Gå til innhold

Fra vikariat til fast ansatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vikariatet går ut nå Juni og jeg skal få et møte allerede nå i mai om det blir fast ansettelse(stor sjanse for at jeg får fast), men greie  er at den lønnen med bachelore grad er mellom 70 000 til 100 000kr mindre enn de som jobber der. Jeg godtok det i begynnelsen fordi jeg var desperat, men nå har jeg jobbet der en stund og de vet hvor hardarbeidende jeg er og hvor flink er jeg(jobber for tilsvarende 2 personer).

Spørsmålet er at jeg føler jeg har blitt dårligbehandlet iforhold il lønn. 

Hvordan ville dere tatt det opp med ledelsen?

 

er så lei og depa. ikke at penger alt men at det er så stor forskjell i forhold til meg og de som har jobbet nyt (ikke har bachelore grad en gang).

Hva ville dere gjort?

 

 

Anonymkode: 1bf03...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men da må du ikke bli ansatt der, sett dine premisser og krav frem, og se om det blir respondert. Hvis du ikke får det du setter krav til så finner du et annet sted å jobbe. 

Når du kjenner allerede det nå som du kjenner inni deg, da er det ikke meningen at du skal fortsette der. Det er iallfall slik tolker det ut ifra det du skriver. Fordi det skal oppleves gjensidig at du kjenner deg bra.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forhandle lønn nå når du evt får tilbudet om fast jobb, men om det er slik at du jobber i det offentlige så spiller ansiennitet stor rolle for forskjellene i lønn for de med samme utdanningsbakgrunn.

Anonymkode: c59c5...efc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om høyere lønn. Se an responsen og ta det derfra. 

Anonymkode: 0dcc9...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du sammenligner lønnen med, er det helt lik stilling og arbeidsoppgaver som du har, bare at du er vikar og dem fast? 
Og hvor relevant er bachelorgraden til stillingen, når andre ikke har utdanning? 

Anonymkode: 056a9...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor uten e. 

Hvis du ber om mer lønn er det jo ikke sikkert de vil ansette deg, så her må du føle deg frem. 

Anonymkode: a5b35...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal forhandle om lønn, når jeg skal på møte med sjefen. Men jeg må innrømme at jeg er skuffet over lønnen og at det er såå stor forkjell iforhold til både gamle og nye. Og jeg er en av de med høyere utdanning som, men dårligst lønn.

Det er privat bedrift, skal ta det opp med deg. Må innrømme at jeg skal finne meg en annen jobb dersom de ikke godtar det. Jeg jobber hardt og har resultater på arbeidet mitt.

men jeg gruer meg til hele samtalen og forhandling om lønn.. hvordan skal jeg begynne?noen som har forslag..

lønnen min er såå pass lavere at det er snakk om rundt 100 000 kr mindre enn de nye ansatte..

Anonymkode: 1bf03...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De du sammenligner lønnen med, er det helt lik stilling og arbeidsoppgaver som du har, bare at du er vikar og dem fast? 
Og hvor relevant er bachelorgraden til stillingen, når andre ikke har utdanning? 

Anonymkode: 056a9...4c3

Helt riktig.. samme stilling og samme arbeidsoppgaver..

vil ikke gå detaljer på det. I tilfelle noen av de ansatte er medlem her.

Anonymkode: 1bf03...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke gå ned i lønn, det kan de ikke. Du kan kreve samme lønn eller forhandle deg høyere enn det du har nå.

Anonymkode: c4b1b...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken utdanning har du?

Hva jobber du med?

Jeg tviler på at arbeidsgiver vil gi deg mye høyere lønn sammenlignet med det du har nå. I arbeidslivet fungerer det slik at den første lønnen som settes blir sjeldent endret på ved senere tidspunkt.

Endret av Sosialt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal forhandle om lønn, når jeg skal på møte med sjefen. Men jeg må innrømme at jeg er skuffet over lønnen og at det er såå stor forkjell iforhold til både gamle og nye. Og jeg er en av de med høyere utdanning som, men dårligst lønn.

Det er privat bedrift, skal ta det opp med deg. Må innrømme at jeg skal finne meg en annen jobb dersom de ikke godtar det. Jeg jobber hardt og har resultater på arbeidet mitt.

men jeg gruer meg til hele samtalen og forhandling om lønn.. hvordan skal jeg begynne?noen som har forslag..

lønnen min er såå pass lavere at det er snakk om rundt 100 000 kr mindre enn de nye ansatte..

Anonymkode: 1bf03...2f4

- du får argumentere det dine arbeidsoppgaver går ut på, og de oppgavene som du gjør ekstra utover din stillingsbeskrivelse. Samt at du jobber hardt, og dine resultater i arbeidet(kanskje at du jobber for 2 personer) Du får beskrive din utdannelse. Når du  har lagt det frem - det er da sjefen din skal komme med sin lønnsforslag(det er viktig du ikke kommer først med ditt lønnsforslag)

Når sjefen har lagt det frem, og du ser det sjefen har lagt frem, det er da du kan godta lønnsforslaget eller om du må legge frem din lønnskrav. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får en lønn som er akseptabel, så aksepterer du det du blir tilbudt, og så søker du aktivt etter andre jobber. Når du får tilbud om en jobb du er fornøyd med så må du ta et valg. Enten sier du opp og begynner i den nye jobben, eller så tar du en prat med sjefen og forteller at du er tilbudt en ny jobb til de og de betingelsene. Så er det opp til sjefen om hen vil beholde deg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...