Gå til innhold

Hyklere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er utrolig mange nordmenn som har et så likegyldig og lite reflektert forhold til kirken når det kommer til å døpe barn.

Om du er kristen (=tror på bibelen og gud) så er dette et valg jeg respekterer.

Det jeg derimot reagerer på, er at jeg har et inntrykk av at 90% av småbarnsforeldre ikke tror på gud eller har et helt likegyldig forhold til religion. Likevel velger disse å aktivt oppsøke kirka og melde sitt nyfødte barn inn i en religion som jeg tror de knapt har satt seg inn i hva står for. 

Kristendommen som organisasjon har bedrevet mye grusomt og forkastelig oppgjennom historien. Blant annet blodige kriger, drap, overgrep, korrupsjon, økonomisk svindel og hjernevasking. Den dag i dag foregår det også veldig mye ulumskheter i organisasjonen i Norge, blant annet maktkamper og hatefulle holdninger til homofile for å nevne noe.

Damene i barselgruppa sitter og planlegger kirkedåp, men sier at de håper det ikke blir så mye kjedelige salmer og bibel-snakk. «Uff vi var i en dåp engang og presten snakket bare bibelprat og det tok såå lang tid. Dritkjedelig.» Dette er folk som synes det er et ork å dra i kirken (aktivt delta i religionen de har valgt å være en del av) 1 gang i året når det er dåp/konfirmasjon.

 

Vanlige argumenter;

»Jeg døper barna mine i kirka fordi det er tradisjon». 

  - Ting kan ikke alltid forsvares med at det er tradisjon. Det har også vært tradisjon i Norge å brenne kvinner på bålet. I dag er vi opplyste mennesker som tar egne valg basert på kunnskap.

- Hadde du meldt din baby inn som medlem i et politisk parti du ikke har satt deg ordentlig inn i hva står for, kun fordi det er «tradisjon» i familien? Din bestefar og din far var medlem så vi melder inn babyen også. Uten å vite helt hva vi er med på å støtte.

»hvorfor bryr du deg om hva andre gjør? Det går ikke utover deg.» 

 - jo på en måte gjør det det. 1 person ekstra registrert i statskirken= ekstra statsstøtte til en religion som størsteparten av medlemmene ikke bryr seg om. Mange mange millioner i året fra statskassen til denne religionen på grunn av medlemstall som i praksis er langt fra representative. Millioner av penger som kunne gått til andre og mer samfunnsnyttige ting i samfunnet vårt. På denne måten får religion eksistere i beste velgående i 2019 for å drive hjernevasking i noen generasjoner til.

»om jeg døper barnet nå så kan det velge selv når det skal konfirmere seg»

- da har du jo allerede egentlig tatt et valg for barnet? Barnet må da aktivt melde seg ut av religionen?? Støtte statskirka i 15 år som passivt medlem er ikke å ta et nøytralt valg. 

 

Nei om folk melder seg ut av statskirken betyr det ikke at vi vil miste vår «norske kulturarv». Folk kommer ikke til å konvertere til islam fordi. Samfunnet vil omtrent være det samme som i dag, folk er jo ikke religiøse i dag heller. Forskjellen vil være at kirka ikke får millionervis av penger kastet etter seg for ingenting.

Vær voksen og ta mer ansvar for dine valg. Tror du på gud og ønsker å utøve religionen din= stå for det

Tror du ikke på gud/bryr deg ikke= stå for det og vær voksen og sett deg inn i valgene du tar som påvirker samfunnet du lever i

Anonymkode: 714dd...268

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle mennesker på denne jord er hyklere men noen er det i større grad en andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalles for tradisjoner.. La folk videreføre denne tradisjonen dersom man har lyst til det. En fin sammenkomst for familie og venner. 

Endret av Cuddles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg derimot reagerer på, er at jeg har et inntrykk av at 90% av småbarnsforeldre ikke tror på gud eller har et helt likegyldig forhold til religion. Likevel velger disse å aktivt oppsøke kirka og melde sitt nyfødte barn inn i en religion som jeg tror de knapt har satt seg inn i hva står for. 

Det er ikke riktig.

https://www.aftenposten.no/norge/i/p6bV7j/Bare-vel-halvparten-av-barna-i-Norge-blir-dopt

Kun 53,1 prosent av barna som ble født i Norge fjor, ble døpt. Andelen var lavest i Oslo, der 30,9 prosent av de fødte ble døpt. Til sammenligning ble 81,4 prosent av barna som ble født i Norge i 2001, døpt. For to år siden var andelen 55,3 prosent.

Anonymkode: b2c9d...9f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at for hvert medlem som melder seg ut, så får andre trossamfunn mer i støtte pr medlem Ts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer personlig ikke til å døpe mine framtidige barn i kirka, de får heller ha navnedag, men jeg vet jo at dette kommer til å være et problem for den eldre generasjon.

Generelt er det nok mange i Norge som kaller seg kristne men egentlig ikke er det da. Søskenbarna mine er for eksempel kun i kirka på julaften men har døpt barna sine i kirka og eldstemann til hun ene konfirmerer seg kristelig nå på mai, ellers har jeg aldri hørt dem prate om religion. 

Anonymkode: 87e1a...53c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cuddles skrev:

Kalles for tradisjoner.. La folk videreføre denne tradisjonen dersom man har lyst til det. En fin sammenkomst for familie og venner. 

Hvorfor ikke navnefest? Eller bare fest uten kirke?

Anonymkode: 714dd...268

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, SoWhat? skrev:

Er det ikke sånn at for hvert medlem som melder seg ut, så får andre trossamfunn mer i støtte pr medlem Ts? 

Nei hvorfor skulle det være sånn?🤔

Anonymkode: 714dd...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei hvorfor skulle det være sånn?🤔

Anonymkode: 714dd...268

Les deg opp på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Er det ikke sånn at for hvert medlem som melder seg ut, så får andre trossamfunn mer i støtte pr medlem Ts? 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei hvorfor skulle det være sånn?🤔

Anonymkode: 714dd...268

Jo. Det stemmer at andre trossamfunn får økt støtte når medlemstallet i Den norske kirke går ned. Det er fordi støtten til Den norske kirke er uavhengig av medlemstallet samtidig som alle andre trossamfunn får støtte i forhold til medlemstallet opp imot medlemstallet i Den norske kirke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at alle trossamfunn skal få lik økonomisk støtte fra det offentlige, og siden støtten til Den norske kirke er uavhengig av medlemstallet, så vil nødvendigvis støtten til de andre trossamfunnene gå opp når medlemstallet til Den norske kirke går ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld dere inn i humanetisk forbund eller noe da

Anonymkode: 714dd...268

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Testosteron skrev:

Poenget er at alle trossamfunn skal få lik økonomisk støtte fra det offentlige, og siden støtten til Den norske kirke er uavhengig av medlemstallet, så vil nødvendigvis støtten til de andre trossamfunnene gå opp når medlemstallet til Den norske kirke går ned. 

Ja...

Og til Ts

det var ikke så gjennomtenkt aggresjon fra deg dette. All den tid den norske kirke er den mest moderate når det gjelder "hjernevasking"

Så... du bør ha litt informasjon om ting før du kaster deg over tastaturet og kaller folk hyklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Testosteron skrev:

 

Jo. Det stemmer at andre trossamfunn får økt støtte når medlemstallet i Den norske kirke går ned. Det er fordi støtten til Den norske kirke er uavhengig av medlemstallet samtidig som alle andre trossamfunn får støtte i forhold til medlemstallet opp imot medlemstallet i Den norske kirke. 

Dette stemmer ikke

 

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/om-medlemskapet/tilhorighet-og-medlemskap/

Anonymkode: 714dd...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Cuddles skrev:

Kalles for tradisjoner.. La folk videreføre denne tradisjonen dersom man har lyst til det. En fin sammenkomst for familie og venner. 

Navnedag i regi av Human Etisk forbund er en vakker og rørende markering. Veldig lik dåp, men varmere, liksom. Synrs jeg, da.

I stedet for at Gud og religion er i fokus, hører vi om det livet som ligger foran barna. I stedet for at hvert barn får vann over hodet, får de for eksempel en rose og en navnetavle. Flotte taler og musikk. Folk er bunadskledt. Samme høytidelighet som dåp, tror de færreste ville reagert negativt på "brudd" på tradisjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Teksten du linker til sier akkurat det samme som det jeg skrev:

"Den norske kirke mottar ikke offentlig støtte pr. medlem. Kirken mottar støtte over statens og kommunenes budsjetter ut fra kirkepolitiske føringer i Statsbudsjettet og kommunenes forpliktelser i henhold til kirkeloven. Variasjoner i antall medlemmer i Den norske kirke påvirker ikke kirkens budsjetter direkte.

De offentlige overføringene til Den norske kirke delt på antall medlemmer og tilhørige i kirken utgjør imidlertid beregningsgrunnlaget for de andre tros- og livssynssamfunnene. Derfor er det viktig for Den norske kirke at registeret over medlemmer og tilhørige er korrekt."

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/om-medlemskapet/tilhorighet-og-medlemskap/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ja...

Og til Ts

det var ikke så gjennomtenkt aggresjon fra deg dette. All den tid den norske kirke er den mest moderate når det gjelder "hjernevasking"

Så... du bør ha litt informasjon om ting før du kaster deg over tastaturet og kaller folk hyklere.

Reagerer på dette.

For det første, jeg leste ingen aggresjon i hovedinnlegget. Må gå an å tenke selv uten å oppfattes som aggressiv. Forvirret og frustrert over svadasvar, ja. Ikke aggressiv.

For det andre: hva har det at den norske kirke etter ditt utsagn driver bare moderat hjernevasking å gjøre med om TS har vært gjennomtenkt eller ikke? Hvis kristendommen er den "minst farlige" religionen, skal man da ha munnkurv? Tull! Det må gå an å peke på keiserens klær.

For det tredje: hva er galt med å kalle ikke-troende som døper barna sine uten planer om å følge den kristne tro for hyklere? Er det ikke sant? Det er ikke slik at man aktivt går og peker på folk og skriker "HYKLER". Det er en betraktning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Guppy88 skrev:

Reagerer på dette.

For det første, jeg leste ingen aggresjon i hovedinnlegget. Må gå an å tenke selv uten å oppfattes som aggressiv. Forvirret og frustrert over svadasvar, ja. Ikke aggressiv.

For det andre: hva har det at den norske kirke etter ditt utsagn driver bare moderat hjernevasking å gjøre med om TS har vært gjennomtenkt eller ikke? Hvis kristendommen er den "minst farlige" religionen, skal man da ha munnkurv? Tull! Det må gå an å peke på keiserens klær.

For det tredje: hva er galt med å kalle ikke-troende som døper barna sine uten planer om å følge den kristne tro for hyklere? Er det ikke sant? Det er ikke slik at man aktivt går og peker på folk og skriker "HYKLER". Det er en betraktning. 

Tror nok det er best at den norske kirke har medlemmer framfor at andre trossamfunn skal få mer. Hykler er et helt avlegs ord. Bare tull og fanatisme i HI syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...