Gå til innhold

Livvidde vs. BMI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt forvirret her... Jeg har en BMI på 18, noe som er i nedre sjiktet. Men jeg har nå prøvd å regne ut liv-hofte-ratio som kom på litt over 0,8. Dette er, så vidt jeg forstår øvre grense for kvinner. Betyr det at jeg har for høy fettprosent, selv om BMI ikke er ærlig høy?

 

 

Anonymkode: 89cee...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt kunnskap kan av og til være farligere enn ingen kunnskap. Lav BMI og høy midje:hofte-ratio indikerer at du ikke har noe særlig fett på hoftene, og kanskje burde legge på deg litt.

Anonymkode: a3581...955

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det betyr mest sannsynlig at kroppen din er bygget litt utenfor standard?

For eksempel er ikke brede hofter det samme som at der er mye fett, noen kropper bare er sånn.

Anonymkode: be44a...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sier ikke nødvendigvis noe om fett %. verken midjemål eller BMI, Bruk heller en fettklype. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Shapiro skrev:

Nei sier ikke nødvendigvis noe om fett %. verken midjemål eller BMI, Bruk heller en fettklype. 

Du skal ha rimelige gode verktøy og mye erfaring for å klare å anslå fettprosent ved hjelp av en klype. Klype (og livvidde) kan brukes til å spore relativ framgang (i millimeter), men det er svært vanskelig å finne eksakt fettprosent. Da vil jeg heller anbefale en vekt med BIA-måling - kveldsmålinger (altså i hydrert tilstand) er ikke så altfor upresist.

BMI er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Purt Gull skrev:

Du skal ha rimelige gode verktøy og mye erfaring for å klare å anslå fettprosent ved hjelp av en klype. Klype (og livvidde) kan brukes til å spore relativ framgang (i millimeter), men det er svært vanskelig å finne eksakt fettprosent. Da vil jeg heller anbefale en vekt med BIA-måling - kveldsmålinger (altså i hydrert tilstand) er ikke så altfor upresist.

BMI er bare tull.

Enig med deg om man om man ønsker bruke penger på det. Ikke lenge siden jeg flyttet til Norge. Bor i oslo, har du et sted å anbefale. Brukt dexa-scan med litt varierende svar tidligere. Fettklype har virket greit. Som regel kun målt noen få punkter, men vært en fin måte å holde kontroll på progresjon uten å møtte avtale time eller bruke mye penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20-25 er normal bmi. Jeg har 25 i bmi.  Men 95 cm i livvidde. Normal livvidde er under 80 cm. Så jeg avviker fra normalen. Vet jo hvorfor: 3 svangerskap har gjort magen stor og slapp. 

Poenget er at ikke alle kan ha de samme målene overalt. Da hadde vi hatt det slik at det var en type kroppsfasong per vektklasse og slik er det jo ikke. 

Anonymkode: 377bb...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 19.49, Shapiro skrev:

Nei sier ikke nødvendigvis noe om fett %. verken midjemål eller BMI, Bruk heller en fettklype. 

Fettklype er ikke noe folk flest har for hånden, og heller ikke så lett å bruke. 

 

Hva med å bruke sunn fornuft, speilet, fysisk form og en helsesjekk som parametere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shapiro skrev:

Enig med deg om man om man ønsker bruke penger på det. Ikke lenge siden jeg flyttet til Norge. Bor i oslo, har du et sted å anbefale. Brukt dexa-scan med litt varierende svar tidligere. Fettklype har virket greit. Som regel kun målt noen få punkter, men vært en fin måte å holde kontroll på progresjon uten å møtte avtale time eller bruke mye penger. 

En bia-vekt koster ikke mye. 1000 kr, så får du lagra alle resultatene i app og greier. Jeg tok dexascan, og den viste ca. det samme som kveldsmålingene mine på badevekta hadde gjort over tid. Men fettklype er bra! Men ikke for å finne ut prosenten. Spørsmålet er egentlig om det er så relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok for tynn rundt rumpa til å bruke den ratioen. 

Anonymkode: ed720...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...