å trekke pusten ordentlig og har vondt i brystet. Har slitt med angst i så mange år at jeg har fått kronisk betenelse i beina framme ved brystet. Husker ikke va det heter. 

Konstant tenker mye, og klarer ikke å hvile. Sover dårlig og ikke noe dyp søvn. 

Har jeg kviser eller nupper i huden så kløe jeg på de, piller på de til det blir sår. Og dette gjør jeg også i søvne. 

Biter negler også i søvne. Så akkurat nå har jeg to store sår og tre små i ansiktet som jeg ikke klar å la være og de gror ikke. Er så vondt. Og alle fingrene mine er vonde pga at jeg har bitt negelen så langt ned i søvne. 

Samboeren min sier jeg rister i søvne og ikke vil bli holdt rundt når jeg har mye angst om natten. 

Anonymkode: 8a849...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De mest synlige er at jeg i stressende perioder våkner om morgenene med et så hovent øye at det ser ut som en blåveis som ikke er blå, bare hoven. Perioder med leamus på øyet. Og så får jeg stressutslett på innsiden av albuen.

Ellers kan jeg nevne så stiv nakke at det har vert vanskelig å snu på hodet. 

Urolige bein.

Fiklete fingre.

Skjelvende hender.

Mage i ulage. Tidvis veldig hyppig på do. Både sånn og sånn.

Oppkast.

Puls opp i 130 (i følge fitbit)

Gråter for ingenting.

Bein som rister.

Trykk i brystet.

Klarer ikke trekke pusten dypt nok ved ordinær pust.

Ulogisk svetting

Svimmelhet.

Søvnproblemer.

 

Og så har jeg et par greier som jeg mistenker kan ha med angsten å gjøre, som jeg ikke har rukket å ta opp med legen enda. Jeg har selv en opplevelse av å ikke tåle kumelk, noe jeg nylig leste kunne relateres til angst. Samt at det til tider er umåtelig vondt når katten min bedriver punktmassasje på meg. Altså han spaserer rundt på låra og magen min før han legger seg ned. Au!

Hurra liksom 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, C8H10N4O2 said:

De mest synlige er at jeg i stressende perioder våkner om morgenene med et så hovent øye at det ser ut som en blåveis som ikke er blå, bare hoven. Perioder med leamus på øyet. Og så får jeg stressutslett på innsiden av albuen.

Ellers kan jeg nevne så stiv nakke at det har vert vanskelig å snu på hodet. 

Urolige bein.

Fiklete fingre.

Skjelvende hender.

Mage i ulage. Tidvis veldig hyppig på do. Både sånn og sånn.

Oppkast.

Puls opp i 130 (i følge fitbit)

Gråter for ingenting.

Bein som rister.

Trykk i brystet.

Klarer ikke trekke pusten dypt nok ved ordinær pust.

Ulogisk svetting

Svimmelhet.

Søvnproblemer.

 

Og så har jeg et par greier som jeg mistenker kan ha med angsten å gjøre, som jeg ikke har rukket å ta opp med legen enda. Jeg har selv en opplevelse av å ikke tåle kumelk, noe jeg nylig leste kunne relateres til angst. Samt at det til tider er umåtelig vondt når katten min bedriver punktmassasje på meg. Altså han spaserer rundt på låra og magen min før han legger seg ned. Au!

Hurra liksom 🤪

Alle de symptomene der virker som overinntak av navnet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får problemer med å spise (spiser ingenting) og blir så rastløs at jeg ikke klarer å sitte ned i det hele tatt. Samtidig banker hjertet helt vilt og tankene går i spinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hentacruel skrev:

Alle de symptomene der virker som overinntak av navnet ditt. 

Hadde det bare vert så enkelt. Symptomene kommer mer situasjonsbetinget enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, C8H10N4O2 said:

Hadde det bare vert så enkelt. Symptomene kommer mer situasjonsbetinget enn som så.

Drikker du kaffe ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Hentacruel skrev:

Drikker du kaffe ofte?

Ikke overdrevet nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hentacruel skrev:

Har man angst er alt inntak overdrevet. 

Jeg skal slutte med kaffe når legen ber meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, C8H10N4O2 said:

Jeg skal slutte med kaffe når legen ber meg om det.

Javel, kos deg med angsten i mellomtiden da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...