Gå til innhold

Tid for høytid og dårlig samvittighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en som har et normalt sunt kosthold og trener 3-4 ganger i uka. Jeg har tidligere hatt et ganske anstrengt forhold til mat med kaloritelling og straff i form av mye trening og å hoppe over et måltid dersom jeg skeiet ut. Dette er heldigvis langt tilbake i tid og jeg ser selv hvor sykt det var. 

Til tross for at dette er tilbakelagt har jeg fortsatt et ønske om å være sunn og godt trent. Dette klarer jeg i stor grad å opprettholde, samtidig som jeg er nøye på å unne meg noe godt i helgen og trene nok men ikke for mye. Jeg faller heller ikke av stolen hvis jeg tar et par twist i et møte eller spiser en bolle på en onsdag. Et helt normalt og sunt kosthold med andre ord.

Men så kommer det som jeg desverre fremdeles sliter med: høytid og ferie. 

Disse dagene betyr gjerne hyttetur, fest, utepils, kvikklunch og generelt mye god mat. Jeg vet allerede nå at jeg skal på en middag, to fester og en venninnekveld i løpet av få dager, i tillegg til at jeg skal på tur helgen etter påskeferien. De fleste ville sagt: "drit på og kos deg!" Men det er ikke så lett. Jeg sitter med konstant dårlig samvittighet, for i mitt hode er det én til to kosedager i uka. Mitt hode sier at jeg skal ta en Pepsi Max fremfor en øl i sola med venner.

Jeg klarer bare ikke snu de vonde tankene om at ALT det gode jeg har bygd opp blir ødelagt de neste to ukene. Jeg trives jo så godt med den balansen jeg har klart å finne, men samtidig må jeg jo for pokker kunne kose meg og!

Hvordan klarer dere å snu slike tanker?

Anonymkode: 85efe...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er sikkert et helt fjollete forslag, men du sier kun to kosedager i uka.. hva hvis du kutter ned på kosedagene etter høytider en periode. Liksom at du bytter en dagen med neste lørdag eller noe? Sånn sett rent månedlig vil antall kosedager være det samme, ikke sant?

Anonymkode: 59ae4...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har en veldig enten/eller tankegang. Du trenger vel ikke overspise selv om du koser deg? Spis god mat på hyttetur, ta deg en kvikklunsj til skituren og et par pils i solen. Det trenger ikke å ødelegge noe som helst dersom du spiser deg normalt mett og tar en sjokolade til dagen i stedet for fem. 

Anonymkode: aebe5...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret tanker/atferd rundt mat/trening/vekt ved å tilegne meg kunnskap og trene på nytt handlingsmønster. Men jeg har aldri hatt dårlig samvittighet eller straffet meg selv for å spise, så jeg tror at i ditt tilfelle er det ikke nok å lese seg opp, det høres ut som du er så "fastlåst" at du trenger profesjonell hjelp. Snakk med fastlegen din.  

Anonymkode: 12159...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...