Gå til innhold

Jeg vil på jakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er glad i natur, og i god mat. Kunne godt tenke meg å prøve dette selv. Litt usikker på hvordan man begynner. Noen her som har erfaring, eller driver med jakt? Går dere alene, eller er dere en gjeng? :) 

Så veldig kjekt ut. Sosialt, og flott fangst.

https://www.google.no/search?q=jakt&client=safari&hl=nb-no&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjl9P2NqM3hAhWSs4sKHS02BlsQ_AUoAXoECA8QAQ&biw=375&bih=553&dpr=2#imgrc=Z4L4Tff56JiBrM

Anonymkode: d2810...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du kjenner trangen til å drepe et levende vesen, selv om du ikke trenger mat eller klær, bare for å ta liv? Og det er sosialt og gøy? 

Anonymkode: 54a53...876

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at jeg må ta jegerprøven, men vet liksom ikke hvordan man får startet. 

Anonymkode: d2810...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du kjenner trangen til å drepe et levende vesen, selv om du ikke trenger mat eller klær, bare for å ta liv? Og det er sosialt og gøy? 

Anonymkode: 54a53...876

Jeg ba om innspill fra noen med erfaring med jakt. Ikke om en moralpreken. Mennesker har da jaktet til alle tider. Jeg ser ingenting galt i det :) 

Anonymkode: d2810...033

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes egne foreninger for jenter som vil på jakt. 

Meld deg inn i njff! 

https://www.njff.no/tema/jenter

Anonymkode: a7a6d...5d6

Takk. Skal sjekke den ut :) 

Anonymkode: d2810...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du kjenner trangen til å drepe et levende vesen, selv om du ikke trenger mat eller klær, bare for å ta liv? Og det er sosialt og gøy? 

Anonymkode: 54a53...876

Ikke vær teit og hold deg til tema. Jakt er naturforvaltning for å regulere bestanden av de forskjellige dyreartene. 

Jakt er en del av vår kulturarv. 

Anonymkode: 56b7f...5c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter med å ta jegerprøven. Undersøk på Njff.no om det er kurs der du bor. 

Anonymkode: 66709...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest fantastiske i naturen er å komme tett på dyrelivet. Jeg har vanskeligheter med å forstå de som ikke vil se og oppleve dyrelivet, men drepe det istedet. Det har jeg aldri forstått. En dau hjort er langt fra så fantastisk og majestetisk, som å se en på nært hold. 

Anonymkode: a7279...fca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Skal sjekke den ut :) 

Anonymkode: d2810...033

Jeg tok jegerprøven men har bare vært med  på jakt to ganger! 

Hvis du vil begynne med jakt må du være aktiv og oppsøkende. Ikke gjør som meg hvertfall nå har jeg glemt alt og må vel ta den på nytt :)  

Anonymkode: a7a6d...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noe av det mest fantastiske i naturen er å komme tett på dyrelivet. Jeg har vanskeligheter med å forstå de som ikke vil se og oppleve dyrelivet, men drepe det istedet. Det har jeg aldri forstått. En dau hjort er langt fra så fantastisk og majestetisk, som å se en på nært hold. 

Anonymkode: a7279...fca

Hold deg til topic , Evt lag en ny tråd om dette. 

Anonymkode: a7a6d...5d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det mest fantastiske i naturen er å komme tett på dyrelivet. Jeg har vanskeligheter med å forstå de som ikke vil se og oppleve dyrelivet, men drepe det istedet. Det har jeg aldri forstått. En dau hjort er langt fra så fantastisk og majestetisk, som å se en på nært hold. 

Anonymkode: a7279...fca

Ja takk begge deler.

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok jegerprøven men har bare vært med  på jakt to ganger! 

Hvis du vil begynne med jakt må du være aktiv og oppsøkende. Ikke gjør som meg hvertfall nå har jeg glemt alt og må vel ta den på nytt :)  

Anonymkode: a7a6d...5d6

Takk. Det er godt å ha i bakhodet :) 

Anonymkode: d2810...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotYou

Jakt er en kjempefin hobby, syns jeg :) Jeg er oppvokst med småviltjakt, og tok selv jegerprøven da jeg ble konfirmert. Jeg jakter alltid med stående fuglehund. Fikk min første halvautomatiske hagle i konfirmasjonsgave, og den ble godt brukt, særlig på leirduebanen. 

Meld deg inn i njff. De fleste kommuner har egne grupper for jeger og fiske. 4H arrangerer noen steder jegerprøver. Du finner nok noen i kommunen din som arrangerer prøver, og jeg anbefaler deg å besøke en leirduebane. Du trenger ikke jegerprøven for dette, men du lærer mye våpenhåndtering. Jeg syns det er en svakhet i jegerprøvene at det er for lite krav om håndtering av våpen. Teori er selvfølgelig viktig, men en bør bli godt kjent med våpenet en skal bruke.

 

Endret av NotYou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befalskolen, telemarksbataljonen. Dyr bare står der. Det er ikke noe futt i dem.

Anonymkode: 5df48...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hold deg til topic , Evt lag en ny tråd om dette. 

Anonymkode: a7a6d...5d6

Bare syntes det er rart. "Jeg liker valper, liker å være rundt de, kanskje klappe en.........og så drepe dem etterpå". Syntes du ikke det er litt bisarr?

Anonymkode: a7279...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, NotYou skrev:

Jakt er en kjempefin hobby, syns jeg :) Jeg er oppvokst med småviltjakt, og tok selv jegerprøven da jeg ble konfirmert. Jeg jakter alltid med stående fuglehund. Fikk min første halvautomatiske hagle i konfirmasjonsgave, og den ble godt brukt, særlig på leirduebanen. 

Meld deg inn i njff. De fleste kommuner har egne grupper for jeger og fiske. 4H arrangerer noen steder jegerprøver. Du finner nok noen i kommunen din som arrangerer prøver, og jeg anbefaler deg å besøke en leirduebane. Du trenger ikke jegerprøven for dette, men du lærer mye våpenhåndtering. Jeg syns det er en svakhet i jegerprøvene at det er for lite krav om håndtering av våpen. Teori er selvfølgelig viktig, men en bør bli godt kjent med våpenet en skal bruke.

 

Takk. Det er flott å vite. Har ikke så mye erfaring med våpen enda, men er nok absolutt noe å sjekke ut. Hatt lyst å delta i endel år nå ja :) 

Anonymkode: d2810...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg på jegerprøven, prøv å bli kjent med noen folk der hvis du har absolutt ingen i din omgangskrets som går på jakt. Å gå på jakt alene de første gangen lærer du ingenting av. Søk om våpentillatelse og kjøp deg et egnet våpen for det du vil jakte. 

Du kan få ordnet alt til neste jaktsesong, og da får du vært med på opplevelsen til høsten. Lykke til!

Anonymkode: 8bc6b...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare syntes det er rart. "Jeg liker valper, liker å være rundt de, kanskje klappe en.........og så drepe dem etterpå". Syntes du ikke det er litt bisarr?

Anonymkode: a7279...fca

Dette er ikke en tråd om hvorvidt jakt er greit eller ikke. Foreslår at du besøker en annen tråd, eller går og lakker neglene dine.

Anonymkode: d2810...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg på jegerprøven, prøv å bli kjent med noen folk der hvis du har absolutt ingen i din omgangskrets som går på jakt. Å gå på jakt alene de første gangen lærer du ingenting av. Søk om våpentillatelse og kjøp deg et egnet våpen for det du vil jakte. 

Du kan få ordnet alt til neste jaktsesong, og da får du vært med på opplevelsen til høsten. Lykke til!

Anonymkode: 8bc6b...59c

Takk :) 

Anonymkode: d2810...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...