Gå til innhold

definisjon på psykisk vold i forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ja hva er noen av tegnene på at man er i et psykisk vold forhold?

Anonymkode: 97f2d...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det når man tvinges til å opptre på en annen måte enn man ellers ville, gjennom trusler. 

«Hvis du fortsetter å prioritere vennene dine to ganger i uken, så er du ikke glad i meg nok til at dette forholdet kan eksistere». 

Vanskelige skillelinjer, fordi 

«Hvis du fortsetter å prioritere vennene dine to ganger i uken når vi har to småbarn og tidsskjemaet ikke går opp, så kommer dette til å ende med skilsmisse» er helt innafor. 

Antar det handler om motivet til den andre personen. 

Anonymkode: 4e894...c10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.politiet.no/rad/vold-i-nare-relasjoner/er-du-utsatt-for-vold/

https://dinutvei.no/utsatt/314-har-jeg-blitt-utsatt-for-vold

https://dinutvei.no/om-vold/244-ulike-former-for-vold

"Psykisk vold: Bruk av ord og stemme som truer, skader, krenker eller kontrollerer andre. Å nedvurdere, være likegyldig til og ydmyke andre er også former for psykisk vold. Eksempler er: «Jeg skal drepe deg», «du er ikke verdt noe», «du er så stygg og feit at ingen kan være glad i deg»."

Anonymkode: ce09c...0da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra den tråden i linken:
"Viktig informasjon:

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/strasak-2017/hvor-lite/

https://www.politiet.no/rad/vold-i-nare-relasjoner/er-du-utsatt-for-vold/

"Ulike former for vold

Hvis du opplever at en du står nær får deg til å føle deg redd, kanskje får deg til å gjøre ting du ikke vil, hindrer deg i å leve livet ditt slik du ønsker, eller snakker nedsettende om deg, så er det også vold, selv om det ikke etterlater synlige merker. Å utsette andre for vold er ulovlig.

Det finnes mange typer vold i nære relasjonerhttps://dinutvei.no/utsatt/314-har-jeg-blitt-utsatt-for-vold"

Anonymkode: ce09c...0da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å true den andre med vold gjennom å slå på noe eller verbalt si truende ord. Eller vise sinne gjennom truende blikk.

Æsj, dritt. Hater at noen med "hvite intensjoner skal oppleve en mørk sjel." De var aldri årsak til at den sjelen ble mørk. 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det når man tvinges til å opptre på en annen måte enn man ellers ville, gjennom trusler. 

«Hvis du fortsetter å prioritere vennene dine to ganger i uken, så er du ikke glad i meg nok til at dette forholdet kan eksistere». 

Vanskelige skillelinjer, fordi 

«Hvis du fortsetter å prioritere vennene dine to ganger i uken når vi har to småbarn og tidsskjemaet ikke går opp, så kommer dette til å ende med skilsmisse» er helt innafor. 

Antar det handler om motivet til den andre personen. 

Anonymkode: 4e894...c10

Ehh NEI. Ingenting av dette er noe i nærheten av psykisk vold!! Ved tilfeller som dette her ligger problemet hos en selv. Da er man en egoist som ikke bør være i forhold med noen som helst, da et forhold er sammarbeid og enkelte forsakelser fra begge parter for at begge skal ha det bra. Hvis man ikke vil tilpasse seg andre og bare vil gjøre som man vil har man full anledning til det, med å være SINGEL. 

Anonymkode: 3749d...421

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trusler , konstante krenkelser ment for å bryte ned og ikke som konstruktiv kritikk (Sier man for eksempel at mannen er lat fordi han aldri støvsuger så er ikke det en krenkelse i form av psykisk vold) , ting som sies for å skremme som kan være at de skal drepe deg, at de dreper seg selv om de ikke får det som de vil , trakassering , mobbing

Anonymkode: db5c2...0d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • true (direkte eller indirekte)
  • kontrollere
  • trakassere
  • neglisjere
  • isolere
  • begrense behov og meninger

Anonymkode: db5c2...0d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke TS her, men jeg har lurt på en stund om jeg opplever en form for psykisk mishandling. Så jeg følger med i denne...

Anonymkode: 7dbd2...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterliggjøring, langvarig taushet som straff, gaslighting, å ha en atferd som gjør at partneren "går på eggeskall" .

Anonymkode: 8a7fe...56d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er de små tingene, som gjør at du går på eggeskall og med klump i magen... Når du blir invitert på en jentetur eller jentekveld og du vet han blir sur og truer med å dumpe deg. At han forteller hvor lite verdt du er uten han, og mange andre ting. Det som er vanskelig er at det ofte ikke sies direkte: du er stygg! Men det sies mer innpakket og med «humor» slik at du blir usikker og forvirret. Det bryter deg ned over tid! 

Anonymkode: 397c5...17a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være kjærlighet , hvis den ene parten i krangler blir veldig høylytt og voldsom, hiver ting, dytter og  sparker ? 

Altså disse reaksjonene fra mannen, dette sinne - er det egentlig et uttrykk for manglende språk og vanskelig å håndtere vonde følelser (feks følelse av avvisning tap av kontroll etc) ? 

Så spørsmålet er, kan en mann med denne oppførselen elske kvinnen selv om han har slike usunne og potensielt farlige mønstre ? 

Det aner meg liksom en slags sorg bak alt dette sinne.  Og jeg nekter å tro at alle menn med sinne-problemer er sadister/ psykopater. (Selv om disse også finnes) 

håper noen forstår hva jeg mener , vanskelig å skrive tydelig. 

Anonymkode: 70a10...dbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være kjærlighet , hvis den ene parten i krangler blir veldig høylytt og voldsom, hiver ting, dytter og  sparker ? 

Altså disse reaksjonene fra mannen, dette sinne - er det egentlig et uttrykk for manglende språk og vanskelig å håndtere vonde følelser (feks følelse av avvisning tap av kontroll etc) ? 

Så spørsmålet er, kan en mann med denne oppførselen elske kvinnen selv om han har slike usunne og potensielt farlige mønstre ? 

Det aner meg liksom en slags sorg bak alt dette sinne.  Og jeg nekter å tro at alle menn med sinne-problemer er sadister/ psykopater. (Selv om disse også finnes) 

håper noen forstår hva jeg mener , vanskelig å skrive tydelig. 

Anonymkode: 70a10...dbf

Håper det er en mann der ute som har hatt slike sinneproblemer før som kan svare meg. 

Anonymkode: 70a10...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være kjærlighet , hvis den ene parten i krangler blir veldig høylytt og voldsom, hiver ting, dytter og  sparker ? 

Altså disse reaksjonene fra mannen, dette sinne - er det egentlig et uttrykk for manglende språk og vanskelig å håndtere vonde følelser (feks følelse av avvisning tap av kontroll etc) ? 

Så spørsmålet er, kan en mann med denne oppførselen elske kvinnen selv om han har slike usunne og potensielt farlige mønstre ? 

Anonymkode: 70a10...dbf

Spiller ingen rolle om det er kjærlighet, det er vold og man kan jo ikke oppføre seg sånn mot noen! Neste dytt og spark, så ligger man der der og puster ikke mer.

Anonymkode: 6603b...47d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være kjærlighet , hvis den ene parten i krangler blir veldig høylytt og voldsom, hiver ting, dytter og  sparker ? 

Altså disse reaksjonene fra mannen, dette sinne - er det egentlig et uttrykk for manglende språk og vanskelig å håndtere vonde følelser (feks følelse av avvisning tap av kontroll etc) ? 

Så spørsmålet er, kan en mann med denne oppførselen elske kvinnen selv om han har slike usunne og potensielt farlige mønstre ? 

Det aner meg liksom en slags sorg bak alt dette sinne.  Og jeg nekter å tro at alle menn med sinne-problemer er sadister/ psykopater. (Selv om disse også finnes) 

håper noen forstår hva jeg mener , vanskelig å skrive tydelig. 

Anonymkode: 70a10...dbf


Beklager for å si det, men nei det er ikke kjærlighet. Det er hans kjærlighet til makt, og ikke til deg. 

Anonymkode: db5c2...0d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Beklager for å si det, men nei det er ikke kjærlighet. Det er hans kjærlighet til makt, og ikke til deg. 

Anonymkode: db5c2...0d1

Jeg klarer ikke tro det helt. Folk har flere nyanser enn det. 

Menn m sinne-problemer har jo fått hjelp hos alternativ til vold feks. Så det betyr de har mønstre de kan endre og det ikke er en personlighet de er født med. 

Bak aggresjon ligger jo ofte sorg. Angrep er det beste forsvar. 

Anonymkode: 70a10...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...