Gå til innhold

Barn å selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken skade kan barn få hvis mor eller far tar selvmord? Hvordan bør man møte en som har opplevd dette? 

Anonymkode: 6e82b...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et barn som har opplevd å ha mor eller far dø i suicid har selv høyere risiko for å ta sitt eget liv.

Hvis du tenker på å møte et barn som har opplevd det så er det viktig å være ærlig med barnet. Man skal selvsagt ikke gå inn på metode ol. men det er viktig å ikke være uklar/lyve. Da vil barnet kunne danne seg forestillinger som er mye verre enn virkeligheten. Hva man sier kommer an på alderen til barnet. Er det et lite barn kan man f.eks si at mamma/pappa døde fordi han/hun var syk. Man kan si at personen var deprimert, som vil si å være syk i tankene. Du kan lese masse om dette i denne linken. 🙂

2520

Endret av Hinkelpinkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Barn takler det på ulike måter, men det må være noe som absolutt setter dype spor i dem. Jeg kjenner ei som er alvorlig traumatisert etter hun fant mammaen sin død i låven. Hun hadde hengt seg, og jenta var kun 5 år. Sist jeg snakket med henne hadde hun gått til psykolog i 8-9 år, og hun sa at ingenting fungerte for å få bort den psykiske smerten.

Jeg tror alder, medfødt sårbarhet, tidligere opplevelser og evt hvordan selvmordet skjer har mye å si for hvordan det takles i etterkant. Det er traumatisk å miste en forelder på en så brutal måte, og enda verre om man selv er det lille barnet som finner mamma eller pappa død. Kan ikke forestille meg det engang. Virker helt umenneskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror tok selvmord da jeg var 13 år. Jeg hatet når folk ikke turte og ta det opp, snakke med meg om det som hadde skjedd eller om han. Jeg hatet også når folk direkte unngår og snakke om det/han og later som ingenting. Jeg mener at man bare burde spørre personen rett ut om ting, være direkte, ærlig og trøstende.

Man sliter jo også veldig selv i ettertid og kan komme på tanken om det å ta livet sitt selv og depresjon (noe som jeg har prøvd på allerede.) i tillegg slet jeg en del med og forstå valget, og hvorfor han ikke søkte hjelp hos noen. Jeg har både vært trist, sint og oppgitt over hele situasjonen. Dette har også preget meg i mange år, og gjør det fortsatt da jeg ikke har fått hjelp til å bearbeide og snakke om det, noe som man bør gjøre. 

Anonymkode: 7303e...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Hvilken skade kan barn få hvis mor eller far tar selvmord? Hvordan bør man møte en som har opplevd dette? 

Anonymkode: 6e82b...a04

Hva som skjer med et barn er helt avhengig av hvilken hjelp og syøtte barnet har av mennesker og fagpersoner rundt seg i forkant, i krisesituasjoner og i ettertid. Selvmord, trafikkulykker og andre dramatiske og brå dødsfall kan være skjellsettende for alle mennesker uansett alder. Det er viktig at alle, både store og små, tar imot hjelp og oppfølging.

Ingen kan forutsi hvordan et barn takler brå dødsfall uansett årsak. Særlig ikke når man ikke kjenner barnet. 

Anonymkode: 41fc8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...