Gå til innhold

Lær meg å seile!!


Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Det kan hende at jeg i relativt nær fremtid må befinne meg på en seilbåt. En litt stor en, en sånn 40 fots-greie..

Men jeg vet ingenting om seiling!

Er det noen her som kan lære meg noe lurt? Som navn på seilene? Og alle de andre dingsene? Kanskje lære meg litt om gps? Litt sånn... Seiling for dummies, liksom. Helt fra bunnen av, helt grunnleggende ting jeg bør vite for å ikke virke så grønn som jeg faktisk er :ler:

Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Étoile

Litt vanskelig å beskrive her uten å tegne og forkare, og å ha noe praktisk å peke på, beste måten å lære på er faktisk i praksis.

Men hva med å kjøpe/låne noen bøker om temaet? Det finnes flere, bla Båtfolkets håndbok, og så har jeg sett en som heter Turseiling som sannsynligvis har mer "seilestoff" enn den andre.

Seiling er herlig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Åh jeg ser du har peiling på grunn av avataren din! Nå ble jeg happy! Jo, pliiiiis, er det iiiingenting du kan forklare? Jeg har vært på en lik båt en ukes tid da jeg var 13, så jeg vet at det er sånne dingser man sveiver på for å fikse på seilene... Men det er alt. Og jo, at man må passe på når bommen snur seg, ikke sant!? Hehe :ler:

Det heter bom..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

:ler: Det heter bom ja. Og når storseilet er oppe (det som er i den store masta, og som henger fast i bommen), lønner det seg å holde hodet laaaangt unna og ikke svinse rundt på dekk, for da blir gjerne kapteinen (h*n som styrer båten) litt arg.

Seilet helt foran, som er lite og trekantet, heter fokk, og noen ganger finnes det et litt større forseil som heter genoa, og noen ganger et enda større, posete, som heter spinnaker.

Vanskelig å forklare, fordi båter kan ha forskjellige typer rigg (rigg er samlenavn på hele sulamitten, master, seil etc), men det er vanlig at seilbåter har et storseil og en fokk ihvertfall.

Men hva med å søke litt rundt på google da? Finnes sikkert masser av info der ute.

Litt andre ord du kan briefe med:

soverom = lugar

seng = køye

gulv = dørk

kjøkken = bysse

bak på båten = akter

foran på båten = baug

ratt = ror

tauen du drar i for å heise seilet etc = skjøte

Men de viktigste ordene du må lære deg er styrbord og babord.

Når du står bak på båten (altså akter) og ser frem mot baugen, er styrbord båtens høyre side, og babord båtens venstre. Hvis du snur deg og står andre veien, er styrbord nå på din venstre side... skjønner? Altså den siden av båten som ligger på høyre side når du står forovervendt er alltid styrbord, uavhengig av hvilken vei du måtte snu deg. Ofte har båtene roret på styrbord side, og da er det jo greit å vite hvilken side det er.

God tur da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

ja køye visste jeg.. :ler:

Men dokk ja, kuult. Og barbord og styrbord, de sitter inne nå tror jeg... :ler:

Vet ikke når det blir tur, sikkert ikke før til uti mai en gang, men jeg er rimelig sikker på at det blir en liten seilesommer... Tror iallefall det :)

Seilsommer. Du DU du DU du DU du DU..(haisommermelodien).

Men ikke løpe på dekk når storseilet er oppe nei. Men hvordan fikser man på seil og ting og tang da om man ikke skal løpe rundt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har en så stor båt en vindpil helt oppe i masten. Vindpilen viser hvor vinden kommer fra, og det er stort sett veldig greit å vite om... :wink: Kommer vinden bakfra, seiler du lens, kommer vinden på skrå bakfra seiler du sølr og kommer vinden på skrå forfra krysser du.

Når man skifter forseilet over til den andre siden, kalles det å slå. Så når kapteinen sier "klar til slag!" så bør du være klar med vinsjen (dingsen du sveiver på/med) Men hvis vinden kommer bakfra, slår du ikke, men jibber.

Mye ord og uttrykk, men jeg er sikker på at om du kommer til å være mye i båt og er interessert i å lære (og ikke minst synes det er gøy!) så kommer det til å gå kjempefint! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...