Gå til innhold

Trenger tips - kaninunge


Fiia

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har nylig tatt til meg en kaninunge på 7 uker som skulle avlives. Jeg har lest meg opp og ned på kaninens adferd, mat og andre behov. Jeg har kjøpt et stort kaninbur som han bor i inntil videre. Han skal få lov til å få et større og finere bur ute etterhvert. Han har fri tilgang til fersk høy, rent vann og han får den mengden pellets som er beregnet til hans størrelse og alder hver dag. Jeg føler at jeg har gjort mitt beste i å sette meg inn i kaninens verden og alt det den trenger. Han får gå fritt i leiligheten 3-4-5 timer daglig, så han er med andre ord mye ute av buret sitt. Jeg åpner døren til buret så hopper han ut av det på eget initiativ, men problemet er når han skal inn igjen. Jeg ønsker at han også skal få lov til å hoppe inn i buret på eget initiativ, men det gjør han ikke. Jeg syntes det er vanskelig å få han inn i buret og han er fortsatt litt redd for meg, så selv om jeg sitter på knær er det ikke alltid jeg får tak i han. Jeg prøver å gjøre det forsiktig og jeg passer på at han ser meg slik at jeg ikke overrasker han, men noen ganger har jeg ikke noe valg. Jeg liker absolutt ikke å ta han på denne måten og han skjelver og puster fort de gangene jeg må gjøre det. Er det noen som har noen gode tips? Jeg tar han bare inn i buret når han absolutt må inn, for eksempel visst jeg skal legge meg eller dra på jobb. Jeg får så vondt av han når han er i buret så jeg ønsker selvfølgelig at han skal få lov til å være ute så mye han ønsker. Men jeg ser også at han trenger å være litt i buret, han slapper nemlig veldig av når han er i det. Puster rolig og sover godt når han er inne i det. 

Jeg ønsker også at han skal bli tam. Jeg koser, klapper og prater mye med han. Når han er inne i burdet gjør han ikke motstand når jeg prøver å løfte han og legger seg fint på fanget når jeg tar han opp, men han skjelver av og til litt og det tolker jeg som at han er veldig redd og/eller stresset. Hvordan bedrer jeg dette og hva bør jeg gjøre for å få han så tam som mulig? 

Fikk han på fredag. Han har også en leke som jeg ser han leker mye med i buret, han har et lite hus han kan trekke seg inn i (men jeg har nesten ikke sett han være inni det, liker best å sitte oppå det) han får greiner fra epletrær annenhver dag og jeg ser han gnager en del på de, som jeg ut i fra det jeg har lest er bra for tennene. Han får også en begrenset mengde gulerot (som godteri i ny og ne, men vet han ikke skal ha så mye av det) 

 

beklager langt innlegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han blir nok fort tam med så mye selskap og håndtering. Er ikke veldig begeistra for kanin som husdyr, er så trist med alle kaniner som sitter i knøttsmå bur uten selskap eller aktivitet,  men hvis alle kaniner hadde hatt det like godt som din så hadde jeg nok hatt et litt annet syn på kaninhold😊 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Amberleaf skrev:

Han blir nok fort tam med så mye selskap og håndtering. Er ikke veldig begeistra for kanin som husdyr, er så trist med alle kaniner som sitter i knøttsmå bur uten selskap eller aktivitet,  men hvis alle kaniner hadde hatt det like godt som din så hadde jeg nok hatt et litt annet syn på kaninhold😊 

Ja helt enig. Det er kjempe trist Jeg hadde ikke tenkt å få meg en kanin, men fikk helt vondt i hjerteroten når de skulle avlive dette lille nurket så jeg så ingen annen utvei. Men jeg angrer ikke et sekund. Jeg ønsker å gi han et godt liv og håper at han kommer til å trives i mitt selskap også. Satser på at det går seg til etterhvert. Tusen takk for hyggelig svar 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig å kjøpe sånne kompostgjerder på biltema (eller var det chlas? 🤔) som du kan stripe på buret slik at han får litt større plass, og du ikke trenger å lukke buret? Ellers tenker jeg at han vil bli tam nokså fort 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gia_ skrev:

Kanskje det er mulig å kjøpe sånne kompostgjerder på biltema (eller var det chlas? 🤔) som du kan stripe på buret slik at han får litt større plass, og du ikke trenger å lukke buret? Ellers tenker jeg at han vil bli tam nokså fort 😊

Det var veldig lurt, det har jeg ikke tenkt på, men det er jo absolutt en mulighet. Takk for svar 😊 

 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.kaninboka.no/

Anonymkode: 4f5ec...bf2

Takk! Jeg har lest mye på både den og kanin.org sin nettside. Har fått mange gode tips, men ønsker også å høre om noen har andre tips fra egne erfaringer 😊

 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snill du var som tok han inn :) skjønner godt du ikke godtok at de skulle avlive han . Virker som du har satt deg godt inn i kaninhold. Hvorfor skulle de avlive han ? Og hvor "fant " du han . Kjempe bra at du valgte og redde han 😊

 

 

 

Anonymkode: abcec...bcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du kunne ta imot den.

Hvis du kjøper kompostgjerder og binder sammen, kan du avgrense hvor kaninen kan gå uten å ha den i bur. Bare ta av toppen på buret, så kan den ha buret som base med høy/vann og do.Mine kaniner gikk fritt hele døgnet. Når man ikke holder øye med dem, kan det være greit å avgrense litt, så de ikke  spiser møblene.

Ellers liker kaniner generelt ikke å bli løftet. Få kaninen til å komme til deg, lokk den gjerne med snop (banan/jordbær/løvetann osv).

Pass på å få kaninen kastrert når den er gammel nok, uansett kjønn. Og en artsfrende anbefales på det varmeste, det gjør livet deres mye bedre. Og strengt tatt er det ikke mye mer stress med to enn en kanin. Adopter gjerne en fra Dyrebeskyttelsen om de har i nærheten av deg, de er kastrerte, så du slipper å tenke på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær forsiktig for en liten kaninunge på 7 uker smetter lett igjennom firkantene i kompostbingen. Men det beste er å gå han tid til å venne seg å være hos deg, og kan ta litt tid føre den skjønner at du ikke er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke løft eller kom etter han, men la han selv få lov å komme til deg. Kunn løft kaninen om det absolutt er nødvendig, kaninen vil da føle seg trygg på deg å komme til deg av seg selv. Bare husk å vær tålmodig, gi han noe godt så den forbinder deg med noe bra.min kanin hoppet selv opp og ned fra sofaen når den ønsket kos og oppmerksomhet😆

andre ting du bør huske er at spon som selges i dyrebutikk ikke bør brukes til kanin, men bruk heller pledd oh håndklær. H*n bør drikke fra vannskål og ikke flaske da det blir mye lettere og mer naturlig å drikke. Hold deg langt unna gnagerblandinger, korn og fr-blandinger og snacks som inneholder nøtter eller laktose.

også veldig viktig å kaninsikre huset for ledninger og ting den kan spise på eller skade seg.

i stedet for bur foreslår jeg for eks en stor løpegård som den får rikelig meg plass til når, den ikke får lov å gå fritt.😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, aoyt skrev:

Bare vær forsiktig for en liten kaninunge på 7 uker smetter lett igjennom firkantene i kompostbingen. Men det beste er å gå han tid til å venne seg å være hos deg, og kan ta litt tid føre den skjønner at du ikke er farlig.

Løses  lett ved å sette på hønsenetting nederst. Eller dobbelt opp med kompostvegger så rutene blir halvert.

Anonymkode: 9854f...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...