Gå til innhold

Jobber som vikar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har nå jobbet som vikar i barnehage gjennom vikarbyrå i 1 måned. Jeg er så strålende fornøyd med at jeg kan få jobbe med barn, men er en del ting som stresser meg. Først og fremst er det at ofte så ser jeg mye kvinnedominans i barnehagene, som gjør at jeg som mannlig ansatt føler meg usikker og litt utenfor. Ofte er det også eldre damer med rare tendenser og mye skravling og baksnakking om andre ansatte, og jeg føler ikke jeg passer godt inn enkelte steder. Forrige uke fikk jeg tilbakemelding fra en barnehage om at jeg var for "sjenert" med barna, noe som overhodet ikke stemmer da alle barna kom bort til meg hver gang dukket opp i barnehagen, og vi gjorde masse gøy sammen (i motsetning til damene som bare satt og skravla i utetiden) . Er det mulig de prøver å skjule noe, at de ikke likte meg for eksempel? Andre steder kommer jeg bedre overens med personalet da det jobber unge mennesker og kan relatere meg litt bedre. 

Jeg frykter litt at jeg ikke er god nok. Hvordan er prosessen når man jobber via vikarbyrå? Får man sparken på dagen hvis en barnehage sier jeg ikke duger? Blir man kalt inn til møte? Og til slutt - går det an å leve på dette på en forsvarlig måte? (dvs. tjene nok til husleie og mat, evt. andre faste kostnader). 

 

Hilsen frustrert 21-åring 

Anonymkode: 24076...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør man en god jobb, har man mulighet til å få fast jobb der man er. Så du trenger ikke være vikar for alltid :)

Har en venninne som har jobbet som vikar i barnehage/SFO, og hun fortalte akkurat det samme; at de faste ansatte brukte tid på skravling og kaffedrikking og baksnakking av de nye/vikarene. Det er trist at det er sånn..

Anonymkode: e6e3e...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er mann og kvinner er spesielle mennesker som er vanskelig å forstå. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre mange kaffedrikkende skravlekjærringer i noen yrkesgrupper som egentlig ikke bidrar til noe annet enn dårligere kvalitet og stagnasjon. Bit tenna sammen og gjør en så god jobb som mulig og en dag vil du lykkes med fast jobb et godt sted.

Anonymkode: 6f697...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sosialt said:

Du er mann og kvinner er spesielle mennesker som er vanskelig å forstå. Sånn er det bare.

Jeg tror jeg skjønte veldig godt at de satte meg litt på spissen fra starten av. I tillegg var det kun kvinner der, som viser at øvrige menn har vært og prøvd seg men fikk heller ikke sjansen å forsette. Trist at noen barnehager er så dårlig. Barna var også utfordrende og utagerende, og mangel på inspirasjon mtp lek og pedagogikk var så tydelig. Jeg fikk skikkelig inntrykk av at de egentlig bare kjedet seg noe forferdelig på jobb, og måtte rakke meg ned for å føle seg dyktige. Jeg er bare glad jeg ikke kommer til å være der lenger :)

Anonymkode: 24076...ce6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnehagelærer, en av de mange kvinnelige 😅 min erfaring er at der det er menn fra før kommer det ofte flere menn, og der trives de ofte bedre. Det er ikke alltid lett å være eneste hane i kurven. I tillegg tror jeg at mange forventer at menn i barnehagen er der for å herje med barna, noe kvinner såklart ikke klarer 🙄 

 

Anonymkode: 5d4c8...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen steder er det sånn og det er sååååååååå plagsomt. Et mareritt. Jeg har rømt fra to sånne jobber selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet via vikarbyrå i forskjellige barnehager. Trivdes absolutt best i de der det var flest yngre ansatte (er selv ung kvinne). I den ene barnehagen var vi en del yngre damer og en ung mann og han trivdes også veldig godt der. Jeg jobbet hver eneste ukedag i flere år, ble alltid spurt om å jobbe og fikk gode tilbakemeldinger i alle barnehager jeg var innom. Ble jo slik at barnehagene spurte spesifikt etter meg når de trengte noen, så det er absolutt mulig å leve av en slik jobb om du gjør et godt inntrykk og som regel fører det til lengre vikariater eller fast stilling :) 

Anonymkode: 78556...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å forstå...

Er det liksom helt ok at man ikke gjør jobben sin på en arbeidsplass? Altså, sitte og drikke kaffe og sladre i stedet for å jobbe?

Jeg er barnehagelærer, og jeg rekker så vidt en kopp i pausen, ellers er det jo full rulle hele dagen, så jeg skjønner ikke hvordan de får gjort alt de skal? 

Har l dette flere plasser altså. Blir like forundret hver gang.

Uansett, kom og jobb i min bhg. Er sååå lei sladring og baksnakking, sure blikk, overseeing... 

Elsker jobben min, men trenger noen nye kollegaer kjenner jeg av og til. 

Anonymkode: b5021...91d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at de ansatte prater litt fordi at barna må bli vant med å leke alene også, ikke bare med en voksen hele tiden. De skal jo passe på barna de er ikke lekevenner selvom de selvfølgelig kan leke litt med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også som vikar, i en annen bransje, men har lignende erfaring som deg med svært mange eldre damer. De vil ha det nøyaktig på sin måte, selv når det gjelder ting som egentlig ikke spiller noen rolle. Gir beskjeder i hytt og pine og motsier seg selv gjerne. Og det med at de sitter og drikker kaffe, og er skeptisk til alle utenfra, er vel også et typisk tegn på "husmortypen" uten utdanning i jobb. Sånne som vasker alt med grønnsåpe, synes det er rart at du ikke er like brautende som dem og har samme hygieneregler på jobb som på sitt eget kjøkken 😱

Tror du bare må ta det med en klype salt. Det er neppe så mye å gjøre med dem, bare smil og nikk og håp på bedre lykke på neste oppdrag.

Anonymkode: de0da...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Diamant20 skrev:

Kan være at de ansatte prater litt fordi at barna må bli vant med å leke alene også, ikke bare med en voksen hele tiden. De skal jo passe på barna de er ikke lekevenner selvom de selvfølgelig kan leke litt med de.

Uansett hvor fungerende barnegruppa er i lek skal ikke de ansatte sitte og drikke kaffe og skravle! 

Og jo, ansatte i barnehagen skal leke med barna selv om de kan leke alene også. Skal ikke gå inn på alle argumentene for voksnes deltaking i lek i barnehagen her, men det viser ikke akkurat noe kompetanse hos de ansatte om de tenker at barna leker fint alene da kan de sette seg ned og slappe av...

 

Anonymkode: b5021...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som vikar via byrå (ikke i barnehage) og opplevde at det var en "oss" og "vikarbyråvikarene" kultur i bedriften jeg jobbet mest for. Enkelte av de ansatte der så oss helt tydelig som mindreverdige, til tross for at flere av oss gjorde en like god (eller til og med bedre) jobb som de som jobbet fast der. 

Anonymkode: 96e73...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som vikar selv om har også erfart baksnakking på arbeidsplassen av de som har vært der lengst. Som vikar føler jeg meg ikke så veldig inkludert. Savner kollegaer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...