Gå til innhold

Billån eller sparing?


Guppy88

Anbefalte innlegg

Ønsker innspill 

Jeg har alltid sagt at jeg ikke vil ha billån. Jeg vil heller bruke den tiden det tar å spare opp, og kjøpe bilen "cash".

Men så har jeg begynt å tenke på hvor mye jeg taper på å ha en eldre bil mens jeg sparer; hvor mye spises opp av verkstedregninger og vedlikehold, kunne jeg like godt byttet disse utgiftene mot et billån?

Bilen jeg har er en 2005-modell som har gått noe over 100.000. Kjøpe den for tre år siden, og har hatt bare en eier før meg. Har måttet skifte en og annen del, så klart. Skal på EU-kontroll i mai, og gruer meg litt, det er en rar lyd fra motorrommet.

Jeg tenker å kjøpe for rundt 200.000 - 250.000 kr. Har sett så vidt på en dacia duster, som så kul og rimelig ut. Men aner ikke hva i all verden jeg kommer til å lande på av type bil.

Hva tenker dere om kostander på eldre bil under oppsparing opp mot billån nå til en nyere bil? Hva "lønner" seg mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Guppy88 skrev:

Ønsker innspill 

Jeg har alltid sagt at jeg ikke vil ha billån. Jeg vil heller bruke den tiden det tar å spare opp, og kjøpe bilen "cash".

Men så har jeg begynt å tenke på hvor mye jeg taper på å ha en eldre bil mens jeg sparer; hvor mye spises opp av verkstedregninger og vedlikehold, kunne jeg like godt byttet disse utgiftene mot et billån?

Bilen jeg har er en 2005-modell som har gått noe over 100.000. Kjøpe den for tre år siden, og har hatt bare en eier før meg. Har måttet skifte en og annen del, så klart. Skal på EU-kontroll i mai, og gruer meg litt, det er en rar lyd fra motorrommet.

Jeg tenker å kjøpe for rundt 200.000 - 250.000 kr. Har sett så vidt på en dacia duster, som så kul og rimelig ut. Men aner ikke hva i all verden jeg kommer til å lande på av type bil.

Hva tenker dere om kostander på eldre bil under oppsparing opp mot billån nå til en nyere bil? Hva "lønner" seg mest?

Ny bil er MYE dyrere enn gammel bil. Service utgiftene er mindre, men prisfallet er voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe ekspert jeg, men sambo har alltid ment at det er mer lønnsomt å ta opp lån på en bil. Han sier at jo kortere nedbetalingstid man bruker på å betale ned lånet - jo lavere er rentene, som gjør at man får mer igjen ved salg av bilen senere. Kanskje ikke så nyttig tips, men er selv grønn når det kommer til dette egentlig.. 

Jeg pleier å tenke at bil er tapsprosjekt og hus er investering. Samtidig er man jo avhengig av bil, men en eldre bil vil kanskje være dyrere i lengden i forhold til vedlikehold og kostnader til dette. Ny bil er jo flott, og så fremst man tar godt vare på bilen i form av service o.l. så vil man ha bil lenge uten at man trenger å være bekymret for å ikke få start om vinteren ved minusgrader. 

Vi tok opp et lite billån nylig og la heller penger i kassa til huslån :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Cuddles skrev:

Ikke noe ekspert jeg, men sambo har alltid ment at det er mer lønnsomt å ta opp lån på en bil. Han sier at jo kortere nedbetalingstid man bruker på å betale ned lånet - jo lavere er rentene, som gjør at man får mer igjen ved salg av bilen senere. Kanskje ikke så nyttig tips, men er selv grønn når det kommer til dette egentlig.. 

Jeg pleier å tenke at bil er tapsprosjekt og hus er investering. Samtidig er man jo avhengig av bil, men en eldre bil vil kanskje være dyrere i lengden i forhold til vedlikehold og kostnader til dette. Ny bil er jo flott, og så fremst man tar godt vare på bilen i form av service o.l. så vil man ha bil lenge uten at man trenger å være bekymret for å ikke få start om vinteren ved minusgrader. 

Vi tok opp et lite billån nylig og la heller penger i kassa til huslån :) 

Hehe, høres ut som typen din greit klarer å selge inn ny dyr bil. For ikke vær i tvil, billån er svært sjelden en god invistering

Endret av Torelli
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor høye verkstedregninger jeg har hatt på min gamle bil, så er det utvilsomt mer lønnsomt (og mindre stressende) å ta opp lån for en nyere bil - med 2-3 års resterende nygaranti. 

Anonymkode: 141bd...c23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller så kan du selge den og kjøpe en eldre bil som ikke er like dårlig. Det er mange modeller som ikke må på verksted hele tiden selv om de er over 5 år.

Anonymkode: 41301...ee9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet flere ganger i økonomiblekkene om hva som lønner seg av å ha gammel bil i 5 år, ny bil i 5 år og å lease. I svært mange tilfeller, også blant de dyreste familiebilene på markedet, så lønner det seg å låne penger til en helt ny bil hvis alternativet er å ha en 5 år gammel bil i 5 år. 

Det er fordi verditapet ikke er større enn de økte kostnadene ved å ha en bruktbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, jomann skrev:

Det er skrevet flere ganger i økonomiblekkene om hva som lønner seg av å ha gammel bil i 5 år, ny bil i 5 år og å lease. I svært mange tilfeller, også blant de dyreste familiebilene på markedet, så lønner det seg å låne penger til en helt ny bil hvis alternativet er å ha en 5 år gammel bil i 5 år. 

Det er fordi verditapet ikke er større enn de økte kostnadene ved å ha en bruktbil. 

Dette tror jeg ikke stemmer. Her må du linke til artikler for å dokumentere din påstand. Jeg har en gammel bil som koster meg ca 1000 kr i måneden i reparasjoner. Det er 12000 i året. Den er sånn lite verdt at det ikke er noe verditap lengre. 

Vis meg gjerne det regnestykket som viser at en nybil ikke taper seg mer enn dettw i verdifall per år. 

Anonymkode: e6e93...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke stemmer. Her må du linke til artikler for å dokumentere din påstand. Jeg har en gammel bil som koster meg ca 1000 kr i måneden i reparasjoner. Det er 12000 i året. Den er sånn lite verdt at det ikke er noe verditap lengre. 

Vis meg gjerne det regnestykket som viser at en nybil ikke taper seg mer enn dettw i verdifall per år. 

Anonymkode: e6e93...769

http://lmgtfy.com/?q=lease+vs+eie+bil

http://lmgtfy.com/?q=kjøpe+brukt+eller+ny+bil

Vær så god. Der finner du eksempler fra begge sider, fra både seriøse nettsider og mindre seriøse nettsider. Så kan du selv gjøre deg opp en mening om hvilke tall du stoler mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er statistiker og har Excelfiler på alle mine biler 15 år tilbake i tid. Kjøper bil til 50-70000 kr og "bruker de opp". Jeg er ikke mekaniker, så er avhengig av verksteder bortsett fra det enkleste som olje- og dekkskift. Beregner 15000 kr/år i vedlikehold, da inngår nye dekk og slikt med. Min nåværende bil begynner å skrante og den vil nok selges til en araber eller polakk ila. sommeren for 5-10000 kr. Kjøpte den for 50000 kr for 6 år siden (prutet ned fra 79000 - FINN selgere har ofte urealistiske prisforestillinger). Totalt har jeg kjørt ca 100000 km, og jeg har brukt i alt ca 230000 kr fra kjøp, til bensin, til olje, skatt, lyspærer, verkstedopphold, forsikring og bompenger. Alt er med og verditapet er nå etter hvert blitt nesten hele kjøpesummen.

Med andre ord: Kjøper du en bil for 230000 kr i dag, begynner du der jeg slutter med bilholdet mitt etter 6 år. Det er klart jeg bruker mindre penger på denne måten enn ved å ta opp lån. En bil til denne prisen taper 15-40000 kr i verdi hvert år uten at du kjører den! Der har du verkstedbudsjettet ditt.

Men det er ett forbehold her: Dette har vært en sjuseter familiebil for oss. Gradvis har ting sluttet å virke som vi ikke brydde oss om, f.eks. klimaanlegget. Bilen er nå over 15 år gammel og ikke den tryggeste på veien - til tross for at alle chassiskomponenter er i topp stand og vi kun har maks 5 år gamle testvinnerdekk. Vi har ikke ørten dingser som er elektriske eller som har blåtannkonnektivitet. Betyr slike ting noe som helst for deg, må du finne en måte å prissette de på. Da kan du få deg selv til å tro at det er lurt å ta opp lån. 🤪

Anonymkode: 678f4...a1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, jomann said:

http://lmgtfy.com/?q=lease+vs+eie+bil

http://lmgtfy.com/?q=kjøpe+brukt+eller+ny+bil

Vær så god. Der finner du eksempler fra begge sider, fra både seriøse nettsider og mindre seriøse nettsider. Så kan du selv gjøre deg opp en mening om hvilke tall du stoler mest på.

Sånne regnestykker gir bare mening for de som tror at en bil er en bil og har de samme utgiftene, uavhengig av merke, modell og bruksmåte. Leasing er drittdyrt, med mindre man er en bedrift som har lønnskostnader og tapte inntekter i forbindelse med problemer, og må inkludere skatt i timeprisen for lønnsutgifter.

Anonymkode: 41301...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er statistiker og har Excelfiler på alle mine biler 15 år tilbake i tid. Kjøper bil til 50-70000 kr og "bruker de opp". Jeg er ikke mekaniker, så er avhengig av verksteder bortsett fra det enkleste som olje- og dekkskift. Beregner 15000 kr/år i vedlikehold, da inngår nye dekk og slikt med. Min nåværende bil begynner å skrante og den vil nok selges til en araber eller polakk ila. sommeren for 5-10000 kr. Kjøpte den for 50000 kr for 6 år siden (prutet ned fra 79000 - FINN selgere har ofte urealistiske prisforestillinger). Totalt har jeg kjørt ca 100000 km, og jeg har brukt i alt ca 230000 kr fra kjøp, til bensin, til olje, skatt, lyspærer, verkstedopphold, forsikring og bompenger. Alt er med og verditapet er nå etter hvert blitt nesten hele kjøpesummen.

Med andre ord: Kjøper du en bil for 230000 kr i dag, begynner du der jeg slutter med bilholdet mitt etter 6 år. Det er klart jeg bruker mindre penger på denne måten enn ved å ta opp lån. En bil til denne prisen taper 15-40000 kr i verdi hvert år uten at du kjører den! Der har du verkstedbudsjettet ditt.

Men det er ett forbehold her: Dette har vært en sjuseter familiebil for oss. Gradvis har ting sluttet å virke som vi ikke brydde oss om, f.eks. klimaanlegget. Bilen er nå over 15 år gammel og ikke den tryggeste på veien - til tross for at alle chassiskomponenter er i topp stand og vi kun har maks 5 år gamle testvinnerdekk. Vi har ikke ørten dingser som er elektriske eller som har blåtannkonnektivitet. Betyr slike ting noe som helst for deg, må du finne en måte å prissette de på. Da kan du få deg selv til å tro at det er lurt å ta opp lån. 🤪

Anonymkode: 678f4...a1e

Du svarer i grunn deg selv med det siste avsnittet der. Du kjører rundt i gamle dødsfeller sammenlignet med nyere biler og det er helt klart billigere å kjøpe et gammelt vrak. Du er milevis unna det TS spør om, nemlig nyere bruktbiler på 3-4 år til maks 250 000 kroner. 

Når man er i markedet for å kjøpe nesten nye biler, da må man begynne å regne på hva som koster mest av å kjøpe ny fritatt for verksted/dekkostnader og en nyere bruktbil hvor "alt" kan skje i tillegg til verksted og dekkostnader pga normal slitasje. Økonomene viser ganske tydelige eksempler på at det ikke alltid lønner seg å kjøpe nyere brukt i stedet for nytt. Som statistiker (som ofte forstår matematikk) burde du klare å regne på det du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne regnestykker gir bare mening for de som tror at en bil er en bil og har de samme utgiftene, uavhengig av merke, modell og bruksmåte. Leasing er drittdyrt, med mindre man er en bedrift som har lønnskostnader og tapte inntekter i forbindelse med problemer, og må inkludere skatt i timeprisen for lønnsutgifter.

Anonymkode: 41301...ee9

Leasing er dyrt ja, som linkene viser til. Men det var kanskje mer spennende å rante på nett enn å faktisk trykke på lenkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, jomann said:

Leasing er dyrt ja, som linkene viser til. Men det var kanskje mer spennende å rante på nett enn å faktisk trykke på lenkene?

Hvorfor mener du vi skal kaste bort tiden på å søke etter leasing når ingen har sagt at det er billigere og du ikke mener det selv heller?

Anonymkode: 41301...ee9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, jomann skrev:

Du svarer i grunn deg selv med det siste avsnittet der. Du kjører rundt i gamle dødsfeller sammenlignet med nyere biler og det er helt klart billigere å kjøpe et gammelt vrak. Du er milevis unna det TS spør om, nemlig nyere bruktbiler på 3-4 år til maks 250 000 kroner. 

Når man er i markedet for å kjøpe nesten nye biler, da må man begynne å regne på hva som koster mest av å kjøpe ny fritatt for verksted/dekkostnader og en nyere bruktbil hvor "alt" kan skje i tillegg til verksted og dekkostnader pga normal slitasje. Økonomene viser ganske tydelige eksempler på at det ikke alltid lønner seg å kjøpe nyere brukt i stedet for nytt. Som statistiker (som ofte forstår matematikk) burde du klare å regne på det du også.

Oi, tråkka jeg på noe jeg ikke så var der? Begge bilene vi har nå er kjøretøy med 4 eller 5 stjerner i EuroNCAP. Ingen av de er "vrak". Og jeg svarer på det TS lurer på: Er det fornuftig å holde på en bil du allerede eier, og vedlikeholde den (innen fornuftens rammer), eller lønner det seg økonomisk å punge ut en halv årslønn på en bil. Jeg har et nokså klart, faktabasert svar til det.

Om vi snakker sikkerhet så er det én ting jeg legger merke til at mange forsømmer: Å kjøpe nye dekk regelmessig. Jeg har aldri hatt en bil med dekk eldre enn fem år, eller med mønsterdybde i nærheten av lovlig minimum. Men når jeg nå ser på bruktbil igjen, finner jeg biler fra 2010, 2012 som fortsatt står på originale dekk! Dette er helt hårreisende. Halleluja for 14 airbager, men jeg vil helst ha bilen i en stand som tilsier at jeg ikke skal bruke passive sikkerhetssystem. Etter min mening er ikke økonomisk bilhold tilsvarende farlig bilhold, langt ifra.

Anonymkode: 678f4...a1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...