Gå til innhold

Hvorfor er så mange studier diffuse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er merkelig at UNI og høyskoler kan ha studier som er så diffuse..? Når jeg gikk igjennom listen på samordna idag, er det en hel haug av studier som ikke burde vært tilbudt. Slik som kommunikasjonsstudier, utvikling, statsvitenskap, arkeologi, samfunnsgeografi, antikkens kultur, friluft, digital kultur,  europastudier, mat og kultur osv.. 

Får folk i det hele tatt jobb med disse studiene? 

Anonymkode: 15ded...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor utlyses det stillinger som arkeolog støtt og stadig, det er da ikke det minste diffust? Hver gang det skal bygges en ny veg eller noe slik så er det krav om at det skal foretas arkeologiske registreringer først. Så norske arkeologer har i hvertfall nok å gjøre - det er ikke bare å gå rundt å lete etter vikingskip altså! 

Når det gjelder de andre, så synes jeg ikke alle var så diffuse. Kommunikasjon = feks jobb som kommunikasjonsrådgiver, og det er det jo mange som trenger. Statsvitenskap kvalifiserer til mange jobber i det offentlige, feks innenfor saksbehandling, politisk administraskjon osv. Friluftsliv er jo supertrendy, og jeg vet om flere som jobber som guider eller har reiselivsbedrifter. De kunne sikkert hatt nytte av en slik utdannelse. Så det finnes nok jobber for det meste. 

Anonymkode: d5913...b0e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha én spesiell konkret jobb tar man yrkesrettede studier, eller fagbrev. Andre velger studier etter hva de selv synes høres interessant ut. 

Smaken er som baken: Delt på midten og hårete. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en hel haug av studier som ikke burde vært tilbudt. Slik som kommunikasjonsstudier, utvikling, statsvitenskap, arkeologi, samfunnsgeografi, antikkens kultur, friluft, digital kultur,  europastudier, mat og kultur osv.. 

Får folk i det hele tatt jobb med disse studiene? 

Anonymkode: 15ded...93e

Om folk får jobb med statsvitenskap? Ja. Man lærer om hele den norske staten og offentlig sektor i Norge og hvordan hele det norske samfunnet fungerer der minst 850.000 ansatte jobber idag av totalt 2.682.000 ansatte vi har i Norge. Egentlig jobber det enda flere enn 850.000 da tallet 1.832.400 inkluderer også "offentlig eide foretak" i tillegg til privat sektor inkludert i dette tallet. 

Om folk får jobb med utvikling? Denne bransjen har blitt betydelig vanskeligere å få jobb i de siste 10 årene, men det går fortsatt an å få jobb om man har nok felterfaring + kan et par interessante språk som fransk og arabisk der mange utviklingsorganisasjoner opererer (Midt-Østen og Afrika, der det er mange tidligere franske kolonier som har fransk som offisielt språk). Utvikling tar også for seg ikke bare utviklingsspørsmål, men man studerer også delvis den norske staten (istatsvitenskap fag) i tillegg til noe internasjonal politikk.

Arkeologi har jeg ikke peiling på - her vil jeg tippe at det ikke er mange stillinger akkurat, så jeg kan si meg enig i at denne er sær. 

Antikkens kultur - dette er humaniora / humanistiske fag, akkurat som arkeologi. Sikkert vanskeligere å få jobb med dette også, men jeg vil gå utifra at de som studerer dette vil mest sannsynlig prøve å undervise innenfor dette på en eller annen måte - videregående skole eller universitetet via Ph.D. Men ja, det er nok ikke mange ledige stillinger innenfor dette området. 

Friluft / mat og kultur - enig i at akkurat dette høres lite nyttig ut. Om man kan lage mat, så trenger man ikke bachelor til det. Da er det mer passende å ta fagbrev. 

Digital kultur / kommunikasjonsstudier - Å kunne kommunisere "ordentlig" tror jeg aldri er dumt. Det er derfor man har alle disse PR-bransjene. Men ja, spm er om det er for mange som vil være noe innenfor "kommunikasjon"?

Men utifra det jeg kan se, så har de ganske fine lønninger de som allerede holder på med kommunikasjoner idag:

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kommunikasjonsradgiver

Når det gjelder digital kultur, så er dette noe av det samme - bare med mer fokus på det digitale naturligvis. 

Du kan lese mer om mastergraden Digital Culture fra UiB, så ser du hva de skal gjennom. Det står at "intake" har kun 9 studenter, så det er ikke akkurat mange, så det skal vel ikke være fare for "overproduksjon". 

https://www.uib.no/en/studies/MAHF-DIKUL

Samfunnsgeografi - her kan du se hva en bachelor i samfunnsgeografi fra UiO innebærer:

https://www.uio.no/studier/program/samfunnsgeografi/oppbygging/

Samfunnsgeografi er kanskje litt mer "sært" i forhold til samfunnsøkonomi, statsvitenskap, sosiologi og utvikling som er mer de kjente retningene innenfor samfunnsvitenskapen. Men selv samfunnsgeografer ender opp med relevant jobb før eller senere - bare at det kan ta noe lenger tid for dem sammenlignet med blant annet samfunnsøkonomi og statsvitenskap som pleier å få jobb raskere.

Europastudier - dette er et viktig tema. Norge er selv en del av EØS og i praksis medlem av EU på de fleste områder. Så har du dette kaoset rundt Brexit i Storbritannia og Storbritannia er et av de viktigste handelspartnere Norge har. Mange av de reglene er regulert rundt EU / EØS lovverket. Så hvordan EU fungerer i sin helhet vil jeg si er viktig siden vi er berørt av dette mer enn man selv legger merke til. Nå er det også parlamentsvalg i EU neste måned, men vi kan ikke være med siden vi er EØS-medlem. Men folk i Sverige, Finland og Danmark f eks kan stemme i dette valget.

 

Anonymkode: 0ab2d...383

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville sjekket finn og nav sine sider. Kategoriser og avgrens søket så godt som mulig etter utdanningene du lurer på og så sett resultatet. Går du dypere kan du ringe HR ansvarlig å høre hvor mange søkere dem pleier å få, hvor ofte stillinger utlyses etc. 

Man bør utdanne seg innen noe man kan få en relevant og sikker jobb innen. Vil du studere kjønnspolitikk så kan du gjøre det med sparepenger og ikke ta lån for det. 

Anonymkode: 243e0...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Sosialt skrev:

De færreste får jobb med slike studier.

Newsflash: Det er ikke humanister som går på NAV. Alle får naturligvis ikke jobb som er direkte relevant for deres fagspesialisering, men de kommer likevel ut i arbeidslivet.

Anonymkode: f0779...18a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da behov for alt av kunnskap, men ikke nødvendigvis behov for like mange folk på hvert felt. Er du engasjert og flink nok, så får du jobb uansett hvor sært det du holder på med er. Problemet er alle som hangler seg gjennom en bachelor uten mål og mening.

Vil ikke si de studiene du plukker ut her er spesielt lite matnyttig, og når du plukker ut noe så tungt og samfunnsviktig som statsvitenskap så sier det mer om din uvitenhet enn studiet. 

Anonymkode: 22598...d2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsvitenskap unyttig? Det var dagens. 

Anonymkode: b7542...e5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke en hau med politikere utdanning innen statsvitenskap? 

Det er ikke vanskelig å få jobb med utdanningene du nevnte. Moren min er arkeolog og har aldri slitt med å bytte jobb. 

Jeg håper du er ganske ung, for det virker ikke som om du har et godt nok bilde av hvordan arbeidslivet ser ut. 

Anonymkode: ee198...603

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...