Gå til innhold

Hvordan trene opp arm etter senebetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå senebetennelse i armen/håndleddet, i øh, fingersenene. Jeg tar endel smertestillende nå, pluss at jeg er sykemeldt og bruker en støttebandasje. Merker at jeg er ekstremt svak i hånda mi. 

Når betennelsen gir seg, hvordan kan jeg trene for å unngå å få den tilbake? Er det noen spesielle øvelser/bevegelser som er gode for å forebygge? 

Anonymkode: 37eae...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du trenger å trene så veldig. Det kommer med naturlig bruk. Det du kjenner nå, er at den er svak fordi den er betent. Betente muskler og sener er jo veldig svake, og man føler at man knapt har styrke til noe.

Jeg har mange år bak meg med betennelser (om og om igjen) i skuldre, overarmer og underarmer. Så fort en kur var overstått, kom det tilbake. I 17 år. Felles for alle periodene med betennelser, var svakhet. Noen ganger måtte jeg bruke begge hender for å f.eks. løfte ned en stabel med tallerkener, fordi den betente armen var så svak. Eller be om hjelp, fordi jeg ikke klarte å løfte eller bære noe. 

Det verste jeg visste, var fysioterapi. Det hjalp aldri en dritt! Faktisk ble jeg verre i minst to-tre dager etterpå, og da var det straks tid for ny time, så fort smerten hadde dempet seg. Så ny time, nye smerter. Det hjalp aldri. Dette var hos vanlig fysioterapeut, og jeg aner ikke hvor mange hundre timer med fysioterapi jeg har bak meg i løpet av de årene. Det er mange! Men så kom jeg til en annen fysioterapeut, en med en litt annen innvinkling på denne typen plager, og hun mente at man ALDRI skal trene eller belaste hardt en betent muskel eller sene. De skulle ha ro! Så de hundrevis av timene hos fysioterapeut hadde faktisk aldri hjulpet, akkurat som jeg følte og kjente selv, men jeg gjorde jo bare som "proffene" sa (fastlegen og vanlige fysioterapeutene).

Uansett, muskelstyrken kom tilbake av seg selv etter endt periode med betennelse. Trengte ikke noe treningsregime, vanlig og daglig bruk fikk opp styrken igjen. Ja, bare det å bli frisk gjorde umiddelbart at armen(e) føltes sterk igjen. 

 Dersom man setter i gang og trener en betent muskel, eller en som tidligere var betent, er risikoen stor for at man får problemet og betennelse tilbake pga belastningen. 

Hvilken type smertestillende bruker du? Og du nevner ingenting om betennelsesdempende midler? Jeg ble forordnet å bruke Ibux (både betennelsesdempende og smertestillende) og Naproxen (betennelsesdempende og muskelavslappende).

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Million skrev:

Tror ikke du trenger å trene så veldig. Det kommer med naturlig bruk. Det du kjenner nå, er at den er svak fordi den er betent. Betente muskler og sener er jo veldig svake, og man føler at man knapt har styrke til noe.

Jeg har mange år bak meg med betennelser (om og om igjen) i skuldre, overarmer og underarmer. Så fort en kur var overstått, kom det tilbake. I 17 år. Felles for alle periodene med betennelser, var svakhet. Noen ganger måtte jeg bruke begge hender for å f.eks. løfte ned en stabel med tallerkener, fordi den betente armen var så svak. Eller be om hjelp, fordi jeg ikke klarte å løfte eller bære noe. 

Det verste jeg visste, var fysioterapi. Det hjalp aldri en dritt! Faktisk ble jeg verre i minst to-tre dager etterpå, og da var det straks tid for ny time, så fort smerten hadde dempet seg. Så ny time, nye smerter. Det hjalp aldri. Dette var hos vanlig fysioterapeut, og jeg aner ikke hvor mange hundre timer med fysioterapi jeg har bak meg i løpet av de årene. Det er mange! Men så kom jeg til en annen fysioterapeut, en med en litt annen innvinkling på denne typen plager, og hun mente at man ALDRI skal trene eller belaste hardt en betent muskel eller sene. De skulle ha ro! Så de hundrevis av timene hos fysioterapeut hadde faktisk aldri hjulpet, akkurat som jeg følte og kjente selv, men jeg gjorde jo bare som "proffene" sa (fastlegen og vanlige fysioterapeutene).

Uansett, muskelstyrken kom tilbake av seg selv etter endt periode med betennelse. Trengte ikke noe treningsregime, vanlig og daglig bruk fikk opp styrken igjen. Ja, bare det å bli frisk gjorde umiddelbart at armen(e) føltes sterk igjen. 

 Dersom man setter i gang og trener en betent muskel, eller en som tidligere var betent, er risikoen stor for at man får problemet og betennelse tilbake pga belastningen. 

Hvilken type smertestillende bruker du? Og du nevner ingenting om betennelsesdempende midler? Jeg ble forordnet å bruke Ibux (både betennelsesdempende og smertestillende) og Naproxen (betennelsesdempende og muskelavslappende).

Tusen takk for svar! Nei jeg holder den i ro så godt jeg kan, men det er jo den dominante armen min, så jeg bruker den jo av ren automatikk. Jeg må jo gå tur med hunden, vaske håret, ta oppvasken, skrive skoleoppgaver osv. Men jeg tenker mye mer over bruken når jeg har bandasje på, bare fordi den er vanskeligere å bruke da.

Grunnen til at jeg spør om trening er at legen sa jeg skulle gå med bandasje og ta ibux (400mg) og paracet (1g) tre ganger daglig i en uke, og så skulle jeg sakte begynne å trene den opp igjen. Jeg bare vet ikke hva han mente med det. Han mente at betennelsen skulle være over om 4-6 uker, men jeg syns det hørtes optimistisk ut.

Anonymkode: 37eae...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det selv nå, vært sånn ca. 3 mnd. Fysioterapeut sier det kan ta 2-6 måneder. Har blitt bedre med fysio. Gått en gang i uken. Har øvelser hjemme med manual. Vanskelig å forklare, kom deg til en fysioterapeut. 

Anonymkode: 2cabc...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det selv nå, vært sånn ca. 3 mnd. Fysioterapeut sier det kan ta 2-6 måneder. Har blitt bedre med fysio. Gått en gang i uken. Har øvelser hjemme med manual. Vanskelig å forklare, kom deg til en fysioterapeut. 

Anonymkode: 2cabc...a14

https://www.lommelegen.no/annet/legesvar/senebetennelse/69099196

Å trene en betent muskel er feil, det leser man overalt. Fysioterapeuten din bruker gamle og avlagte metoder.

"Man behandler slike betennelser ved ro og avlastning, samt eventuelt med smertestillende eller betennelsesdempende tabletter som du fikk av turnus legen."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått mye senebetennelse i håndleddene og når armene var bra igjen kjente jeg det veldig fort at det ble vondt igjen hvis jeg skrev på data etc. trodde ikke dette skulle gå over, at det var blitt kronisk. Så begynte jeg å trene mye styrke (av helt andre grunner), deriblant benkpress, og nå er armene mine mye bedre 😄 .. men jeg har aldri prøvd å trene mens armene var vonde da..

Anonymkode: d05b5...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket at armen føles mye bedre/merkes nesten ikke i det hele tatt når jeg er ute og går tur. Kan det komme av at blodet strømmer til området raskere? Jeg merker at jeg får vondt igjen når jeg setter meg ned og slapper av. Noen som har noe kunnskap om hvorfor? 

Anonymkode: 37eae...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Jeg sliter med tilbakevendende senebetennelse selv. Når jeg merker det kommer, eller når det har kommet så trener jeg bare litt ekstra styrke med litt tyngre manualer, færre repetisjoner.

Fysioterapeuten min sa at det er viktig å trene slik at senen ikke skal bli enda svakere og sykere. Det er det som vanlig styrketrening, med egne øvelser, der jeg skal klare 6-8 repetisjoner og bruke like lang tid på løfte manualen som å slippe opp. Altså, jeg drar manualen mot meg like fort som jeg fører den tilbake til utgangsposisjonen.

Mange som trener trener egentlig bare halvparten av hva de kunne trent. Vanskelig å forklare merker jeg, men la oss si at du tar knebøy, da skal du sette deg ned like fort som du reiser deg opp. En styrkeøvelse går begge veier. :)

Dette funker for meg! Eneste grunnen til at betennelsen kommer tilbake er fordi jeg ikke trener jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moreno

Sliter du med tilbakevendende betennelser ville jeg ha sjekket ut han her: https://treningogrehab.no/ enten via artiklene han skriver eller bestille en time. Min «senebetennelse» var i realiteten svake muskler som ga irritert nerve. Riktig opptrening ga helt symptomfri arm på bare noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig man år siden jeg hadde betennelse og forskning sier sikkert noe annet. Men hadde betennelse i ene armen, begge lår og legger. Jeg brukte sånn blå greie for å holde det varmt på beina og armen når jeg trente, gikk til fysioterapeut for å varme opp og tøye, og fikk beskjed om å trene som normalt. Jeg trente en del timer om dagen. Jeg pushet meg igjennom smertene. Men ikke sikkert det er anbefalt i dag? 

Gikk en stund før jeg ble helt bra, men fikk det aldri igjen, bortsett fra i armen for noen år siden pga mye skriving med hånden. Men gikk over og aldri kommet tilbake. 

Anonymkode: 054c7...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...