K@tt Skrevet 15. april 2019 #1 Skrevet 15. april 2019 Er det slik at man har en slags kreditt på vanlig (debet) bankkort? Snakket med noen i dag som sa at hun var blakk, men det gjorde ikke noe fordi hun kan alltid ta ut 5000,- over på kortet sitt. Hun har DNB. Dette har jeg aldri opplevd med noen av mine banker. Husker at da jeg var yngre hadde jeg en bank hvor jeg kunne ta ut ca 1000,- over selv om jeg var blakk på konto, men ikke noe mer. Er det banken som bestemmer det eller er det tilfeldig?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #2 Skrevet 15. april 2019 Banken bestemmer selv vilkår for sine kontoer og bankkort. Det som er sikkert er i hvert fall at det nok er svindyrt å benytte seg av dette, og renta løper fra dagen kreditten brukes. Anonymkode: d4c92...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #3 Skrevet 15. april 2019 Dette kalles kontokreditt og er noe mange banker tilbyr. Ulempen er en høy rente på det beløpet du «overtrekker» kontoen med. Anonymkode: cdea8...05e 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #4 Skrevet 15. april 2019 Husker DnB hadde det for mange år siden, da kunne vi overtrekke kontoen med 2000,-, men det kan man vel ikke lenger, i DnB ihvertfall. Er vel kredittkort som har overtatt for kontokreditt?! Anonymkode: c68a0...bc2
Tone_77 Skrevet 15. april 2019 #5 Skrevet 15. april 2019 Var slik i den lokale sparebanken også, men virker som de har kuttet ut ordningen. Mitt kort lar seg iallefall ikke overtrekke lenger!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #6 Skrevet 15. april 2019 Skandiabanken kan du velge om du skal ha kreditt på konto og beløp. Har 5000,- på lønnskonto. Men aldri brukt av den. Anonymkode: 93334...796
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #7 Skrevet 15. april 2019 7 timer siden, K@tt skrev: Er det slik at man har en slags kreditt på vanlig (debet) bankkort? Snakket med noen i dag som sa at hun var blakk, men det gjorde ikke noe fordi hun kan alltid ta ut 5000,- over på kortet sitt. Hun har DNB. Dette har jeg aldri opplevd med noen av mine banker. Husker at da jeg var yngre hadde jeg en bank hvor jeg kunne ta ut ca 1000,- over selv om jeg var blakk på konto, men ikke noe mer. Er det banken som bestemmer det eller er det tilfeldig? Det var overtrekk det du kunne gjøre, hun har kontokreditt. Før så gikk det å overtrekke kontoen, men det er det slutt på. Anonymkode: da558...ebf
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #8 Skrevet 15. april 2019 9 timer siden, K@tt skrev: Er det slik at man har en slags kreditt på vanlig (debet) bankkort? Snakket med noen i dag som sa at hun var blakk, men det gjorde ikke noe fordi hun kan alltid ta ut 5000,- over på kortet sitt. Hun har DNB. Dette har jeg aldri opplevd med noen av mine banker. Husker at da jeg var yngre hadde jeg en bank hvor jeg kunne ta ut ca 1000,- over selv om jeg var blakk på konto, men ikke noe mer. Er det banken som bestemmer det eller er det tilfeldig? Ulike banker og ulike personer har ulike løsninger. Men uansett, alle kan overtrekke kortet sitt, men det er steindyrt! Bruk heller kredittkort, hvis du må ha penger, men da må du og betale fakturaen i sin helhet når den kommer ellers blir også det steindyrt. Det beste er å ha en pengebuffer å gå på når uforutsette ting skjer. Anonymkode: bd26f...8ca
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #9 Skrevet 16. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ulike banker og ulike personer har ulike løsninger. Men uansett, alle kan overtrekke kortet sitt, men det er steindyrt! Bruk heller kredittkort, hvis du må ha penger, men da må du og betale fakturaen i sin helhet når den kommer ellers blir også det steindyrt. Det beste er å ha en pengebuffer å gå på når uforutsette ting skjer. Anonymkode: bd26f...8ca Jeg har aldri hatt et bankkort som var mulig å overtrekke. Er det tomt så blir kortet avvist. Eneste muligheten for overtrekk har vært hvis det ikke har vært kontakt med banken f.eks eller at banken selv trekker kortgebyret f.eks selv om det er for lite penger på kortet. Anonymkode: d4c92...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #10 Skrevet 16. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: alle kan overtrekke kortet sitt Nei. Kun de som har kontokreditt kan overtrekke kortet sitt. Anonymkode: cdea8...05e
Million Skrevet 16. april 2019 #11 Skrevet 16. april 2019 (endret) Man må søke om kontokreditt, altså få mulighet/lov til å overtrekke dersom saldoen er 0,- Altså, man må ikke søke pr gang, man søker en gang og får lov i årevis. Hadde det selv før i tiden, noen tusenlapper var det, men det var forferdelige renter på det "overtrekket", selv om det var aldri så mye gitt lov av banken. Det var det som senere ble til Dnb jeg hadde brukskonto hos. Har nå ikke hatt sånn kontokreditt på mange, mange år, så aner ikke om det finnes lenger. Kanskje ikke hos alle banker? Men tydeligvis hos TS sin venninnes bank er det gitt mulighet for det. Så noen banker har det. EDIT: joda, det finnes. Ser f.eks. at Nordea har kontokreditt fremdeles. Endret 16. april 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #12 Skrevet 16. april 2019 DNB har kontokreditt på visaen, Sbanken også. Det er ikke snakk om å overtrekke kontoen, det er et flexilån på brukskontoen. Anonymkode: b0ff5...769
K@tt Skrevet 16. april 2019 Forfatter #13 Skrevet 16. april 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker DnB hadde det for mange år siden, da kunne vi overtrekke kontoen med 2000,-, men det kan man vel ikke lenger, i DnB ihvertfall. Er vel kredittkort som har overtatt for kontokreditt?! Anonymkode: c68a0...bc2 Hun jeg snakket med har det fortsatt. 🤔
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå