AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #1 Skrevet 13. april 2019 Jeg studerer nå mitt første år til en bachelor i utlandet, men jeg trives overhodet ikke sosialt og jeg føler at jeg i sosiale settinger ikke klarer å være meg selv. Jeg tenker over hva jeg skal si, men da er det allerede irrelevant for samtalen, dermed sier jeg ingenting og når det fortsetter slik gang på gang så blir det til at jeg rett og slett ikke våger å si noe høyt. Jeg prøver allikevel og i "fadderuken" prøvde jeg å få venner, jeg fikk venner men er allikevel utenfor ettersom andre "klikket" med hverandre, mens jeg ble litt utenfor. Senere har jeg prøvd nye aktiviteter for å bli kjent med nye folk, noe som har fungert delvis. Jeg har fått venner som jeg drar ut og drikker med ganske ofte, men de er allerede en gjeng og jeg blir litt utenfor. Med andre ord så har jeg ingen nærme venner. Jeg sliter mye med ensomhet, som igjen går ut over søvn og derfor også evnen til å studere like mye som jeg burde. Økonomisk sett så ville jeg endt opp med rundt 800 000kr i gjeld etter endt bachelor i motsetning til ca. 260 000kr etter det første året. Så jeg har allerede en enorm sum i lån, men betraktelig mindre enn om jeg hadde fortsatt studiene der borte. Det negative blir igjen at jeg må starte helt på nytt i Norge, ettersom jeg ikke får brukt året i utlandet som erstatning for fagene til en bachelor i Norge. Ellers er jeg fornøyd med studiet, men føler kanskje at jeg hadde fått bedre forståelse og mer interesse for studiet om det var på norsk. Karakterene jeg har fått hittil tilsvarer A, men jeg trives jo som sagt ikke i det hele tatt. Jeg har derfor lyst til å starte på lignende studier i Norge, men er det verdt det på grunn av sosial mistrivsel? Anonymkode: 62a7a...80b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #2 Skrevet 13. april 2019 800K for en bachelor er jo helt borti natta... Sett bort i fra det økonomiske hadde jeg nok fullført om jeg var overbevist om at jeg kom til å greie meg like bra faglig de neste årene. Bedre å mistrives litt i 3 år og få en bra (?) utdannelse med gode karakterer, enn å mistrives i Norge og få OK utdannelse og dårligere karakterer... (been there done that). Anonymkode: 1471d...f08
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3 Skrevet 13. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: 800K for en bachelor er jo helt borti natta... Sett bort i fra det økonomiske hadde jeg nok fullført om jeg var overbevist om at jeg kom til å greie meg like bra faglig de neste årene. Bedre å mistrives litt i 3 år og få en bra (?) utdannelse med gode karakterer, enn å mistrives i Norge og få OK utdannelse og dårligere karakterer... (been there done that). Anonymkode: 1471d...f08 Nå mistrives jo hun på studiestedet. Det er jo ikke noe som indikerer at hun vil mistrives i Norge. Dessuten er ikke en utenlandsk utdanning nødvendigvis bedre enn en norsk en. Det er heller ikke noe som indikerer at hun ville ha fått dårligere karakterer i Norge. Det jeg ser er at TS mistrives, og med den økonomiske byrden det er å studere utenlands vil ikke jeg si det er verdt å fortsette. Anonymkode: 7c859...e75
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #4 Skrevet 13. april 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå mistrives jo hun på studiestedet. Det er jo ikke noe som indikerer at hun vil mistrives i Norge. Dessuten er ikke en utenlandsk utdanning nødvendigvis bedre enn en norsk en. Det er heller ikke noe som indikerer at hun ville ha fått dårligere karakterer i Norge. Det jeg ser er at TS mistrives, og med den økonomiske byrden det er å studere utenlands vil ikke jeg si det er verdt å fortsette. Anonymkode: 7c859...e75 Det er heller ingenting som indikerer at h*n vil trives bedre i Norge. Utenforskap og ensomhet er et ganske stort problem i Norge også, langt vanligere enn man skulle tro. TS skriver ingenting om hvorfor h*n er i utlandet, ei heller hva h*n studerer. Jeg mener bare at det er dumt å gi opp en drøm fordi man ikke har det optimalt sosialt. Det er "bare" snakk om to år til, og en del av de h*n har blitt kjent med vil trolig ikke være en del av livet til TS senere uansett, naturlig nok. Men hvis mistrivselen blir så sterk at det går ut over både karakterer og psykisk helse, så er det kanskje riktig å gi seg mens leken er god. Anonymkode: 1471d...f08
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #5 Skrevet 13. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer nå mitt første år til en bachelor i utlandet, men jeg trives overhodet ikke sosialt og jeg føler at jeg i sosiale settinger ikke klarer å være meg selv. Jeg tenker over hva jeg skal si, men da er det allerede irrelevant for samtalen, dermed sier jeg ingenting og når det fortsetter slik gang på gang så blir det til at jeg rett og slett ikke våger å si noe høyt. Jeg prøver allikevel og i "fadderuken" prøvde jeg å få venner, jeg fikk venner men er allikevel utenfor ettersom andre "klikket" med hverandre, mens jeg ble litt utenfor. Senere har jeg prøvd nye aktiviteter for å bli kjent med nye folk, noe som har fungert delvis. Jeg har fått venner som jeg drar ut og drikker med ganske ofte, men de er allerede en gjeng og jeg blir litt utenfor. Med andre ord så har jeg ingen nærme venner. Jeg sliter mye med ensomhet, som igjen går ut over søvn og derfor også evnen til å studere like mye som jeg burde. Økonomisk sett så ville jeg endt opp med rundt 800 000kr i gjeld etter endt bachelor i motsetning til ca. 260 000kr etter det første året. Så jeg har allerede en enorm sum i lån, men betraktelig mindre enn om jeg hadde fortsatt studiene der borte. Det negative blir igjen at jeg må starte helt på nytt i Norge, ettersom jeg ikke får brukt året i utlandet som erstatning for fagene til en bachelor i Norge. Ellers er jeg fornøyd med studiet, men føler kanskje at jeg hadde fått bedre forståelse og mer interesse for studiet om det var på norsk. Karakterene jeg har fått hittil tilsvarer A, men jeg trives jo som sagt ikke i det hele tatt. Jeg har derfor lyst til å starte på lignende studier i Norge, men er det verdt det på grunn av sosial mistrivsel? Anonymkode: 62a7a...80b Hvilket land er det snakk om, eller hva heter universitetet du går ved? Anonymkode: eab9a...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #6 Skrevet 13. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er heller ikke noe som indikerer at hun ville ha fått dårligere karakterer i Norge. Anonymkode: 7c859...e75 Bare for å kommentere dette med karakterer. Det er betydelig vanskeligere å få A i Norge (også B) i forhold til utlandet, spesielt hvis det ikke et fag som har to streker under svaret, for da blir alt så mye mer åpent for subjektiv tolkning, der flere svar kan være "riktig fremgangsmåte / analyse". Altfor mange universiteter i utlandet deler ut Firsts og A / A+ i hytt og pine som om det var gratis godteri, og det gjør universiteter på omtrent alle nivåer. I Norge så har du normalfordelingen på bachelornivå som er stort sett veldig streng nå for tiden, der det er vanlig å ikke gi en A til mer enn 10% av klassen, og ytterliggere ca 25% får B. Med andre ord, er det ca 65% som får en C eller lavere i Norge på dette nivået - sånn ca iallfall. Men så spørs det om A i snitt fra utlandet er verdt 800 000 kr for en bachelor. Anonymkode: eab9a...2cd 7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #7 Skrevet 13. april 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men så spørs det om A i snitt fra utlandet er verdt 800 000 kr for en bachelor. Anonymkode: eab9a...2cd Litt off-topic, men har lyst til å legge til at få arbeidsgivere forstår at det er store forskjeller på karaktersettingen i utlandet, så vel som innenlands mellom ulike skoler. Anonymkode: 1471d...f08 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #8 Skrevet 13. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Økonomisk sett så ville jeg endt opp med rundt 800 000kr i gjeld etter endt bachelor i motsetning til ca. 260 000kr etter det første året. Anonymkode: 62a7a...80b Dette er voldsomt. Du kommer dessverre til å bli fattig resten av livet ditt. Anonymkode: ef3a8...3b2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #9 Skrevet 13. april 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare for å kommentere dette med karakterer. Det er betydelig vanskeligere å få A i Norge (også B) i forhold til utlandet... Anonymkode: eab9a...2cd Jeg har også det samme inntrykket. Var i Tyskland i et halvt år, og fikk mye høyere karakterer enn hjemme. Fagene var også vesentlig lettere og mindre pensum. Var overrasket fordi jeg trodde at Tyskland hadde bedre universiteter. Flere av mine studievenner opplevde det samme. TS: Jeg synes du skal kontakte universitet(er) i Norge og høre med dem om det er noen av fagene dine som er relevante. Man har jo 30 frie studiepoeng ila. en bachelor (tror dette er vanlig for de fleste linjene), det betyr kanskje at du kan korte ned på studietiden i Norge. Om det ikke går an så synes jeg definitivt at du skal vurdere å starte med blanke ark hjemme, studiegjelden blir tross alt mye lavere selv om du bryter denne bacheloren. Det virker som du har lagt en innsats i å få venner, og at det kanskje ikke er så mye 'mer' du kan gjøre. Synd at du mistrives og er ensom. Det kan godt hende at det kan bli bedre, men du kan også risikere å mistrives like mye de neste to årene. Det er en vanskelig beslutning å ta, men jeg ville fulgt magefølelsen og veid fordeler mot ulemper. Du har kanskje venner fra før i Norge i eventuelle byer du kan studere i. Jeg hadde også vanskeligheter med å få venner da jeg studerte utenlands, og følte meg veldig ensom - måtte gå til psykolog. Jeg fikk heldigvis én god venninne der som jeg fortsatt har kontakt med, som gjorde semesteret overkommelig. Dessuten trente jeg masse, det hjalp på ensomheten, da jeg hadde noe gøy å gjøre flere ganger i uka, og dagene gikk 'fortere'. Det er fortsatt noen måneder igjen av dette semesteret(?), se om det blir bedre. Det er jo mange ting du kan gjøre alene, som å utforske byen, finne en hobby/fritidsaktivitet, trene. Du kan f.eks begynne med crossfit eller styrkeløft hvis det er muligheter for det, det er mye mer sosialt enn kommersielle gymmer. Du kan spørre venner i Norge om de vil komme på en helgetur. Du kan også ta dagsturer til nabobyene. Gå turer. Kanskje du kan passe hunder til folk og gå tur med dem hvis du er glad i hunder, finnes sikkert en app eller noe? Last ned tinder og gå på dates. Fortsett å bli med på fester, kanskje du klarer å bonde mer med studievennene. Det er mye du kan finne på, som kanskje også gjør at du kommer i kontakt med andre folk. Anonymkode: e9302...b63 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #10 Skrevet 13. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er heller ingenting som indikerer at h*n vil trives bedre i Norge. Utenforskap og ensomhet er et ganske stort problem i Norge også, langt vanligere enn man skulle tro. TS skriver ingenting om hvorfor h*n er i utlandet, ei heller hva h*n studerer. Jeg mener bare at det er dumt å gi opp en drøm fordi man ikke har det optimalt sosialt. Det er "bare" snakk om to år til, og en del av de h*n har blitt kjent med vil trolig ikke være en del av livet til TS senere uansett, naturlig nok. Men hvis mistrivselen blir så sterk at det går ut over både karakterer og psykisk helse, så er det kanskje riktig å gi seg mens leken er god. Anonymkode: 1471d...f08 Er dette drømmen til TS nå da? Hun har nå lyst til å studere noe lignende i Norge i stedet. Anonymkode: 7c859...e75
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #11 Skrevet 13. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bare for å kommentere dette med karakterer. Det er betydelig vanskeligere å få A i Norge (også B) i forhold til utlandet, spesielt hvis det ikke et fag som har to streker under svaret, for da blir alt så mye mer åpent for subjektiv tolkning, der flere svar kan være "riktig fremgangsmåte / analyse". Altfor mange universiteter i utlandet deler ut Firsts og A / A+ i hytt og pine som om det var gratis godteri, og det gjør universiteter på omtrent alle nivåer. I Norge så har du normalfordelingen på bachelornivå som er stort sett veldig streng nå for tiden, der det er vanlig å ikke gi en A til mer enn 10% av klassen, og ytterliggere ca 25% får B. Med andre ord, er det ca 65% som får en C eller lavere i Norge på dette nivået - sånn ca iallfall. Men så spørs det om A i snitt fra utlandet er verdt 800 000 kr for en bachelor. Anonymkode: eab9a...2cd Det er jo også arbeidsgivere klar over. Anonymkode: 7c859...e75
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #12 Skrevet 13. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette drømmen til TS nå da? Hun har nå lyst til å studere noe lignende i Norge i stedet. Anonymkode: 7c859...e75 Jeg oppfatter det ikke slik, da hadde det vel bare vært å dra hjem? Anonymkode: 1471d...f08
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #13 Skrevet 13. april 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo også arbeidsgivere klar over. Anonymkode: 7c859...e75 Nei. Anonymkode: 1471d...f08 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #14 Skrevet 13. april 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bare for å kommentere dette med karakterer. Det er betydelig vanskeligere å få A i Norge (også B) i forhold til utlandet, Anonymkode: eab9a...2cd Anonymkode: e9302...b63 Dette stemmer i allefall IKKE i forhold til England. Der skal en stil med "First" (A) som resultat være bortimot publiserbart. Anonymkode: a2884...432 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #15 Skrevet 13. april 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: 1471d...f08 Jo, de fleste vet at alle får A i USA. Vet om folk med ræva karakterer fra vgs (tross innsats) som kom hjem med bare Aer fra USA. Er jo en vits. Henger vel sammen med at folk betaler for å gå der så ingen ville giddet om de fikk dårlige karakterer. Anonymkode: 73c89...4dd
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #16 Skrevet 13. april 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer i allefall IKKE i forhold til England. Der skal en stil med "First" (A) som resultat være bortimot publiserbart. Anonymkode: a2884...432 A-(minus) begynner vel på 65 %. I Norge begynner A på 90 %. Så ganske opplagt at det er lettere å få A i UK. Anonymkode: 73c89...4dd 8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #17 Skrevet 13. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, de fleste vet at alle får A i USA. Vet om folk med ræva karakterer fra vgs (tross innsats) som kom hjem med bare Aer fra USA. Er jo en vits. Henger vel sammen med at folk betaler for å gå der så ingen ville giddet om de fikk dårlige karakterer. Anonymkode: 73c89...4dd Nei, de fleste vet ikke det. Selv i store internasjonale firma i Norge er det relativt få som har grad fra utlandet, i forhold til de med norsk grad. Jeg kan love deg at en B-student fra et amerikansk universitet vil oppfattes som bedre enn en C-student fra et norsk universitet, selv om den norske C'en er like bra som den amerikanske B'en. Man ser seg rett og slett blind på bokstavene. Anonymkode: 1471d...f08 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #18 Skrevet 13. april 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer i allefall IKKE i forhold til England. Der skal en stil med "First" (A) som resultat være bortimot publiserbart. Anonymkode: a2884...432 Jeg skjønner ikke hvor du har dette ifra. De fleste universiteter i England gir A (First) altfor lett. https://www.telegraph.co.uk/education/2018/01/11/three-quarters-graduates-get-21-firsts-regulator-issues-warning/ Jeg har aldri behov for å hevde noe som "ikke stemmer", som jeg ikke kan backe opp, så det jeg sier, stemmer. Til og med det offentlige har gått ut og advart og sagt at nok er nok med "A"-inflasjonen. Og ikke bare A-inflasjonen, men B-inflasjonen også, som betegnes for å være enten "Upper Second" eller "High Upper Second". Upper Second starter fra 60%. High Upper Second er 65% og First starter fra 70%. I Norge derimot må man yte betydelig mer og stresse for å få B og A. I England har du såpass mange universiteter der de gir 90% av studentene på bachelornivå enten First eller (High) Upper Second, og det er helt ekstremt og totalt molbo. Anonymkode: eab9a...2cd 3
HS_9 Skrevet 13. april 2019 #19 Skrevet 13. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, de fleste vet ikke det. Selv i store internasjonale firma i Norge er det relativt få som har grad fra utlandet, i forhold til de med norsk grad. Jeg kan love deg at en B-student fra et amerikansk universitet vil oppfattes som bedre enn en C-student fra et norsk universitet, selv om den norske C'en er like bra som den amerikanske B'en. Man ser seg rett og slett blind på bokstavene. Anonymkode: 1471d...f08 Ja, spørsmålet mitt blir da om det er verdt det å betale 800k for å få «first» eller A, når en kan studere i Norge og nesten ikke betale noe, men kanskje få B.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #20 Skrevet 13. april 2019 1 minutt siden, HS_9 skrev: Ja, spørsmålet mitt blir da om det er verdt det å betale 800k for å få «first» eller A, når en kan studere i Norge og nesten ikke betale noe, men kanskje få B. Vet ikke om jeg uttrykker meg klart eller om dere ikke skjønner noe. Poenget er jo at arbeidsgivere ikke gjøre slike vurderinger. De ser en karakterutskrift full av A'er, og det ser bedre ut enn en karakterutskrift full av B'er... Anonymkode: 1471d...f08 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå