solmåneogstjerner Skrevet 16. april 2019 #61 Skrevet 16. april 2019 8 minutter siden, Jadzia skrev: Mulig det er sært og frekt, men for enkelte så er det faktisk ikke et alternativ å trykke i seg mat man ikke liker. Jeg brekker meg av både lam/sau og komper. Jeg har prøvd, utallige ganger for å være høflig, men det er ikke akkurat høflig å sitte å brekke seg ved matbordet heller. Og jeg gidder ikke gå i selskap for å sulte. Da tar jeg faktisk heller med meg mat jeg kan og orker å spise. Frekkere å forvente at vertskapet skal endre menyen eller lage mat spesielt til deg fordi du ikke liker noe, enn å ta med noe annet selv. De skal selvsagt ikke endre menyen eller lage noe spesielt til deg. Du skal heller ikke ta med annen mat til deg selv. Hva skjer i verden? Ta deg sammen 1
Jadzia Skrevet 16. april 2019 #62 Skrevet 16. april 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: De skal selvsagt ikke endre menyen eller lage noe spesielt til deg. Du skal heller ikke ta med annen mat til deg selv. Hva skjer i verden? Ta deg sammen Alternativet er jo at jeg ikke drar. Det er ikke mye koselig å være den ene som sitter der sulten og ikke kan spise heller. Jeg synes det er mer frekt å forvente at folk skal komme i selskap til en og sitte sultent å se på andre spise, som å ta med egen mat. 3
solmåneogstjerner Skrevet 16. april 2019 #63 Skrevet 16. april 2019 Akkurat nå, Jadzia skrev: Alternativet er jo at jeg ikke drar. Det er ikke mye koselig å være den ene som sitter der sulten og ikke kan spise heller. Jeg synes det er mer frekt å forvente at folk skal komme i selskap til en og sitte sultent å se på andre spise, som å ta med egen mat. Du mangler et alternativ her. Det er å gå i selskapet og oppføre seg normalt. 2
Jadzia Skrevet 16. april 2019 #64 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Du mangler et alternativ her. Det er å gå i selskapet og oppføre seg normalt. Er det normalt å sitte ved middagsbordet med henda i fanget og ikke spise, og sitte å forklare for alle og enhver at "nei jeg brekker meg av maten som serveres her jeg, så jeg får bare gå sulten"? 3
Arabella Skrevet 16. april 2019 #65 Skrevet 16. april 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel. Da hadde jeg ganske enkelt gått sulten. Det er bare en dag og lam er for min del no-go. Anonymkode: 36e62...09c Hvorfor?
solmåneogstjerner Skrevet 16. april 2019 #66 Skrevet 16. april 2019 Akkurat nå, Jadzia skrev: Er det normalt å sitte ved middagsbordet med henda i fanget og ikke spise, og sitte å forklare for alle og enhver at "nei jeg brekker meg av maten som serveres her jeg, så jeg får bare gå sulten"? Nei. Det er normalt å forsyne seg med litt. Spise det sakte og rolig, lar være å brekke seg. Og takke for maten Du får øve deg hjemme 2
Jadzia Skrevet 16. april 2019 #67 Skrevet 16. april 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Nei. Det er normalt å forsyne seg med litt. Spise det sakte og rolig, lar være å brekke seg. Og takke for maten Du får øve deg hjemme Du tror faktisk det er så lett at det bare er å la være å brekke seg? Jeg har prøvd, mange mange ganger. Bare lukta av lammekjøtt gjør meg kvalm, og ofte får jeg det ikke i munnen engang før jeg setter i gang. Jeg har prøvd utallige versjoner, prøvd å lage det hjemme, men ender med å måtte kaste det ut før det er ferdig fordi jeg står og brekker meg av lukta. Har smakt på flere ulike varianter, og det går bare ikke. Det er mye jeg ikke liker som jeg kan tvangsspise litt av for syns skyld, men lam/sau går bare ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #68 Skrevet 16. april 2019 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Nei. Det er normalt å forsyne seg med litt. Spise det sakte og rolig, lar være å brekke seg. Og takke for maten Du får øve deg hjemme Enig. Ganske merkelig at man må fortelle dette til et voksent menneske. Anonymkode: 70d59...cf9 3
solmåneogstjerner Skrevet 16. april 2019 #69 Skrevet 16. april 2019 7 minutter siden, Jadzia skrev: Du tror faktisk det er så lett at det bare er å la være å brekke seg? Jeg har prøvd, mange mange ganger. Bare lukta av lammekjøtt gjør meg kvalm, og ofte får jeg det ikke i munnen engang før jeg setter i gang. Jeg har prøvd utallige versjoner, prøvd å lage det hjemme, men ender med å måtte kaste det ut før det er ferdig fordi jeg står og brekker meg av lukta. Har smakt på flere ulike varianter, og det går bare ikke. Det er mye jeg ikke liker som jeg kan tvangsspise litt av for syns skyld, men lam/sau går bare ikke. Hvor gammel er du? Hva slags oppdragelse har du? Det er noen ting du må lære før du flyr ut i verden. Beklager.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. april 2019 #70 Skrevet 16. april 2019 Kan dere som ikke brekker dere av mat se for dere at noen av oss faktisk har det slik med mat vi ikke klarer å spise? Jeg arbeider virkelig med meg selv på dette området, men det er ikke slik at jeg kan late som for å være høflig med de to matsortene jeg ikke greier å svelge ned. Noen ganger går det an å plukke det ut, andre ganger er dette hovedingrediensen og smaken gjennomsyrer hele måltidet. I mitt tilfelle er det mislykket tvangssituasjon ved matbordet som barn som er årsaken til dette. Jeg har ikke noe behov for å øve meg på å spise mat jeg brekker meg av hjemme.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #71 Skrevet 16. april 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke du skal kalle noen for umoden når du kaller mat for dritt. Anonymkode: 4a35a...7fb Puff. Akuratt når det kommer til lam så lar jeg det gå. Anonymkode: 36e62...09c
Jadzia Skrevet 16. april 2019 #72 Skrevet 16. april 2019 (endret) 8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hvor gammel er du? Hva slags oppdragelse har du? Det er noen ting du må lære før du flyr ut i verden. Beklager. Over 40, godt oppdratt og har normal folkeskikk. Har alltid pliktskyldig spist det jeg har blitt servert, men lam har jeg slitt med siden jeg var lita. Kommer fra en familie med lang tradisjon med fårikålselskaper, og har brekt meg utallige ganger opp gjennom årene av forsøk på å spise dette. Samme med pinnekjøtt og lammestek, fenalår osv. Det kom til et punkt for noen år siden hvor jeg slutta å prøve. Jeg er forøvrig også oppdratt til å sjekke med gjester om det er noe de overhodet ikke takler eller tåler før jeg lager mat og serverer dem. Lært opp til å ta hensyn til alle jeg inviterer på middager, og har stadig middagsselskaper her hjemme. Endret 16. april 2019 av Jadzia 2
Gjest Yng Plyng Skrevet 16. april 2019 #73 Skrevet 16. april 2019 Fjordland. Lager de noe nummer smiler du bare, ler litt høflig og jatter med.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #74 Skrevet 16. april 2019 Kan du ikke bare spise tilbehøret, evt. ha med noe eget? Jeg spiser ikke svin. Hjemme hos foreldrene mine spiser de nesten bare svin. Jeg dropper ganske enkelt middag. Og nei, jeg er hverken muslim eller jøde. Jeg liker ganske enkelt ikke svin. Helt lov å ikke like maten, men ikke kall det andre spiser for dritt. Det er respektløst. Tror jammen det er på tide å være litt mer takknemlige for at vi faktisk kan velge og velge vekk, i stedet for å klage over bagateller. Er det virkelig så ille som du skal ha det til, kan du vel droppe middagen. Du dør ikke av en dag uten. Anonymkode: 31076...096 5
Hjarte Skrevet 17. april 2019 #75 Skrevet 17. april 2019 På 16.4.2019 den 10.24, Blondie65 skrev: Kan dere som ikke brekker dere av mat se for dere at noen av oss faktisk har det slik med mat vi ikke klarer å spise? Jeg arbeider virkelig med meg selv på dette området, men det er ikke slik at jeg kan late som for å være høflig med de to matsortene jeg ikke greier å svelge ned. Noen ganger går det an å plukke det ut, andre ganger er dette hovedingrediensen og smaken gjennomsyrer hele måltidet. I mitt tilfelle er det mislykket tvangssituasjon ved matbordet som barn som er årsaken til dette. Jeg har ikke noe behov for å øve meg på å spise mat jeg brekker meg av hjemme. Jeg lurer på det samme selv. Jeg synes det er litt fascinerende å lese at folk tror at det er bare å ta seg sammen, og spise likevel. Når man brekker seg har man kommet langt forbi stadiet "liker ikke", og er på stadiet "jeg blir så kvalm at det kommer ufrivillig opp igjen". 2
Inwe Skrevet 17. april 2019 #76 Skrevet 17. april 2019 Lurer på om alle de som mener TS må bli voksen også spiser surstrømning og lignende om det blir servert? Gjelder forresten dette også de som ikke liker koriander? At de må vokse opp, til tross for at de faktisk mangler et gen. Jeg er glad jeg har en omgangskrets og familie (og svigerfamilie) som ikke mener at man må like alt og derfor heller tar hensyn enn å be folk vokse opp! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå