Gå til innhold

Noen som har erfaring med gestaltterapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på dps to-tre ganger. Føler ikke jeg har fått så mye ut av det annet enn bevisstgjøring av diagnoser, medisiner og en kriseplan. Har litt sammensatte problemer, kort fortalt; sterk sosial angst, generell angst, spiseforstyrrelse og en bipolar depresjon.

Vurderer gestaltterapi. Har noen erfaring med dette? Og isåfall hva gikk du dit for? 

Anonymkode: 73a41...5a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min gikk til en gestaltterapeut etter å ha møtt veggen for andre gang.  Første gang gikk han litt til psykolog, uten at han følte det hadde noe for seg, men av gestaltterapeuten føler han at han fikk noe igjen for. Terapeuten fikk han til å tenke litt annerledes på noen ting som er bra for han. 

Anonymkode: 54829...db5

• Liker 2
Skrevet

Har hørt veldig positivt om det. Har lest og satt meg litt inn i det. Synes det bare høres veldig godt ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg har vært i døgnbehandling med medeleverturnus hvor hun ene var gestaltterapeut. Bodde i samme hus med henne i 8 måneder. 5 av de var det kun meg her så vi kom ganske tett på hverandre. 

Hun jobbet på en annen måte enn de andre. Synes det er vanskelig å sette fingeren på hva det var, men det gikk mye på å tenke på en annen måte og å bevisstgjøre seg både hode og kropp. 

Jeg vet ikke om det var utdanningen eller personligheten som gjorde at det var bra da, men har man dårlig erfaring med psykolog så kan det være verdt et forsøk i hvert fall. 

Anonymkode: c8b71...4a1

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk i terapi for noen år siden, og hun var gestaltterapeut. Likte den formen meget godt og det hjalp meg mye :) 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Nei, jeg har ikke erfaring. Tenker likevel at hvis du har hatt 2-3 timer på DPS, så er det forståelig at du ikke føler at du har kommet så langt. Jeg ville gitt det litt tid

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Selv foretrekker jeg emosjonsfokusert terapi over gestalt.

Anonymkode: b8fdd...c33

Skrevet

Jeg gikk i gesthaltterapi og var veldig fornøyd. Følte det personlig og litt «friere» samtale. Uformelt...

Men vit at de ikke har taushetsplikt. De er ikke underlagt helsepersonelloven. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rotemor skrev:

Jeg gikk i gesthaltterapi og var veldig fornøyd. Følte det personlig og litt «friere» samtale. Uformelt...

Men vit at de ikke har taushetsplikt. De er ikke underlagt helsepersonelloven. 

Det kommer vel an på om de jobber som selvstendig næringsdrivende eller om de er ansatt i et helseforetak? 

Hun som jobbet med meg hadde så absolutt taushetsplikt, men hun jobbet jo ikke for seg selv, men i en privatdrevet institusjon med avtale med spesialisthelsetjenesten. Eller noe sånt. De fikk i hvert fall tilskudd fra staten. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel an på om de jobber som selvstendig næringsdrivende eller om de er ansatt i et helseforetak? 

Hun som jobbet med meg hadde så absolutt taushetsplikt, men hun jobbet jo ikke for seg selv, men i en privatdrevet institusjon med avtale med spesialisthelsetjenesten. Eller noe sånt. De fikk i hvert fall tilskudd fra staten. 

De er ikke underlagt helselovem. De er ikke godkjent.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk mange år i terapi, psykiater. Da min psykiater skulle over i administrativ stilling gikk jeg over til gestaltterapeut. Jeg synes det var kjempebra. Hadde gjennomarbeidet alt det vanskelige, og hun hjalp meg å se fremover, hva jeg kunne bruke til å komme meg videre, forandre tankegangen rett og slett! Hun er mye av årsaken til at jeg jobber 100% igjen nå på 5.året! Anbefales på det varmeste! 

Anonymkode: 7bd63...e14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Rotemor said:

De er ikke underlagt helselovem. De er ikke godkjent.

Altså, gestaltterapi er jo en variant av psykoterapi; ofte utøvd av psykologer, så om den som utøver terapien er psykolog eller psykiater så er de jo underlagt helseloven.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, gestaltterapi er jo en variant av psykoterapi; ofte utøvd av psykologer, så om den som utøver terapien er psykolog eller psykiater så er de jo underlagt helseloven.

Meg bekjent så er det da ingen psykologer som også er gestaltterapeut! Det er uhyre spesielt.

Gesthalterapeuter blir ikke underlagt helseloven bare fordi du ønsker det. De er IKKE godkjent.

Noen alternative behandlere kan registrere seg og dermed få rettigheter mht helseloven, men GT regnes fortsatt som ALTERNATIVT.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Rotemor said:

Meg bekjent så er det da ingen psykologer som også er gestaltterapeut! Det er uhyre spesielt.

Gesthalterapeuter blir ikke underlagt helseloven bare fordi du ønsker det. De er IKKE godkjent.

I trådtittelen etterspør TS erfaringer med gestaltterapi, ikke gestaltterapeuter. Dermed åpner dette også opp for psykologer og andre som driver med dette. Spørsmålet her er ikke begrenset utelukket til disse terapeutene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I trådtittelen etterspør TS erfaringer med gestaltterapi, ikke gestaltterapeuter. Dermed åpner dette også opp for psykologer og andre som driver med dette. Spørsmålet her er ikke begrenset utelukket til disse terapeutene.

Og dermed er det ikke relevant å være obs på taushetsplikten mener du??

Når man -som du- tror at det er det samme som for psykologer så er det beviselig relevant.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Rotemor said:

Og dermed er det ikke relevant å være obs på taushetsplikten mener du??

Når man -som du- tror at det er det samme som for psykologer så er det beviselig relevant.

Du påstår at alle som driver med gestaltterapi ikke har taushetsplikt, og det er feil. Mulig gestaltterapeuter ikke har det, men feks psykologer som driver med gestaltterapi har det. Just take the loss.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du påstår at alle som driver med gestaltterapi ikke har taushetsplikt, og det er feil. Mulig gestaltterapeuter ikke har det, men feks psykologer som driver med gestaltterapi har det. Just take the loss.

Det er ikke det jeg påstår! Les igjen!

AnonymBruker
Skrevet

I den sammenhengen kan det godt hende det kan være et bra alternativ - jeg ser at DPS kanskje kan komme litt til kort om du egentlig har behov for å snakke generlt over tid.

For meg som hadde angst og trengte eksponeringsterapi så gav ikke gestaltterapi det jeg trengte. Selv om det var en veldig positiv opplevelse, altså.

Jeg fikk mer ut av DPS, men det handlet nok også om en veldig dyktig behandler og bra tilbud der jeg gikk.

Anonymkode: 70e30...d5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Rotemor said:

DD256CF7-9358-45A6-9CEB-909B098A990D.png

1F72D23A-814A-4A80-97A5-C188B9AEE0B3.png

5B193215-7FC2-4955-AE95-4AC12E347380.png

0233489C-F6E3-4D7A-BDA2-4E9C96643BE9.thumb.png.53b67eccba07a2076d231e9522b58b72.png

Igjen, det er ikke bare psykoterapeuter som utøver psykoterapi. Psykologer uttøver det også da det er en retning innen psykologien. Nå havner du på ignore-lista forresten, så ikke noe poeng i å svare meg, jeg ser ikke svaret ditt uansett :) Herre fred.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...