Gå til innhold

Chachapumas forvirrede funderinger


Chachapuma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer på hva det er som feiler en 3-åring når hun har masse hvite flekker inni munnen, har vondt når hun spiser og har feber og er slapp... blir en tur på legevakten ikveld. Bedre med en gang for mye enn en gang for lite, vel? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :vinke:

Gratulerer med dagbok!! :D

Kan det være meslinger jenta di har fått? Hvordan passer symptomene hennes med disse?

"Sykdomstegn

Sykdommen begynner med rennende nese og øyne, hoste, feber (opp mot 40ºC) og kraftig sykdomsfølelse. Inne i munnen, på innsiden av kinnet, kommer det fram små hvite flekker (Koplikske flekker). Flekkene forsvinner når hudutslettet kommer til syne.

3-5 dager etter at sykdommen begynte, stiger feberen på nytt, og meslingutslettet blir synlig. Prikkene er intenst røde og flyter etter hvert sammen. De starter ved hårgrensen og brer seg gradvis nedover ansiktet, halsen, brystkassa og ut på armene og beina. Prikkene blir bleke hvis du trykker på dem med et glass. Sykdommen går som regel over 4-5 dager etter at utslettet begynte."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Chacha! :D

Grattis med dagbok og greier.

Jeg er enig med Lillemilla at det høres ut som meslinger. Håper du fikk svar på legevakta, hvertfall. Og at det ikke er noe mer alvorlig enn meslinger.

Her i Sandnes er været upåklagelig og dagene går med til å leke masse på lekeplassen og inne med kjæresten eller vovvoven eller oss voksne eller bare alene. :-)

Og her er det så mange nye spennende leker og så mye gøy musikk, så hun klager ikke mye :)

I går kom størstesøstra til Morten hit og til helga kommer de to yngste storesøstrene, så da blir nok Maiken fornøyd. Ja, jeg og B også, for vi liker de ungene! De er kjempetøffe!

Nå tror jeg at jeg må parkere Lille Frøken Turbo i senga snart, for hun er visst trøtt... Eller kanskje hun bare vil klenge :wink: Eller kanskje hun rett og slett bare vil skrive i dagboka di hun også...

Jeg skal spørre!

***

-...m.¨æ

***

Ja, så fant hun et kort som hun heller måtte utforske litt, så da er det visst opp til meg å avslutte :hoho:

Snakkes!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, takk for hilsener begge to :-)

Det var munn- og klovsyke :o Coxsackie-virus, den menneskelige formen av sykdommen... heldigvis ikke så alvorlig som når sauene får det :roll:

En har i munnen og en i klovene... små blemmer på innsiden av hendene og under føttene hos den minste og inni munnen hos den største. Det er visst veldig smittsomt men går over på etpar dager.

Av alle rare sykdommer man kan få...

Nå skal jeg sortere papirer... selvangivelsen skal jo snart inn... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om munn- og klovsyke. Det heter visst egentlig Hånd-fot-og-munnsykdom hos mennesker men...

Hvordan arter det seg?

Hånd- fot- og munnsykdom gir 1-2 dagers lett feber og lett halsevondt. I munnen kan man se 1 – 5 mm store blemmer på tungen, på innsiden av kinn eller lepper og på tannkjøttet. Blemmene brister og etterlater seg overflatiske sår.

¾ av de som rammes får samtidig et karakteristisk eksem i håndflater og fotsåler: De ser ut som små, ømme blemmer med en rød ring rundt. Utslett i skrittet er ikke uvanlig.

Hvem får sykdommen?

Denne sykdommen kommer oftest hos barn under 10 år og kan forekomme i små epidemier, særlig i barnehager.

Barnet er oftest ikke veldig plaget av infeksjonen, annet enn at det kan være vanskelig å svelge mat som "gjør vondt". Det er en fordel å bruke myk og flytende mat uten krydder og harde skorper som kan svi i sårene. Det er en fordel å mose maten så den blir lettere å spise. Yoghurt og myk iskrem er både populært og lett å få ned!

Tannpuss vil gjøre vondt, og man kan isteden prøve med desinfiserende klorhexidin de dagene sårene er vonde. Dette finnes på apoteket både som gel til å smøre på sårene og som mynnskyllevæske for større barn. Spør på apoteket!

Som ved alle febersykdommer er det viktig å gi rikelig med drikke!

Smittefare?

Sykdommen er svært smittsom, og smitter så lenge det er blemmer. Smittefaren er størst i starten. Barna kan gå i barnehagen selv om de har utslettet, og hvis allmenntilstanden er god. Smitten har nok allerede spredd seg til de andre barna!

Inkubasjonstiden (tiden det tar fra man får smittestoffet i kroppen til første sykdomstegn) er 4-6 dager. Blemmene/sårene forsvinner i løpet av 1-2 uker.

Behandling?

Det finnes ingen behandling som kurerer sykdommen, men sykdommen er heldigvis ufarlig, og går over av seg selv uten varige mén.

Kan det være noe annet?

Både munnsår pga herpes (”forkjølelsessår”), vannkopper og after i munnen kan minne om hånd, fot- og munnsyksom. Felles for alle disse sykdommene er imidlertid at de skyldes virus, og man har da lite å stille opp med i forhold til medisiner. Det viktigste er å la barnet få lov til å ta det med ro, og tilby rikelig med drikke.

Dersom barnet ditt er tydelig plaget av feberen, kan du gi febernedsettende, for eksempel i form av flytende paracetamol.

Samme som munn og klovsyke?

Mange er redde for at også mennesker kan bli syke av dette. Finnes det en menneskelig variant av denne sykdommen?

Flere enn meg har nok opplevd at barnehagen har hengt ut plakater om ”munn- og klovsyke-epidemi” i barnehagen, -og spør seg nå naturlig nok om dette er samme sykdom.

Samme sykdom?

Aller først: Mennesker kan ikke bli alvorlig syke av munn- og klovsykeviruset. En sjelden gang kan viruset gi lett feber og et eksem, til forveksling lik en vanlig forkjølelse. Det er helt ufarlig og trenger ingen behandling. Viruset er svært smittsomt, og både mennesker og kjæledyr kan være bærere av viruset, og dermed bety smittefare for sauer, kyr og griser. (”Bærer” betyr at man går med viruset i kroppen uten selv å bli syk av det).

Munn- og klovsyke et virus som kalles picornavirus. Sykdommen som rammer mennesker i munnen og på hender og føtter skyldes et virus som er i ”familie” med munn- og klovsykeviruset, og heter Coxsackie A-virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oisann!

Det er hvertfall bra at det er ting man kan gjøre noe med :-) F.eks. å bare ikke gjøre noe med det fordi det ikke trengs. ;)

Bra det ikke var noe verre... Kugalskap for eksempel... Det hadde vært dumt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann!

Det er hvertfall bra at det er ting man kan gjøre noe med :-) F.eks. å bare ikke gjøre noe med det fordi det ikke trengs. ;)

Bra det ikke var noe verre... Kugalskap for eksempel... Det hadde vært dumt. :P

:hoho: Det har du HELT rett i, Kali :ler: Det hadde vært KJEMPEdumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-åringen er i full fart igjen, og 2-åringen har vært det hele tiden selv om hun også hadde det. Merkelig hvor forskjellig to unger kan reagere på de samme symptomene!

En travel uke nærmer seg slutten, det har vært masse å gjøre på jobb, avslutning av første eksamensbolk og så de to små da. Imorgen er det bursdagsfeiring, idag er det full ominnredning med ny sofa, ny seng og nye farger til våren. Jeg hinker rundt for jeg tråkket en tegnestift oppi foten akkurat da jeg skulle avverge en brann i en varmeovn (småfrøknene hadde pakket den full av lego...) så jeg gikk rundt en stund før jeg merket det.... :roll:

Håper jeg får til å komme på bergenstreff på tirsdag, selv om jeg nok er en liten smule "inhabil" blant den gjengen... mange bryllupsfolk!

Ha en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kugalskap.... :hoho:

Du Kali-, du Kali-.... :ler:

Bra å høre at småsnuppene er i aktivitet igjen, det kan ikke ha vært en enkel uke for deg dette nei...

Må si jeg er imponert av tempoet ditt, men du minner dessverre litt om samme typen som jeg selv er (har vært) mtp. å holde det gående til det til slutt blir for mye og kroppen bare stopper opp..

Håper du tar deg tid oppi det hele til å slappe av litt også.

Ikke pakke dagene fulle med aktiviteter, men bruke litt tid på bare deg selv også.

Det er selvfølgelig ikke lett med to små og manko på barnevakt..

Jeg har lært meg til å ta ting litt mer easy nå, og se optimistisk og positivt på det meste. Alt ordner seg for snille jenter, ikke sant!? ;)

Kos dere i det fine været, så håper vi på at du får barnevakt til tirsdagen! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, snart helg!

Tjuvstarter helga med en tur ut med Miaen ikveld... det blir trivelig det!

Tusen takk til dere som var på Bryllupstreffet i Bergen på tirsdag forresten, det var stor stas å treffe dere! Gøy å se ansiktene bak nick'ene.. Det ble et kort møte for oss som dro tilbake til øen men det hadde vært gøy å møtes igjen :) Selv om jeg ikke har bryllupsplaner selv er det kjempemorsomt å høre andres planer, jeg må si jeg er veldig imponert over engasjementet, kontrollen og kreativiteten til de vordende brudene!

Ungene er i full fart og skal til pappaen sin idag og være hele helgen. Pappaen har fått ny jobb og blir stort sett i utlandet framover, så jeg kan bare glemme å planlegge noe i sommer... sukk. Menmen.

Holder på med selvangivelsen min... dvs, regnskapsføreren holder på med den... jeg er veeeeeldig spent på hvordan det går... man burde tatt noen høyskolefag i skattesvindel! En av foreleserne mine på BI sa noe sånt i en forelesning som at "...og dette er greit å huske til selvangivelsen skal inn. Dette oppdager de aldri likevel så det er bare penger spart..." Sånt lærer man der!

Tudelu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av foreleserne mine på BI sa noe sånt i en forelesning som at "...og dette er greit å huske til selvangivelsen skal inn. Dette oppdager de aldri likevel så det er bare penger spart..." Sånt lærer man der!

Hahaha!

- Kos deg med Miaen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må oppdatere litt her da.

Koste meg ute ja, det ble mange, mange tyrkere og jeg var vel ikke helt meg selv før etter en uke... Men en rotbløyte har man godt av innimellom :kul:

Nå ser jeg sånn ut: :o og har faretruende høy puls døgnet rundt fordi jeg har to eksamener tirsdag og onsdag. Aaaaangst!

Den som hadde hatt noen å sende ungene til nå! Nå har det selvsagt vært himmelspretten med påfølgende avspaseringsdag for barnehagefolka, sånn at de har vært hjemme i fire dager. De henger i taket, sitter i sko-skuffa og snakker med skoene, løper rundt og bare roper kjempehøyt eller, som på lørdag morgen, sniker seg opp og kliner en hel tube kjølende mentol-krem tiltenkt såre eksamenslesenakkemuskler utover heeeeeeele badet, heeeeeeele seg og kommer hoppende opp i senga mi og kliner det utover heeeeeele senga i tillegg. Johoooo! Det lukter håndballgarderobe i hele huset!

Hvis noen har ekstremt gode tips å komme med til logistikk-eksamen mottas de med takk.... fikk ikke mindre angst av å se at halvparten stryker, statistisk sett. :hår:

Men søndag er hviledag. Sofa, kjære sofa!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heisann !!!

Må skrive en hilsen.. kanskje du kommer over på side to... :-)

Idag har eg da altså ikke gjort noe fornuftig. Er kjempe snope syk, men har INGEN snop i huset !!!! Så måtte spise meg ett eple..som eg skylte ned med champagne brus... :ler: er håpløs...

Om to uker skal eg forresten på bursdagsfest, og han som skal ha det snakket om å lage en liter tyrker... :klø:

Jeg får bare begynne å forberede meg... :briller:

Snakkes !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

- Høyres ikje akkurat frsitande ut å ha born i eksamensesinga, nei...

Berre vent til etterpå, når du berre kan kosa deg med borna, og eksamenane er bestått og alt er berre fryd og gammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Miaen og Linn3c!

Men aaaangst, jeg har jo ikke BARNEVAKT når jeg skal ha eksamen :o Og så er det samtidig med foreldremøtet i barnehagen og faren er selvsagt borte

Neste gang jeg blir alenemor skal jeg bo i et hippie-kollektiv med minst hundre mennesker der alle passer på alle :roll:

Menmen. Det er godt med alt som er gjort... det er en utrolig deilig følelse å være ferdig med eksamen og ha bestått-følelse i magen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...