Gå til innhold

Hvor mye kommunikasjon har mor og far?

Anbefalte innlegg

Gjest Nilsen32
Skrevet

Om mor og far deler barn 50%. Er det da vanlig å snakke sammen hver eneste dag? Fortelle hvordan barnet sin dag har vært, snappe hver dag og tekste? Jeg har spurt han om det fordi jeg syns det blir litt mye til tider men da ble han bare sur og så at det handler bare om barnet og at han vil ha oppdateringer på henne. Hun er 6 år og har ikke mobil selv. Han sa også i en sur tone at de kommer ikke til å snakke mindre sammen når hun får egen telefon og kan ringe og snappe selv. Jeg ville aldri vært en person som nekter han kontakt med dattera eller å få oppdateringer på henne men i mine øyne er det å ha kontakt HVER bidige dag litt mye!? Eller tar jeg helt feil der?😅 Jeg er ikke en ond stemor som vil nekte noen som helst noe som helst og holder mye munn om sånt. Så derfor må jeg spørre her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det meste er "vanlig", alt fra flere ganger daglig til null kontakt!

Hadde min samboer og jeg flyttet fra hverandre og hatt en tone hvor jeg følte at jeg "deltok" i barnets liv selv om det var en uke hos ham, så hadde jeg vært veldig glad for det! For å si det sånn, vi har jo sendt hverandre meldinger med/om barnet selv om vi bor sammen, og hvis man har en ok tone, så hadde jeg satt enda mer pris på det hvis vi IKKE bodde sammen!

Når det er sagt har jeg vært stemor i mange år. Avhengig av situasjon har det vært alt fra null kontakt på flere dager mellom far og mor, og kontakt flere ganger daglig. Har aldri plaget meg i det hele tatt, tvert i mot. Det beste for barna er om begge foreldre er så oppdatert som mulig... Og har det gått noen dager uten at jeg har hørt noe om barna, så har jeg spurt om han har hørt noe.... Da de var små da, nå er den yngste 18....

Tror du lager unødvendig konflikt om du lager et problem ut av dette. Høres kanskje ikke ut som om du har barn selv fra før, ting er kanskje enklere å sette seg inn i om man har det...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

de har noe helt eget til felles, og det er den tilknytningen og kjærligheten for barnet deres. det er jo fint. Mange foreldre som er skilt har dårlig kontakt, og det er trist og ensomt å ikke ha kontakt i det hele tatt og mange savner en person å snakke om barnet med. 

Anonymkode: aa10b...bfd

• Liker 2
Gjest Nilsen32
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de har noe helt eget til felles, og det er den tilknytningen og kjærligheten for barnet deres. det er jo fint. Mange foreldre som er skilt har dårlig kontakt, og det er trist og ensomt å ikke ha kontakt i det hele tatt og mange savner en person å snakke om barnet med. 

Anonymkode: aa10b...bfd

Men han har jo meg å snakke med.

Gjest Nilsen32
Skrevet
49 minutter siden, Ulrikke skrev:

Tror det meste er "vanlig", alt fra flere ganger daglig til null kontakt!

Hadde min samboer og jeg flyttet fra hverandre og hatt en tone hvor jeg følte at jeg "deltok" i barnets liv selv om det var en uke hos ham, så hadde jeg vært veldig glad for det! For å si det sånn, vi har jo sendt hverandre meldinger med/om barnet selv om vi bor sammen, og hvis man har en ok tone, så hadde jeg satt enda mer pris på det hvis vi IKKE bodde sammen!

Når det er sagt har jeg vært stemor i mange år. Avhengig av situasjon har det vært alt fra null kontakt på flere dager mellom far og mor, og kontakt flere ganger daglig. Har aldri plaget meg i det hele tatt, tvert i mot. Det beste for barna er om begge foreldre er så oppdatert som mulig... Og har det gått noen dager uten at jeg har hørt noe om barna, så har jeg spurt om han har hørt noe.... Da de var små da, nå er den yngste 18....

Tror du lager unødvendig konflikt om du lager et problem ut av dette. Høres kanskje ikke ut som om du har barn selv fra før, ting er kanskje enklere å sette seg inn i om man har det...

Jeg har ikke tenkt til å lage en konflikt.jeg bare føler meg uttafor når de tekster, snapper og snakker så mye. Han svarer henne uansett hva vi holder på med og bruker mye tid på telefonen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nilsen32 skrev:

😳

Anonymkode: 114d8...368

• Liker 3
Gjest Nilsen32
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

😳

Du skrev at kanskje han er ensom uten å ha noen å snakke om barnet med. 

AnonymBruker
Skrevet

Du takler ikke at han snakker med barnemoren om barnet? Du vil han heller skal snakke med deg om barnet som er hos barnemoren og som du overhodet ikke kan svare for?

• Liker 1
Gjest Nilsen32
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du takler ikke at han snakker med barnemoren om barnet? Du vil han heller skal snakke med deg om barnet som er hos barnemoren og som du overhodet ikke kan svare for?

Nå fordreier du alt jeg har skrevet. Jeg skrev at jeg ikke gjør en sak ut av det men lurer på om det er vanlig å snappe, ringe og tekste flere ganger om dagen..

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nilsen32 skrev:

Du skrev at kanskje han er ensom uten å ha noen å snakke om barnet med. 

Jeg skrev ingenting før dette. Jeg leste tråden og måpte da jeg leste dette siste. Ro ned litt så du ikke risikerer å miste mannen. Kan forstå om han tror du er sjalu på barnemoren og ønsker å minimere kontakten dem imellom. Svært lite sjarmerende i så tilfelle og fort gjprt å miste han på den måten. Bare tenk deg godt om.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nilsen32 skrev:

Nå fordreier du alt jeg har skrevet. Jeg skrev at jeg ikke gjør en sak ut av det men lurer på om det er vanlig å snappe, ringe og tekste flere ganger om dagen..

Ja, det er helt normalt.

• Liker 3
Gjest Nilsen32
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev ingenting før dette. Jeg leste tråden og måpte da jeg leste dette siste. Ro ned litt så du ikke risikerer å miste mannen. Kan forstå om han tror du er sjalu på barnemoren og ønsker å minimere kontakten dem imellom. Svært lite sjarmerende i så tilfelle og fort gjprt å miste han på den måten. Bare tenk deg godt om.

Jeg skrev jo at jeg ikke sier noe til han men måtte spørre her. Hva er galt med folk på kvinneguiden som vrenger på alt man skriver??

AnonymBruker
Skrevet

Hver eneste dag jeg henter barna mine forteller barnehagen om hva de har gjort den dagen, om de har hatt oppturer, nedturer o.l. Hver dag er det like interessant og gledelig å ta del i barna mine sitt liv - de er tross alt der veldig mange timer hver dag. Så ja, hvis jeg hadde hatt et sånt samarbeid med pappaen til barna hvis vi gikk hver vår vei hadde det vært ikke bare veldig fint, men også en lettelse. Tror min store skrekk må være at jeg mister å ta del i hverdagen til barna mine eller vite hvordan de har det.

Anonymkode: 876e8...1cb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig hvor mye kontakt vi har. Det har jeg aldri tenkt på 🤔 Noen dager kan vi skrive masse meldinger, bilder å ringe. Kan fortelle hverandre hvor flinke og gode vi syns hverandre er. Som en high five for at vi gjør en god jobb sammen, forteller hverandre at vi setter pris på hverandre og jobben vi gjør for at datteren vår på 11 år skal få det best mulig. Og den gleden jeg kjenner på for dette er virkelig god.

Vi gikk fra hverandre for 8 år siden.

Samboeren min er kjempeglad for at vi har et så tett og godt samarbeid. Aldri tenkt på at dette er noe jeg burde roe ned. 

Tror ikke du er helt klar for å være i forhold med en pappa. 

Min datter har så godt av at vi viser hverandre at vi er glade i hverandre, og at hun aldri skal føle at hun er dritten i midten.

For oss er dette høyst naturlig. Og hadde ikke samboeren min klart å takle dette så hadde han kommet sist i rekka. 

Anonymkode: 1abdf...dd6

• Liker 5
Gjest Nilsen32
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer veldig hvor mye kontakt vi har. Det har jeg aldri tenkt på 🤔 Noen dager kan vi skrive masse meldinger, bilder å ringe. Kan fortelle hverandre hvor flinke og gode vi syns hverandre er. Som en high five for at vi gjør en god jobb sammen, forteller hverandre at vi setter pris på hverandre og jobben vi gjør for at datteren vår på 11 år skal få det best mulig. Og den gleden jeg kjenner på for dette er virkelig god.

Vi gikk fra hverandre for 8 år siden.

Samboeren min er kjempeglad for at vi har et så tett og godt samarbeid. Aldri tenkt på at dette er noe jeg burde roe ned. 

Tror ikke du er helt klar for å være i forhold med en pappa. 

Min datter har så godt av at vi viser hverandre at vi er glade i hverandre, og at hun aldri skal føle at hun er dritten i midten.

For oss er dette høyst naturlig. Og hadde ikke samboeren min klart å takle dette så hadde han kommet sist i rekka. 

Hvorfor er folk her inne så utrolig slemme? At du sier at jeg ikke er klar for å være i forhold med noen med barn bare fordi jeg spør kg om råd og spør om noe jeg aldri har vært borti før? Jeg skal aldri bruke kg igjen fordi det kommer mer bitching enn råd herfra 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Nilsen32 skrev:

Hvorfor er folk her inne så utrolig slemme? At du sier at jeg ikke er klar for å være i forhold med noen med barn bare fordi jeg spør kg om råd og spør om noe jeg aldri har vært borti før? Jeg skal aldri bruke kg igjen fordi det kommer mer bitching enn råd herfra 

Har du egne barn? Det går faktisk ikke an å forstå seg på hva det vil si å ha felles barn med noen før du har vært der selv. Sånn er det bare. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Nilsen32 said:

Jeg vil anbefale deg å ta til deg alle svar for å reflektere over dem, til og med dem du anser for å være «bitching» fordi du ikke liker svaret du får. Man vokser av tilbakemelding, negative som positive. 

Anonymkode: 92135...4fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nilsen32 skrev:

Det er virkelig ikke det samme, uten at det er noe galt med det. Du burde bare være lykkelig for barnets skyld at de har en god tone og ikke se på det som en trussel. Om du går rundt å er sjalu på det som angår ungen så vil det nok ikke bli godt mottatt. 

Anonymkode: 865c3...150

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Nilsen32 skrev:

En kommentar til denne. Jeg er stemor. Samboer fortalte gjerne om ditt og datt sønnen hadde gjort/lært seg/skulle gjøre. Fordi han var stolt. For meg var disse tingene, dessverre, totalt uinteressant. At sønnen lærte seg å sykle - så gøy, men ikke noe mer enn det. Selvfølgelig ble det til at samboer og mor pratet som begivenheter som skjedde i livet til deres barn. 

Helt til den dagen jeg fikk barn selv. Alt med barnet er fryktelig interessant - for foreldrene. Selv om jeg og samboer bor i samme hus, oppdaterer vi hverandre om stort og smått likevel. Og det håper jeg kan fortsette ved et eventuelt brudd også. Bare tanken på at jeg ikke skal vite noe om hva barna mine gjør 50% av tiden, gjør meg dårlig. Ikke for at jeg skal ha kontroll, men for at jeg bryr meg om dem. De er det viktigste i livet mitt. 

Anonymkode: c974f...ea1

• Liker 3
Skrevet

Jenta er bare 6 år, det er ikke unormalt at foreldrene har daglig kontakt. Både for barnet sin del og for deres egen del. 

Vet ikke om du har barn selv, men det er ikke så veldig kjekt å gå ei hel uke uten barnet sitt. Derfor er det godt å ha god kontakt med eksen sånn at man på den måten får med seg hva som skjer den uka barnet er borte. Man slutter ikke å være mamma/pappa den uka barnet er hos den andre forelderen. 

Du skriver at han kan jo snakke med deg, men det blir faktisk ikke helt det samme siden du ikke er mor til barnet og ikke har de samme følelsene for barnet. Og det er jo ikke til deg barnet er den uka hun er borte. 

Mest sannsynlig vil den daglige kontakten dabbe litt av når jenta blir eldre, pga hun vil få egen mobil og kontakte den av de hun ikke er hos selv. Men det vil nok være jevn dialog mellom mor og far også når jenta blir eldre. Det er mye som skjer i et barns liv, alt fra skole, til lege/tannlegetimer, foreldremøter, konflikter med venner, mobbing kan være et problem, felles grensesetting, bursdager, konfirmasjon osv osv. Det å ha barn er ganske omfattende. 

Selv når barnet etterhvert blir voksen så vil foreldrene alltid ha et bånd, f.eks felles barnebarn. 

Jeg har f.eks fortsatt veldig god kontakt med eksen min, selv om datteren vår er 22. Nei, vi snakker selvfølgelig ikke daglig sammen, men vi har jevn kontakt via meldinger og ringes av og til. Vi har tross alt kjent hverandre i 25 år, han er en av de som kjenner meg best. Og jeg han. Vi bor ikke så langt unna hverandre, og vi hjelper hverandre hvis det er noe. Han er f.eks fast hundepasser for oss. Og da han og konen hans ventet på barnehageplass så var jeg dagmamma for barnet deres mens jeg var hjemme i mammaperm med barnet til meg og mannen min. Jeg er veldig glad for at mannen min og kona til eksen aldri har blandet seg inn i eller vært sjalu på det gode samarbeidet jeg og eksen har hatt. Og jeg vet at datteren vår er veldig glad for det gode samarbeidet som gjorde at hun fikk en trygg og god barndom og oppvekst til tross for skilte foreldre 

Så værsåsnill å holde for deg selv det at du ikke liker at samboeren din har så god kontakt med eksen. Det er jo en grunn til at hun er en eks, det er deg han har valgt å være sammen med. Hvis du begynner å pirke på dette så risikerer du at han kommer mellom barken og veden og at han velger bort deg. Mulig du ikke føler at du er sjalu, men det er sånn du fremstår ved å stille spørsmålstegn ved dette. Det er nok usikkerhet, og forhåpentligvis bedrer det seg etterhvert 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...