Gå til innhold

Dere med lite avlastning fra besteforeldre...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere for å få litt tid sammen? Vårt eldste barn er 3 år og vi har vært ute på noe sammen tre ganger. To ganger på kvelden, da måtte vi legge barna først og måtte hjem tidlig siden de gjerne våkner før 6. En gang på dagtid da vi leverte barna i barnehagen til tross for at vi begge hadde begynt på ferie. 

Det hadde vært så fint med litt tid sammen som par, men vi har ikke besteforeldre som stiller opp til overnatting og ellers passer de helst en om gangen. De bor ikke i samme by, så vi kan ikke sende ett barn til ett par og det andre barnet til det andre paret besteforeldre. 

Noen som har funnet noen andre løsninger? 

Anonymkode: 43688...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er vår situasjon slik at jeg er fulltidsstudent og sambo jobber borte halve året, så vi får litt "alenetid" når han er hjemme og jeg har fri fra skolen. Da pleier vi å dra på fjellturer eller trening sammen og drar på lunsj sammen når dattera er i barnehagen. Dette er selvfølgelig bare en luksus vi har for øyeblikket, men samtidig ikke noe de fleste voksne har mulighet til når man ellers jobber 8-16. 

Vi har heller ingen familie i området da vi har flyttet pga studiene, men gode venner kan være en løsning. Hos oss har vi venner med barn, og der går det ant å eventuelt bytte på litt overnattinger dersom forholdene ligger til rette for det. Nå er det svært sjeldent at vi ber venner om barnevakt, men har man noen nære venner ville dette kanskje gjort det litt enklere dersom det f.eks. er konserter eller annet dere kunne planlagt å få gjort sammen på et gitt tidspunkt. 

Ellers hvis dere har noen flinke ungdomsjenter/gutter som dere har god kjennskap til, er det mange som benytter seg av en slik mulighet til å komme seg ut litt. Betal en liten sum, kjøp inn smågodter og dra ut på en koselig middag sammen. 

Endret av Cuddles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor baserer dere kjærestetid på at besteforeldrene er barnevakt?

Dere har selv valgt å få barn. Barna er deres ansvar, ingen andres - selv ikke besteforeldrenes. 

Hvis dere vil ha alenetid/ barnefri, så får dere finne barnevakt som dere betaler. Eller dere kan samarbeide med andre småbarnsforeldre og bytte på å ha hverandres unger en og annen helg. Da kan dere få barnefri, men dere må da yte noe for det. 

Anonymkode: ede18...5f2

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to så små er det vel begrenset hvor mye alenetid man kan og bør forvente å ha, uansett hvor entusiastiske besteforeldre man er velsignet med? 

Anonymkode: 97ea2...71c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er sjelden ute og har sjelden barnevakt. Alenetid har vi hjemme på kveldene når ungen sover. Når vi er ute blir det stort sett som en familie og ikke kjærestetid. Synes vi har det fint sånn. Er jo mye man kan gjøre hjemme sammen :) Typ romantisk middag, film, spill, bare prate sammen 

Anonymkode: 194ba...128

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ingen. Mannen prioriterer heller egentid og egen ferier med kompiser eller med barnet. forholdet er omtrent ikke eksisterende.

Anonymkode: b4b6e...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så ofte barnefri, men da barna var små satte vi pris på små ting vi gjorde sammen her hjemme. Som å lage middag etter barnas leggetid for eksempel. Lær dere heller å nyte kveldene hjemme med ekstra kos, fremfor å måtte ut av huset for å ha kvalitetstid🙂

Endret av Nerine_
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nerine_ skrev:

Vi har ikke så ofte barnefri, men da barna var små satte vi pris på små ting vi gjorde sammen her hjemme. Som å lage middag etter barnas leggetid for eksempel. Lær dere heller å nyte kveldene hjemme med ekstra kos, fremfor å måtte ut av huset for å ha kvalitetstid🙂

Ja, det er jo det vi har gjort disse tre årene. Det er koselig det også, men jeg føler at det er en annen måte å se partneren på når man er ute blant folk, på en måte. 

Anonymkode: 43688...302

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor baserer dere kjærestetid på at besteforeldrene er barnevakt?

Dere har selv valgt å få barn. Barna er deres ansvar, ingen andres - selv ikke besteforeldrenes. 

Hvis dere vil ha alenetid/ barnefri, så får dere finne barnevakt som dere betaler. Eller dere kan samarbeide med andre småbarnsforeldre og bytte på å ha hverandres unger en og annen helg. Da kan dere få barnefri, men dere må da yte noe for det. 

Anonymkode: ede18...5f2

Det er så utrolig mange aggressive folk på kvinneguiden for tiden! Du vet vel ikke at jeg tenker at barna er noen andres ansvar enn vårt? Klart jeg vet det. Jeg forventer heller ikke mer av besteforeldrene. De hjelper oss med mye, men akkurat barnevakt er det ikke så mye av, det er bare sånn. 

Derfor spør jeg her om andre løsninger. Jeg syns jeg gjør det MOTSATTE av det du beskylder meg for. 

 

Takk for tipset du avslutter med. Det var sånt jeg var ute etter :) det er nok en mulighet. Jeg betaler gjerne noen også, men hvordan finner man noen? 

Anonymkode: 43688...302

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med to så små er det vel begrenset hvor mye alenetid man kan og bør forvente å ha, uansett hvor entusiastiske besteforeldre man er velsignet med? 

Anonymkode: 97ea2...71c

Mulig vi bare kjenner et veldig lite representativt utvalg folk da. Vi er helt alene om å aldri ha hatt en natt eller en hel dag uten barn på tre år, av de vi omgås. Både kollegaer, naboer og venner. 

Anonymkode: 43688...302

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Cuddles skrev:

Nå er vår situasjon slik at jeg er fulltidsstudent og sambo jobber borte halve året, så vi får litt "alenetid" når han er hjemme og jeg har fri fra skolen. Da pleier vi å dra på fjellturer eller trening sammen og drar på lunsj sammen når dattera er i barnehagen. Dette er selvfølgelig bare en luksus vi har for øyeblikket, men samtidig ikke noe de fleste voksne har mulighet til når man ellers jobber 8-16. 

Vi har heller ingen familie i området da vi har flyttet pga studiene, men gode venner kan være en løsning. Hos oss har vi venner med barn, og der går det ant å eventuelt bytte på litt overnattinger dersom forholdene ligger til rette for det. Nå er det svært sjeldent at vi ber venner om barnevakt, men har man noen nære venner ville dette kanskje gjort det litt enklere dersom det f.eks. er konserter eller annet dere kunne planlagt å få gjort sammen på et gitt tidspunkt. 

Ellers hvis dere har noen flinke ungdomsjenter/gutter som dere har god kjennskap til, er det mange som benytter seg av en slik mulighet til å komme seg ut litt. Betal en liten sum, kjøp inn smågodter og dra ut på en koselig middag sammen. 

Ja, jeg har egentlig lett en stund etter passepiker. Har dessverre ikke funnet noen i aktuell alder. 

Selv både trillet jeg, passet etter legging og var på lekeplassen med nabobarn støtt og stadig fra jeg var 11 år, men det syns jeg er litt ungt 😅

Anonymkode: 43688...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig vi bare kjenner et veldig lite representativt utvalg folk da. Vi er helt alene om å aldri ha hatt en natt eller en hel dag uten barn på tre år, av de vi omgås. Både kollegaer, naboer og venner. 

Anonymkode: 43688...302

Blant småbarnsforeldrene i min omgangskrets er det ikke så uvanlig, særlig ikke blant de som har to eller flere. Å passe så små barn er slitsomt og krevende, og forslagene her om å overlate så små barn til tenåringsbarnevakter synes jeg er direkte uansvarlig.

Anonymkode: 97ea2...71c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg blir bestemor så kan ikke barna mine forvente at jeg passer babyer i Helgene. Jeg har tross alt brukt minst 20 år av livet mitt på å passe barn innen da.

Passer gjerne hvis de skal på foreldremøter o.l, men står ikke opp 06.00 om morgenen med baby igjen. 

Anonymkode: b53cd...c7f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg blir bestemor så kan ikke barna mine forvente at jeg passer babyer i Helgene. Jeg har tross alt brukt minst 20 år av livet mitt på å passe barn innen da.

Passer gjerne hvis de skal på foreldremøter o.l, men står ikke opp 06.00 om morgenen med baby igjen. 

Anonymkode: b53cd...c7f

Jeg kan helt ærlig ikke forstå at de ikke kan stå opp 06.00 EN morgen i året for å avlaste oss som står opp 06.00 hver morgen hele året. 

Når jeg blir bestemor kommer jeg til å gjøre det. Men det er ikke diskusjonen her. Vi forventer ikke det av dem. Vi prøver å høre om andre har funnet andre lure løsninger. 

Anonymkode: 43688...302

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan helt ærlig ikke forstå at de ikke kan stå opp 06.00 EN morgen i året for å avlaste oss som står opp 06.00 hver morgen hele året. 

Når jeg blir bestemor kommer jeg til å gjøre det. Men det er ikke diskusjonen her. Vi forventer ikke det av dem. Vi prøver å høre om andre har funnet andre lure løsninger. 

Anonymkode: 43688...302

Enig! Jeg vokste opp med et nært og godt forhold til mormor og morfar, jeg var der mye - både på overnatting og besøk, men nå var mamma alenemor og nødvendig med litt pause innimellom ☺️ Har bare gode minner fra det, og er nok derfor mormor og jeg fortsatt holder sammen (ser henne nesten hver dag). Gjett om mine barnebarn skal få komme å sove over og være på besøk hos oss! 

Anonymkode: 10403...633

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg blir bestemor så kan ikke barna mine forvente at jeg passer babyer i Helgene. Jeg har tross alt brukt minst 20 år av livet mitt på å passe barn innen da.

Passer gjerne hvis de skal på foreldremøter o.l, men står ikke opp 06.00 om morgenen med baby igjen. 

Anonymkode: b53cd...c7f

Sorry, men det syns jeg er en rimelig sær tankegang. Ser du ikke kosen i å ha egne barnebarn på besøk i helgene? 

Nå er ikke jeg bestemor på endel år enda, men jeg har passet flere tantebarn fra de var små, gjorde meg null å stå opp tidlig en helg i ny og ne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan helt ærlig ikke forstå at de ikke kan stå opp 06.00 EN morgen i året for å avlaste oss som står opp 06.00 hver morgen hele året. 

Når jeg blir bestemor kommer jeg til å gjøre det. Men det er ikke diskusjonen her. Vi forventer ikke det av dem. Vi prøver å høre om andre har funnet andre lure løsninger. 

Anonymkode: 43688...302

Jeg synes ærlig talt innlegget ditt oser litt sånn "stakkars meg" eller "stakkars oss". Det er ingen menneskerett å ha gratis barnepass når man måtte ønske det i besteforeldrene.

Så da tar dere tak, og betaler noen for å passe ungene! Skaff dere barnevakt selv, og betal for det. Ikke sitt der og glo og føl synd på dere selv, men kjøp den tjenesten dere trenger, kom dere ut og ha det fint sammen som kjærester!

Ja, det vil koste litt, men som du nevner, er det ikke akkurat hver uke eller måned det skjer heller, så da kan dere sikkert ta dere råd til det. Skrenk inn på gaver til jul og bursdager til hverandre istedet, og legg de pengene i en "barnevakt-pott" til senere kveld ute.

Man kan få en eldre tenåring til å være overnattingsbarnevakt. Mange tenåringer ønsker å tjene penger. Kanskje er det noen i ditt nabolag som er tilgjengelig?

Endret av Million
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ikke finnes lenger, men for noen år siden fantes det i vår hjemby en Facebook-gruppe som het «barnevakt i «byens-navn» hvor ungdommer kunne melde seg som barnevakter. Vår datter satt mye barnevakt for å tjene litt lommepenger, og hun fant aktuelle barnevaktjobber på denne siden. 

(Jeg synes forøvrig det er rart at foreldre tør å slippe inn i hjemmet helt ukjente folk for å passe det mest verdifulle de har, men det er en annen diskusjon) Vår datter ble etterhvert fast barnevakt for tre familier gjennom denne ordningen. 

Anonymkode: 3a38e...fda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg blir bestemor så kan ikke barna mine forvente at jeg passer babyer i Helgene. Jeg har tross alt brukt minst 20 år av livet mitt på å passe barn innen da.

Passer gjerne hvis de skal på foreldremøter o.l, men står ikke opp 06.00 om morgenen med baby igjen. 

Anonymkode: b53cd...c7f

Jeg forstår hva du mener, men selv tenker jeg ikke sånn.

Jeg tenker at når den dagen kommer så vil jeg ønske å få låne barnebarna en natt i ny og ne - noen ganger i året kanskje - for å få ekstra tid sammen med dem. Og da er det ingenting i veien for å time det sånn at foreldrene får med seg et arrangement sammen for eksempel. 

Anonymkode: 4e60a...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...