Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg som mange andre førstegangs mødre, gleder seg stort til tiden fremover mot et nytt familiemedlem. Det kommer mange tanker og mange spørsmål. Et av dem er som overskriften spør: Ca. hvor mye koster det å ha en baby i mnd? Altså med alt: gjennomsnittlig bruk av bleier, kremer, våtservietter, klær osv osv. 

Noen som har litt oversikt i hverdagen, hvor mye dere bruker på babyen deres per måned? Eventuelt en oversikt over produkter dere kjøper hver mnd.

Setter pris på svar. Sånn at jeg kan legge inn en egen sum i måneden på separert konto for babyens forbruk 🤗

Skrevet (endret)

Det regnet jeg aldri ut. For ellers hadde jeg sikkert blitt stressa 😛

Bleier er største kostnaden i hverdagen etter fødsel. Dersom man ammer altså. Amming er jo gratis mat, men det følger en del utgifter i blant. Som ammeinnlegg (jeg brukte en-gangs), amme-bh-er, gaskluter (til gulpekluter...kjøp mange!!), tåteflasker, brystpumpe (for å pumpe til flasker som andre kan gi babyen) osv.

De minste babyene har jo bæsj omtrent hver time, det bare renner ut av dem. Det går en del bleier i starten, samt krem eller salve som inotyol fra apoteket (gull verdt, kjøp den straks!). Mulig det er annerledes på morsmelkerstatning? Det vet jeg ikke, for jeg brukte aldri det.

Du finner ut mye hvis du googler, da. Som f.eks denne siden hos Dnb Nyheter:

"

Hva koster det å få barn?

Statens Institutt for forbrukerforskning, SIFO, har utarbeidet et referansebudsjett som viser alminnelig forbruksutgifter for familier. Budsjettet inneholder utgifter til mat og drikke, klær og sko, personlig pleie, lek og fritid, barnehage/SFO samt spedbarnsutstyr.

Så mye koster barnet deg fra fødsel til fylte 2 år:

0–5 måneder:                       26.400 kroner totalt

6–11 måneder:                     28.140 kroner totalt

12–24 måneder:                   89.760 kroner totalt

– Det første leveåret må du regne med at barnet koster omtrent 54.540 kroner. Dette er et referansebudsjett som viser et nøkternt forbruk, så her er det nok mange som bruker mer, og noen som bruker mindre. Om du har barn fra før av har du jo gjerne utstyr og annet nestemann kan arve, så da vil du jo bruke litt mindre penger, forklarer Sandmæl."

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, 1Cecilie said:

Heisann! Jeg som mange andre førstegangs mødre, gleder seg stort til tiden fremover mot et nytt familiemedlem. Det kommer mange tanker og mange spørsmål. Et av dem er som overskriften spør: Ca. hvor mye koster det å ha en baby i mnd? Altså med alt: gjennomsnittlig bruk av bleier, kremer, våtservietter, klær osv osv. 

Noen som har litt oversikt i hverdagen, hvor mye dere bruker på babyen deres per måned? Eventuelt en oversikt over produkter dere kjøper hver mnd.

Setter pris på svar. Sånn at jeg kan legge inn en egen sum i måneden på separert konto for babyens forbruk 🤗

Bleier: 150 - 400/måned. Vi gikk over til rema 1000 bleier etter et par måneder - billig og bra.

Tørre engangskluter: 30-100 kr/måned. Våtservietter brukte vi aldri. Ta med vann i et lite beger med lokk, og bruk heller tørre engangskluter.

Stellesalve: umulig å si. 20- 300/måned avhengig av behov. Noen babyer bæsjer flere ganger om dagen og noen bæsjer en gang i uka. 

Også greit med litt engangs stelleunderlag og poser. Ville kjøpt en pakke med 40-50 Kladder 60x60 fra attends og hundeposer om du vil gjøre dette billigst mulig. Hjemme brukte vi store gulpekluter istedet for engangsunderlag. Kosta rett over 20 kr for 10 store kluter på Rudo.

Klær: Umulig å si. Et tips er å ikke kjøpe fullt sett i hver størrelse. Du kan bruke klær som er litt store. På hm får du bomullsbodyer for 30-50 kr, men man får også tak i bodyer til 300-400 per stykk om man vil. Prøv å finne noen billige klespakker på finn.

Anonymkode: 3e274...853

• Liker 2
Skrevet

Flotte tips🤗 Tusen takk:ninuskapus:

AnonymBruker
Skrevet

Komplett apotek har salg på babyprodukter så vi «stor» handler der når vi må fylle på med såper, olje & kremer.  

Kjøp tøy på tilbud, etterhvert så ser du hva du kan kjøpe inn uten at det blir bomkjøp. Eksempel er jo pysjer og sokker osv. 

Jeg er veldig glad i bøker, barnet er nå 16 mnd og blar i bøkene sine. Har kjøpt noe nytt på salg, men kjøpte en hel kasse til 100kr på loppemarked som barnet har fått gjøre hva han enn vil med de. Og det er flotte barnebøker. Mangler fort noen sider når minste skal lære å bla osv. Da er det greit at ting ikke koster så mye. 

Søk opp ting på Finn, følg med på prisjakt. Og vurder hva du ønsker å bruke penger på, og hva du kan spare på. Ekstremt mye brukbart på Finn og marketplace.

bleiemerket vi bruker er det dyreste, men for vår del er det verdt det. For andre ikke, så bestem hva dere ønsker å bruke penger på. Men prøv å ikke gå i fella med å kjøpe det dyreste av det dyre fordi alle råder dere til det. Dessuten så er det mange babypakker rundtomkring som dere kan få og prøve nye ting uten å bruke noe. 

Senere så må dere ikke bare gi babyglass, der sparte vi mye da jeg lagde ting selv. Og det ble helt ærlig mye billigere. Og barnet spiser det vi spiser nå. 

Varer som en bruker mye av i starten, kluter osv finner du også på tilbud. 

Vi har brukt alt fra 400kr til 1500kr per mnd. Noen ganger mer også pga vognpose, ny bilstol osv. Men det også på tilbud, og det hjelper veldig når en vil ha ting som er dyrt fra før av :)

Anonymkode: ea49a...901

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Satse på å Arve fra venninner m barn. Og kjøpe på Finn. Svært lite man trenger å kjøpe nytt

Rema 1000 bleiene er ellers topp:) 

kjøp stellekluter på salg

ammer du sparer du litt på det. 

Anonymkode: 86bb1...0dc

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen tall til deg dessverre! Men mitt beste tips er å ikke kjøpe inn alt du tror du trenger, eller alt hva andre påstår at du trenger på forhånd. Som den kremen du fikk tips om over her, har jeg aldri brukt. Vi brukte lite salve, og klarte oss veldig fint med potetmel til en brøkdel av prisen til dyre kremer. (En liten prøve på den kremen kommer i gratis babypakke fra apotek1, så kan du prøve før du kjøper). 

Butikkene er åpne etter at babyen kommer også, og da finner du ut hva som fungerer for dere og ikke. Noen trenger ekstremt mange gulpekluter, noen trenger ikke så mange. Noen sverger til Libero touch, mens andre syns at bleier fra billigmerkene fungerer vel så godt. Noen bruker håndklær på stellebordet, mens noen bruker engangsstellematter.. Hundeposer som også var et tips kan diskuteres.. Med mindre noen kommer med konkret tips til hvor man kjøper billige hundeposer, så skiller det ett øre i forskjell pr pose på kiwi (jeg sjekka prisen på bleieposene fra Lillego opp mot hundeposer i forrige uke, henholdsvis 41øre mot 40øre pr pose). 

Anonymkode: ee861...d33

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke påstå vi bruker veldig mye i måneden, vår er tre måneder.

Utenom utstyr som vi arvet, og kluter og sånn som det ramlet inn en haug med i gaver osv, så er er det i hovedsak bleier vi kjøper inn, pluss de tørrserviettene. Har ei pakke våtservietter i stellebagen, pluss en rull med bleieposer. Kommer til å kjøpe hundeposer når de er tomme.

Jeg fullammer.

Vi har ei tube zinksalve, babyolje, og de prøvene på salver vi fikk i diverse babypakker i forkant, og mesteparten av de har jeg brukt selv. 🙈

Har ei sammenleggbar stellematte i stellebagen, og bruker kun håndkle både på den og oppå stellebordet.

Ikke kjøp inn altfor mye greier! Det er begrensa hvor mye du faktisk bruker.

Anonymkode: 26e86...b36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Bleier: 150 - 400/måned. Vi gikk over til rema 1000 bleier etter et par måneder - billig og bra.

Tørre engangskluter: 30-100 kr/måned. Våtservietter brukte vi aldri. Ta med vann i et lite beger med lokk, og bruk heller tørre engangskluter.

Stellesalve: umulig å si. 20- 300/måned avhengig av behov. Noen babyer bæsjer flere ganger om dagen og noen bæsjer en gang i uka. 

Også greit med litt engangs stelleunderlag og poser. Ville kjøpt en pakke med 40-50 Kladder 60x60 fra attends og hundeposer om du vil gjøre dette billigst mulig. Hjemme brukte vi store gulpekluter istedet for engangsunderlag. Kosta rett over 20 kr for 10 store kluter på Rudo.

Klær: Umulig å si. Et tips er å ikke kjøpe fullt sett i hver størrelse. Du kan bruke klær som er litt store. På hm får du bomullsbodyer for 30-50 kr, men man får også tak i bodyer til 300-400 per stykk om man vil. Prøv å finne noen billige klespakker på finn.

Rett over 200 kr for 10 store gulpekluter skulle det være. Ellers finner du enda billigere på sparkjøp.no (de heter gazbleier)

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Har ingen tall til deg dessverre! Men mitt beste tips er å ikke kjøpe inn alt du tror du trenger, eller alt hva andre påstår at du trenger på forhånd. Som den kremen du fikk tips om over her, har jeg aldri brukt. Vi brukte lite salve, og klarte oss veldig fint med potetmel til en brøkdel av prisen til dyre kremer. (En liten prøve på den kremen kommer i gratis babypakke fra apotek1, så kan du prøve før du kjøper). 

Butikkene er åpne etter at babyen kommer også, og da finner du ut hva som fungerer for dere og ikke. Noen trenger ekstremt mange gulpekluter, noen trenger ikke så mange. Noen sverger til Libero touch, mens andre syns at bleier fra billigmerkene fungerer vel så godt. Noen bruker håndklær på stellebordet, mens noen bruker engangsstellematter.. Hundeposer som også var et tips kan diskuteres.. Med mindre noen kommer med konkret tips til hvor man kjøper billige hundeposer, så skiller det ett øre i forskjell pr pose på kiwi (jeg sjekka prisen på bleieposene fra Lillego opp mot hundeposer i forrige uke, henholdsvis 41øre mot 40øre pr pose). 

Anonymkode: ee861...d33

På xxl har de hundeposer til 18 øre per stk. Men det koster ikke så mye uansett om du bruker de sjelden. Enig i at det er lurt å vente med å kjøpe inn mye før etter baby er født. Men stellekluter/underlag vil jeg anbefale før fødsel, med mindre man har skapet fullt av tynne håndklær fra før. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nesten ingenting. Det er barn som er dyrt, babyer ( utenom de store engangskjøpene som vogn etc) koster veldig lite i måneden, spesielt om man ammer. 

Anonymkode: 39a76...e21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...