Gå til innhold

Frukt og grønnsaker kan spare samfunnet for millioner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En ny studie fra Tufts University viser at det å subsidiere frukt og grønnsaker for folk reduserer sykdom så mye at man faktisk vil tjene på det:

"Researchers at Tufts University made the case that subsidized fruits and vegetables could prevent millions of cases of chronic diseases.Roughly 70% of diseases in the U.S. are chronic and lifestyle-driven, according to the CDC, and nearly half of the population has one or more chronic health conditions, such as diabetes, asthma, heart disease, obesity, or cancer."
https://www.fastcompany.com/90323580/prescribing-fruits-and-veggies-would-save-100-billion-in-medical-costs?fbclid=IwAR3VEbMqNmOw4asHjRXQPFcSP7jd-iTnR0zOXCMgg405V1a0iSAhWxvJrzk

Anonymkode: af168...ed4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tull og tøys. De som ikke spiser frukt og grønnsaker, begynner ikke med det bare fordi det blir billigere. Subsidiert frukt og grønt gjør bare handlekurven billigere for dem som allerede spiser mye frukt og grønt.

Anonymkode: b628e...1f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull og tøys. De som ikke spiser frukt og grønnsaker, begynner ikke med det bare fordi det blir billigere. Subsidiert frukt og grønt gjør bare handlekurven billigere for dem som allerede spiser mye frukt og grønt.

Anonymkode: b628e...1f7

Jeg spiser hvertfall mye mye mer av frukt og grønt etter at jeg skaffet meg trumf og ble pluss medlem hos Kiwi. Det har jeg tjent en del 1000 lapper på og fått tilbake betalt på min konto. 

Sånn sett stemmer det ts skriver.

Anonymkode: b1a42...3d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at frukt og grønt er nå så grisedyrt sammenlignet med annet mat at folk flest ser på dette som en eksklusiv vare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser hvertfall mye mye mer av frukt og grønt etter at jeg skaffet meg trumf og ble pluss medlem hos Kiwi. Det har jeg tjent en del 1000 lapper på og fått tilbake betalt på min konto. 

Sånn sett stemmer det ts skriver.

Anonymkode: b1a42...3d3

Gjør det det? Du sier du spiser MER frukt og grønt med lavere priser. Det betyr at du spiste frukt og grønt før også.

Anonymkode: b628e...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Juks skrev:

Synd at frukt og grønt er nå så grisedyrt sammenlignet med annet mat at folk flest ser på dette som en eksklusiv vare. 

Er det det? Hva er det du ser på/kjøper da?

Anonymkode: b628e...1f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det det? Hva er det du ser på/kjøper da?

Anonymkode: b628e...1f7

Kjøper du en pk gulrøtter (39,-), en agurk (22,-) og en paprika (18,-) så er du fort på 80kr. 

For 80 kr kan du kjøpe deg pasta, fiskekaker og en boks rømme = Fullverdig middag. 
Eller en enkel Fjordlandrett og en deilig melkesjokolade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Juks skrev:

Kjøper du en pk gulrøtter (39,-), en agurk (22,-) og en paprika (18,-) så er du fort på 80kr. 

For 80 kr kan du kjøpe deg pasta, fiskekaker og en boks rømme = Fullverdig middag. 
Eller en enkel Fjordlandrett og en deilig melkesjokolade. 

Hvis man handler på den måten du beskriver her så er man i utgangspunktet helt ute å kjøre når det gjelder å planlegge matinnkjøp. Kjøper man for eksempel karbonadedeig og et par bokser tomater i tillegg til det du nevner har man flere middager som, i motsetning til fiskekaker osv., inneholder mye grønnsaker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør det det? Du sier du spiser MER frukt og grønt med lavere priser. Det betyr at du spiste frukt og grønt før også.

Anonymkode: b628e...1f7

Feil. Jeg spiste billig kneip og junk tidligere før jeg skjønte at jeg kunne få frukt og grønt billigere enn mitt tidligere kostold.

Anonymkode: b1a42...3d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Juks said:

Kjøper du en pk gulrøtter (39,-), en agurk (22,-) og en paprika (18,-) så er du fort på 80kr. 

For 80 kr kan du kjøpe deg pasta, fiskekaker og en boks rømme = Fullverdig middag. 
Eller en enkel Fjordlandrett og en deilig melkesjokolade. 

Er det økologiske matvarer du ser på? First Price er da like bra og billigere. Grønnsakene rekker til flere middager sammen med ris, linser og bønner.

Anonymkode: b1a42...3d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Hvis man handler på den måten du beskriver her så er man i utgangspunktet helt ute å kjøre når det gjelder å planlegge matinnkjøp. Kjøper man for eksempel karbonadedeig og et par bokser tomater i tillegg til det du nevner har man flere middager som, i motsetning til fiskekaker osv., inneholder mye grønnsaker. 

Dette var ikke et fullverdig bilde av min innkjøpspolitikk eller kostholdsplan.
Det var et eksempel på hva frukt og grønt koster sammenlignet med annet mat. 

Kjøper du deg et kneipbrød til 12 kr og en pk skinke til 20 kr, så koster det deg 32,- og du har frokost og kvelds i flere dager. Skal du piffe dette opp med agurk til 22kr og paprika til 18kr, så koster dette deg 72,-, altså langt over dobbelt så mye. 
Så hvor mange tror du dropper frukt og grønt pga prisene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det økologiske matvarer du ser på? First Price er da like bra og billigere. Grønnsakene rekker til flere middager sammen med ris, linser og bønner.

Anonymkode: b1a42...3d3

Prisene var tatt ut av min Æ app, og gir deg en oversikt over hva jeg betalte for helt normale produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Juks skrev:

Dette var ikke et fullverdig bilde av min innkjøpspolitikk eller kostholdsplan.
Det var et eksempel på hva frukt og grønt koster sammenlignet med annet mat. 

Kjøper du deg et kneipbrød til 12 kr og en pk skinke til 20 kr, så koster det deg 32,- og du har frokost og kvelds i flere dager. Skal du piffe dette opp med agurk til 22kr og paprika til 18kr, så koster dette deg 72,-, altså langt over dobbelt så mye. 
Så hvor mange tror du dropper frukt og grønt pga prisene? 

Men nå snakker du om kanskje den minst (kostnads-)effektive måten å få i seg frukt og grønt på! Kjøper du for eksempel løk, kålrot og gulrøtter og bruker dem som råvarer når du lager mat så blir det plutselig noe helt annet. (Jeg har forresten ikke sett paprika til 18 kroner stykket noe sted. Der hvor jeg handler koster paprika gjerne rundt 50 kroner kiloen og ofte mye mindre). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, poenget er ikke hva grønnsaker koster, poenget er at pengene skal gå direkte til konsumet av frukt og grønnsaker for den enkelte pasienten/personen, at man rett og slett "foreskriver" det og dekker kostnadene. Dette er ikke en tråd om økonomi!

"The study, published in the the medical journal PLOS Medicine, followed adults between the ages of 35-80 who were enrolled in Medicare and/or Medicaid. It then established two scenarios: one in which Medicare/Medicaid covered the cost of 30% of fruits and vegetables, the other in which it covered fruits, vegetables, seafood, whole grains, plant oils, and other healthy foods."

TS

Anonymkode: af168...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om personlig økonomi mener jeg, men om samfunnsøkonomi.

Anonymkode: af168...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Leo skrev:

Men nå snakker du om kanskje den minst (kostnads-)effektive måten å få i seg frukt og grønt på! Kjøper du for eksempel løk, kålrot og gulrøtter og bruker dem som råvarer når du lager mat så blir det plutselig noe helt annet. (Jeg har forresten ikke sett paprika til 18 kroner stykket noe sted. Der hvor jeg handler koster paprika gjerne rundt 50 kroner kiloen og ofte mye mindre). 

Hvorfor er dette den minst kostnadseffektive? Du bruker en agurk og en papira på et kneipbrød. Det er jo en realitet. 
Så du mener prisnivået er rettferdig? 
39 kr for en pk gulrøtter. 
22 kr for en agurk.
18 kr for en paprika.
36 kr for en pose spinat.
33 kr for en pose salat.
30 kr for en brokkoli.
34 kr for en blomkål. 
Alle prisene lister jeg opp fra Æ-appen (REMA 1000). Hvis dere mener prisene er feil, ta kontakt med Rema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke om personlig økonomi mener jeg, men om samfunnsøkonomi.

Anonymkode: af168...ed4

Jo, men samfunnsøkonomien rammes pga for høye priser sammenlignet med personlig økonomi. 
Men jeg skal gi meg der. Jeg mener fortsatt at frukt og grønt er voldsomt dyrt sammenlignet med resten av matbransjen. 
Så ja, hvis prisene kuttes, kjøper folk mer. Som gir bedre helse, og bedre samfunnsøkonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler heller det jeg må for et variert kosthold, så får andre gjøre som de vil.

Anonymkode: ab4ad...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Juks skrev:

Hvorfor er dette den minst kostnadseffektive? Du bruker en agurk og en papira på et kneipbrød. Det er jo en realitet. 
Så du mener prisnivået er rettferdig? 
39 kr for en pk gulrøtter. 
22 kr for en agurk.
18 kr for en paprika.
36 kr for en pose spinat.
33 kr for en pose salat.
30 kr for en brokkoli.
34 kr for en blomkål. 
Alle prisene lister jeg opp fra Æ-appen (REMA 1000). Hvis dere mener prisene er feil, ta kontakt med Rema. 

Lite kostnadseffektivt fordi du tar sikte på å dekke behovet ditt for frukt og grønt med svært dyre varer. Det er ikke noe problem å spise brød med skinke og ta en skive kålrot til "dessert". Hvis man da altså vil spare penger. 

Og de prisene du lister opp er sikkert fra Æ-appen, men jeg har aldri sett slike priser i butikk. Sist jeg kjøpte blomkål betalte jeg 34 kroner for tre stykker og brokkoli kostet 10 kroner pr. stk. der jeg handlet i går og det var på en helt vanlig Extra-butikk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...