Gå til innhold

Søm etter mønster


ViBe

Anbefalte innlegg

Hei

For første gang skal jeg sy et plagg til meg selv - en genser.

Jeg har sydd en del før i form av reparasjoner av sømmer, skifte av glidelås, påsetting av lapper på barnetøy, sydd handlenett etc, men aldri fulgt et mønster.

Mønsteret jeg skal bruke sies være "Easy". Nåja? Jeg stusser på at skulderlengden på for- og bakstykke ikke er like lange fra skulder til hals. Bakstykket er nøyaktig en cm kortere både på høyre og venstre side så jeg antar det skal være slik. Betyr det at jeg skal strekke bakstykket litt når jeg syr de to delene sammen? 

Jeg har ikke overlock-maskin så jeg må bruke vanlig symaskin. Skal jeg da bruke vanlig sikksakk - på hvilken lengde - eller er det en annen søm som er bedre?

Skal man vaske stoffstykket før man syr? For å gjøre unna krympingen først? Eller er ikke det vanlig?

 

ViBe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på ingen måte noen syekspert, men kan komme med litt tanker: 

Å vaske stoffet før du syr er lurt. Jeg vet min venninne som syr masse klær alltid gjør det. 

Angående skulderlengden er det veldig vanskelig å svare på dette uten å vite hvordan genseren skal se ut. Men er du sikker på at ikke noe skal "brettes inn" et sted foran? Og om mønsteret kom på ett kjempestort ark med flere størrelser på: Er du sikker på at du har fått samme størrelse på for- og bakstykke? Men hvis det kan se ut som genseren skal være bittelitt rynket i skuldersømmen foran kan det nok stemme at bakstykket skal strekkes for å passe. 

Sikksakksøm egner seg nok best til å kante med. Om dette er nødvendig på stoffet du har valgt vet jeg ikke. Det du bør se etter er antakelig om symaskinen din har en rettsøm som er elastisk, evt. en elastisk rettsøm og kanting i ett (altså en rettsøm med "utstikkere"). Dette kommer altså litt an på stoffet, om det er av typen som rakner eller av typen som er "låst" i strukturen. 

Anonymkode: a4ca0...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar!

Det var kun en størrelse i mønsterpakken. Det er bare skulderlengden (eller kanskje mer korrekt skulderbredden) som ikke er lik foran og bak. Størrelsen på ermåpningen og lengden på plagget er den samme så det skal nok være slik. Det skal ikke brettes noe sted foran, men ved å strekke bakstykket så vil det "rynkes" en smule foran. Jeg får se hvordan det blir seende ut. Jeg forstår ikke hvordan jeg ellers skal få sydd de to stykkene sammen.

Stoffet jeg skal bruke er litt elastisk og rakner ikke noe særlig. Jeg velger å følge rådet om vask av stoffet før klipping og skal "sikksakke" over sårkantene før vask - sånn for sikkerhets skyld.

Jeg ser nå at min gode gamle symaskinen har en søm som kalles Vari-overlock så da er det nok den jeg må bruke. Jeg har en nyere symaskin også, men den streiker (vil ikke slå seg på).

Mønsteret kom ferdig klippet ut, men er fullt av bretter. Jeg skulle gjerne strøket det, men da smelter det. Får vel bare glatte ut så godt jeg kan og bruke mange knappenåler.

Gleder meg til å begynne - men først altså "sikksakking", vask, tørking og stryking av stoffstykket.

ViBe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du mønster på Stoff og stil? Få se hvilken mønster. Kanskje jeg har den og kan  hjelpe.

Mønstre fra stoff og stil kan forresten strykes. 

Anonymkode: a495b...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, mønsteret er fra Stoff og stil. Det har nr 23125 Modell B. Men mønsteret kan definitivt ikke strykes. Jeg prøvde en gang på et annet mønster og det "snurpet" seg voldsomt sammen og fikk hull. Jeg hadde dengang strykejernet på svak varme (en prikk).

ViBe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...