Gå til innhold

Utredning add, voksen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på utredning for konsentrasjonsvansker om noen mnd. Jeg lurer på om noen av dere har vært igjennom det samme? Er det mange timer og en lang periode det er snakk om? Noen som sa fra til sjefen på jobb? Om ikke, hva sa dere for å kunne få fri de dagene det er snakk om? 

Anonymkode: 6a125...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er utredet for og fikk diagnosen add. Det tok noen uker tror jeg og jeg var i samtaler med psykolog og måtte gå gjennom mange skjemaer og tester.

var der vel en gang i uka i noen uker. Sa ingenting detaljert på jobb, men fikk jo bekreftelse på at jeg hadde vært på dsp. Leverte den på jobb som dokumentasjon. 

Anonymkode: 7e6fe...ce6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker helst ikke å fortelle om utredningen.. Hva om jeg ikke får noen diagnose? Føler det blir dumt å måtte si så mye personlig. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 6a125...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med diagnosen som voksen?

Anonymkode: c21c2...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har det vanskelig. For å få hjelp.. Det går ut over livskvaliteten min når jeg hele tiden er overveldet og stressa pga jeg ikke klarer å utføre oppgaver riktig, glemmer ting.. Selvfølelsen blir dårlig når en gjør småfeil hele tiden. Sliter meg helt ut. Du hadde sikkert forstått det om du hadde hatt det på samme måte. 

Anonymkode: 6a125...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har det vanskelig. For å få hjelp.. Det går ut over livskvaliteten min når jeg hele tiden er overveldet og stressa pga jeg ikke klarer å utføre oppgaver riktig, glemmer ting.. Selvfølelsen blir dårlig når en gjør småfeil hele tiden. Sliter meg helt ut. Du hadde sikkert forstått det om du hadde hatt det på samme måte. 

Anonymkode: 6a125...c63

Er vel ikke noe særlig hjelp å få for add uansett. Add er noe man er født med. Du får be om tilrettelegging da.

Jeg har add og har aldri fått noe hjelp som du kaller det for det.

Anonymkode: c21c2...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.4.2019 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke noe særlig hjelp å få for add uansett. Add er noe man er født med. Du får be om tilrettelegging da.

Jeg har add og har aldri fått noe hjelp som du kaller det for det.

Anonymkode: c21c2...55b

Du kan jo medisineres for det! Flere får jo et bedre liv med medisinering. 

Anonymkode: 9b46c...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke noe særlig hjelp å få for add uansett. Add er noe man er født med. Du får be om tilrettelegging da.

Jeg har add og har aldri fått noe hjelp som du kaller det for det.

Anonymkode: c21c2...55b

For noe tull. En diagnose med funksjonsbeskrivelse skal gi økt forståelse og gi føringer for behandling og tilrettelegging. En kan ha rett på stønader og ytelser dersom vanskene medfører store funksjonsnedsettelser. Behandling finnes i flere varianter, psykoedukasjon, KAT, medisinering. Trist du ikke har fått hjelp, men å uttale deg så feilaktig med bakgrunn innhentet erfaring er ikke formålstjenlig.Lykke til med utredning TS!

Anonymkode: 806f3...7b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 21.05, AnonymBruker skrev:

For noe tull. En diagnose med funksjonsbeskrivelse skal gi økt forståelse og gi føringer for behandling og tilrettelegging. En kan ha rett på stønader og ytelser dersom vanskene medfører store funksjonsnedsettelser. Behandling finnes i flere varianter, psykoedukasjon, KAT, medisinering. Trist du ikke har fått hjelp, men å uttale deg så feilaktig med bakgrunn innhentet erfaring er ikke formålstjenlig.Lykke til med utredning TS!

Anonymkode: 806f3...7b4

Takk! Ble litt bekymret av tilbakemeldingen jeg fikk lengre oppe. Det var godt å høre flere perspektiv, som gidde meg troa på at det er hjelp å få. Og at det er verdt å gå igjennom utredning.

-ts

Anonymkode: 6a125...c63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tok det ca. 5 måneder, men ventetidene kan være individuelle alt ettersom hvor i landet du bor. Utredningen gikk kort fortalt ut på å skrive en tekst om livet mitt(hvordan ADD'en hadde påvirket meg i ulike situasjoner, samt at symptomene skal ha startet før du var 7 år), fylte ut en masse symptomskjemaer(som jeg egentlig syntes var gøy :P) og intervju hvor jeg ble spurt om diverse relevant. Fikk diagnose og Ritalin. Jeg fungerer relativt greit i hverdagen, og det er mest konsentrasjonen som plager meg. Ritalin hjelper på fokus, men dessverre gir det meg mye bivirkninger, så jeg går ikke på det lengre og lever som jeg er. Men mange har fått nye liv etter å ha blitt utredet :) Jeg var 23 da jeg selv tok initiativ til utredning.

Anonymkode: 52474...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For meg tok det ca. 5 måneder, men ventetidene kan være individuelle alt ettersom hvor i landet du bor. Utredningen gikk kort fortalt ut på å skrive en tekst om livet mitt(hvordan ADD'en hadde påvirket meg i ulike situasjoner, samt at symptomene skal ha startet før du var 7 år), fylte ut en masse symptomskjemaer(som jeg egentlig syntes var gøy :P) og intervju hvor jeg ble spurt om diverse relevant. Fikk diagnose og Ritalin. Jeg fungerer relativt greit i hverdagen, og det er mest konsentrasjonen som plager meg. Ritalin hjelper på fokus, men dessverre gir det meg mye bivirkninger, så jeg går ikke på det lengre og lever som jeg er. Men mange har fått nye liv etter å ha blitt utredet :) Jeg var 23 da jeg selv tok initiativ til utredning.

Anonymkode: 52474...614

Kan også legge til at det føltes veldig oppklarende og godt å få en diagnose. Det er få rundt meg som vet om det da jeg er høyt fungerende og ingen merket noe i barndommen fordi jeg faktisk lå langt foran de andre på skolen, men det var noe jeg følte veldig på selv og det at hjernen konstant går på høygir. Føler meg litt annerledes, dog ikke på en dårlig måte. 

Anonymkode: 52474...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan også legge til at det føltes veldig oppklarende og godt å få en diagnose. Det er få rundt meg som vet om det da jeg er høyt fungerende og ingen merket noe i barndommen fordi jeg faktisk lå langt foran de andre på skolen, men det var noe jeg følte veldig på selv og det at hjernen konstant går på høygir. Føler meg litt annerledes, dog ikke på en dårlig måte. 

Anonymkode: 52474...614

Takk for en utfyllende tekst :) Det er godt å høre det har hjulpet for deg å få utredning! Hvilke bivirkninger fikk du? Finnes det gode alternativer til ritalin? - ts

Anonymkode: 6a125...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...