Gå til innhold

Konfirmasjonsgave til jente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Thyra skrev:

Med kaffeservise tenker jeg på slike gammeldagse små kaffekopper med fat under og små tallerkener til å spise kake o.l. på. Yngre mennesker har vel ikke så ofte "kaffe og kake". De drikker gjerne kaffe av krus, om de drikker kaffe. 

https://digitaltmuseum.no/011025109080/kaffeservise

 

Dette varierer jo fra person til person. Selv begynte jeg å samle på kopper fra merket Pip studio i 17/18-årsalderen, og da hadde jeg allerede siklet etter de en stund. Jeg har skikkelig sansen for pent servise, og har alltid vært særlig glad i kopper i diverse farger og størrelser. Flere av vennene mine er også glad i slike ting, så det er ikke bare meg. Om dette er en god gave eller ikke avhenger med andre ord av hva konfirmanten liker eller ikke. 

Slike gaver er jo kjempeflotte å spare på til framtiden. Når man plutselig har sin egen leilighet og skal arrangere familiebursdager selv er slike serviser perfekte å dra fram, for eksempel. 

Anonymkode: 768e5...d5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette varierer jo fra person til person. Selv begynte jeg å samle på kopper fra merket Pip studio i 17/18-årsalderen, og da hadde jeg allerede siklet etter de en stund. Jeg har skikkelig sansen for pent servise, og har alltid vært særlig glad i kopper i diverse farger og størrelser. Flere av vennene mine er også glad i slike ting, så det er ikke bare meg. Om dette er en god gave eller ikke avhenger med andre ord av hva konfirmanten liker eller ikke. 

Slike gaver er jo kjempeflotte å spare på til framtiden. Når man plutselig har sin egen leilighet og skal arrangere familiebursdager selv er slike serviser perfekte å dra fram, for eksempel. 

Anonymkode: 768e5...d5d

Smaken og moten forandrer seg jo fort. Et kaffeservise man fikk i konfirmasjonsgave, er fort blitt umoderne den dagen man skal begynne å bruke det. 

Jeg tenker det er viktig å tenke på hva konfirmanten faktisk liker, ikke hva man selv tenker at konfirmanten bør ha i fremtiden. 

Personlig synes jeg penger er den beste konfirmasjonsgaven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 12.39, Ullvott skrev:

Standardspørsmålet her er selvsagt: hva er hun interessert i? 
Ellers vil de fleste en eller annen gang i livet ha behov for ett eller annet knyttet til reiser eller turer:
Koffert
Reisebag/weekendbag
Hengekøye
Lakenpose
Ryggsekk
Sovepose
Liggeunderlag
Stormkjøkken
En skikkelig kniv
Fiskeutstyr

Alt passer ikke like godt for alle, men kanskje vil dette være til inspirasjon? 

Kunst er også en gave som kan ha varig verdi, men som er vanskelig å treffe veldig godt med. Et gavekort på et galleri/kunstforretning, så konfirmanten kan velge ut kunstverket selv, kan passe for noen. For 2000 kroner er det i alle fall  muligheter innenfor grafikk. 

Gavekort på galleri er nok for spesielt interesserte. Jeg hadde blitt trist av en slik gave. 

Anonymkode: 4960c...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger. 

Det er nok det som kommer til å treffe best. 

Selv fikk jeg masse ting til konfirmasjonen min (for over 20 år siden) og jeg husker ingenting av det (bortsett fra mobiltelefonen jeg fikk, som var min første :ler: ) men jeg husker fortsatt nøyaktig sum jeg fikk i penger. Solbrillene jeg kjøpte selv med en liten andel av pengene, til den nette sum av 830,- kr (mye penger for en konfirmant den gangen) husker jeg også, og selv om de er fryktelig umoderne så har jeg de enda. Smykkene jeg fikk var ikke min stil (bortsett fra et arvet diamantsmykke) så det er heller ikke verdens beste gaveide.

Så penger slik at hun kan kjøpe seg noe selv, evt. spare de, er mitt beste tips. 

Anonymkode: 97dfa...7d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Hei!

Noen som har tips til konfirmasjonsgave til jente? Ønsker å kjøpe en gave som varer, men smykker er ikke aktuelt. Tenker en pris på +/- 2000kr😊

Anonymkode: 34a68...099

Penger.

Har ikke barnet ønsket seg noe så gir du selvsagt penger. Noe annet er totalt respektløst både ovenfor henne og miljøet.

ønsker du ikke at pengene går til forbruk - gi henne 2000 bundet i et aksjefond som hun kun får hendene i ved et gitt fremtidig scenario (feks oppstart studier).

Anonymkode: fe664...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Penger.

Har ikke barnet ønsket seg noe så gir du selvsagt penger. Noe annet er totalt respektløst både ovenfor henne og miljøet.

ønsker du ikke at pengene går til forbruk - gi henne 2000 bundet i et aksjefond som hun kun får hendene i ved et gitt fremtidig scenario (feks oppstart studier).

Anonymkode: fe664...fef

Så da risikerer hun at hun faktisk aldri får de pengene. Om hun av en eller annen grunn aldri begynner på studier, om hun blir alvorlig syk eller dør før hun kommer så langt e.l. 

Bedre med penger som går til forbruk enn en gave som aldri blir brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettertid er jeg inderlig glad for at jeg ikke bare fikk penger til konfirmasjonen. Av gaver som fremdeles er med på lasset og i bruk, mer enn 10 år senere, er kokebøker, et pent og nøytralt smykkeskrin, fint bestikk (samlet selv) og noen praktbøker. Andre forslag kan være:

- God ryggsekk eller sovepose. Selv om man ikke er friluftsinteressert kan dette være skikkelig fint å ha. Det er for eksempel digg med en god sovepose når man reiser på festival eller en god ryggsekk når man må på tur eller legger ut på backpacking.

- Kjøkkenutstyr, en god kokkekniv til for eksempel sushi, en ordentlig skjærefjøl eller en real stekepanne for eksempel. Det er morsomt å ha noe annet enn startpakken fra IKEA når man flytter for seg selv om ikke alt for lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2019 den 18.35, AnonymBruker skrev:

Dette varierer jo fra person til person. Selv begynte jeg å samle på kopper fra merket Pip studio i 17/18-årsalderen, og da hadde jeg allerede siklet etter de en stund. Jeg har skikkelig sansen for pent servise, og har alltid vært særlig glad i kopper i diverse farger og størrelser. Flere av vennene mine er også glad i slike ting, så det er ikke bare meg. Om dette er en god gave eller ikke avhenger med andre ord av hva konfirmanten liker eller ikke. 

Slike gaver er jo kjempeflotte å spare på til framtiden. Når man plutselig har sin egen leilighet og skal arrangere familiebursdager selv er slike serviser perfekte å dra fram, for eksempel. 

Anonymkode: 768e5...d5d

Jeg brukte noen av konfirmasjonspengene mine til å kjøpe meg et kaffeservise i håndmalt, kinesisk eggeporselen 😀😀😀 Dette er da 31 år siden, og jeg var sååå fornøyd. Er i bruk på hytta nå, så absolutt en varig greie. Syns ikke det er en dårlig ide til konfirmasjonsgave for rette personen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...