Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini på 7 år har mørkt hår, og et ganske kraftig monobryn. Det høres sikkert forferdelig ut, men jeg tror hun hadde blitt veldig fin om man kunne stusset litt på bryna... Hun har ikke nevnt noe om det selv, men hun er veldig opptatt av sminke og klær og det å se bra ut (veldig bertete), og det ville jo vært dumt om noen hadde begynt å erte henne for noe som kan fikses.. Men er det innafor....? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr monobryn? At øyenbrynene henger sammen? Da er det isåfall helt innafor å fikse på det.

Anonymkode: d3d40...caf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt innafor, hun er tenåring om bare noen få år. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Wilmus skrev:

Mini på 7 år har mørkt hår, og et ganske kraftig monobryn. Det høres sikkert forferdelig ut, men jeg tror hun hadde blitt veldig fin om man kunne stusset litt på bryna... Hun har ikke nevnt noe om det selv, men hun er veldig opptatt av sminke og klær og det å se bra ut (veldig bertete), og det ville jo vært dumt om noen hadde begynt å erte henne for noe som kan fikses.. Men er det innafor....? 

Ja, jeg synes vi skal lære jentene så tidlig som mulig at det naturlige ikke er bra nok, og at man bør endre det man endre kan. Det at hun ikke har nevnt det selv når hun tross alt er blitt 7 år kan jo tyde på at hun ikke følger ordentlig med.

Du kan jo begynne å kommentere vekten hennes også, så slipper du å måtte slanke henne når hun kommer i puberteten og normalt legger på seg.

Anonymkode: dc105...36b

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvilke verdier du vil fronte. Det et er voldsomt utseendefokus i dag, og hvis du ønsker å nøre opp under det så gjør gjerne henne oppmerksom på at hun allerede i tidlig alder bør fikse på det uperfekte. 

Jeg lurer på hvor hun har blitt påvirket til å være opptatt av sminke? 

Anonymkode: 1e554...235

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

La henne velge hvordan hun vil se ut selv, og fortell henne at hun er vakker som hun er. Da får hun god selvfølelse. Ikke overfør din dårlige selvfølelse på jenta di.

Jeg har litt monobryn selv og oppdaget det i 7. klasse og begynte å nappe litt selv. Veldig glad for at ikke mamma eller noen andre kommenterte det før det, for da brydde jeg meg ikke om det. Man får tidsnok tid til å legge merke til ting på seg selv som man ikke liker, trenger ikke få lagt til ekstra ting av de som skal være trygge voksne. 

Anonymkode: a7a87...305

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du kan vente til hun selv sier noe om det, og da tilby deg å hjelpe henne med det. 

Anonymkode: 724e7...c57

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg...som forelder så går man ikke inn for å gi ungene komplekser. Når det ikke er ett problem for henne så skal du for pokker ikke gjøre det til ett problem!

Anonymkode: 4fd71...b12

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre: nevner hun det ikke selv, så la det være som det er. 

Anonymkode: de742...edc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La henne velge hvordan hun vil se ut selv, og fortell henne at hun er vakker som hun er. Da får hun god selvfølelse. Ikke overfør din dårlige selvfølelse på jenta di.

Jeg har litt monobryn selv og oppdaget det i 7. klasse og begynte å nappe litt selv. Veldig glad for at ikke mamma eller noen andre kommenterte det før det, for da brydde jeg meg ikke om det. Man får tidsnok tid til å legge merke til ting på seg selv som man ikke liker, trenger ikke få lagt til ekstra ting av de som skal være trygge voksne. 

Anonymkode: a7a87...305

Veldig sant. 

Jeg husker fortsatt to spesifikke kommentarer fra jevnaldrende om mitt utseende da jeg var ung tenåring. Det var ting jeg ikke hadde tenkt på selv, som var helt faktisk riktig (noe i samme gate som det med øyenbryn, bare at det ikke kunne fikses på). Ble veldig oppmerksom på det... Glad mamma og pappa aldri sa noe sånt!

Anonymkode: 9f2fa...c19

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt innafor, hun er tenåring om bare noen få år. 

Hun er tenåring om fem år! Nesten like lenge som hun allerede har levd. Synes det er vilt at noen ønsker å dytte egne skjønnhetsidealer på små barn - hva om barnet blir litt lubben, skal det slankes? Hva når barnet får litt hår på leggene, skal man prakke på barberhøvel? 

(Skjønner at det er godt ment fra TS sin side for øvrig, men mener man må passe seg på slike områder) 

Det er selvsagt noe annet om barnet selv ønsker å gjøre noe med utseendet sitt. Ikke at det automatisk er "greit" og at man som forelder burde gi etter på alt, men da kan det i hvert fall vurderes ut i fra hvert enkelt tilfelle. 

Endret av Gaea
AnonymBruker
Skrevet

Det er langt utenfor. 

Anonymkode: e8576...10d

• Liker 5
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg synes vi skal lære jentene så tidlig som mulig at det naturlige ikke er bra nok, og at man bør endre det man endre kan. Det at hun ikke har nevnt det selv når hun tross alt er blitt 7 år kan jo tyde på at hun ikke følger ordentlig med.

Du kan jo begynne å kommentere vekten hennes også, så slipper du å måtte slanke henne når hun kommer i puberteten og normalt legger på seg.

Anonymkode: dc105...36b

Jeg mener det er stor forskjell på trekk ved utseende som stikker ut og å bruke sminke eller operere. Jeg er ikke særlig observant når det gjelder andre menneskers utseende, men til og jeg merker monobryn, ikke på en positiv måte. 

Monobryn handler ikke om fiksering på utseende, eller å dytte egne preferanser på barnet. Monobryn er noe alle syntes ser rart eller stygt ut. Akkurat slik de fleste mener veldig fett hår ikke ser bra ut. Man kan behandle monobryn på samme måte som man velger at barnet må klippe håret fordi det har blitt for langt, eller må dusje/ bade. Man trenger ikke lære opp barnet til å fjerne monobryn grunnet skjønnhet, men grunnet at det ser mer rotete og ustelt ut. Lære det at å fjerne monobryn er det samme som å klippe negler. 

Og dette kommer fra en person som ikke bruker sminke og ikke bruker hudprodukter. Selv jeg mener at det er innafor å fjerne monobryn. Skal sies at jeg hadde mørke hår på armene som jeg husker moren min kommenterte da jeg var barn, men siden det aldri var noe utseendefokus i min familie, så har jeg aldri utviklet komplekser og jeg stresser ikke med utseende eller kroppen min. Fjernet det en periode i tenårene/ 20-årene uten å tenke noe mer over det enn fjerning av hår under armene. 

Skrevet
2 timer siden, Wilmus skrev:

Absolutt ikke innafor. Bare bygg opp selvfølelsen hennes heller, ikke vær så fokusert på  det ytre. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Jeg mener det er stor forskjell på trekk ved utseende som stikker ut og å bruke sminke eller operere. Jeg er ikke særlig observant når det gjelder andre menneskers utseende, men til og jeg merker monobryn, ikke på en positiv måte. 

Monobryn handler ikke om fiksering på utseende, eller å dytte egne preferanser på barnet. Monobryn er noe alle syntes ser rart eller stygt ut. Akkurat slik de fleste mener veldig fett hår ikke ser bra ut. Man kan behandle monobryn på samme måte som man velger at barnet må klippe håret fordi det har blitt for langt, eller må dusje/ bade. Man trenger ikke lære opp barnet til å fjerne monobryn grunnet skjønnhet, men grunnet at det ser mer rotete og ustelt ut. Lære det at å fjerne monobryn er det samme som å klippe negler. 

Og dette kommer fra en person som ikke bruker sminke og ikke bruker hudprodukter. Selv jeg mener at det er innafor å fjerne monobryn. Skal sies at jeg hadde mørke hår på armene som jeg husker moren min kommenterte da jeg var barn, men siden det aldri var noe utseendefokus i min familie, så har jeg aldri utviklet komplekser og jeg stresser ikke med utseende eller kroppen min. Fjernet det en periode i tenårene/ 20-årene uten å tenke noe mer over det enn fjerning av hår under armene. 

Å fjerne monobryn kan da seriøst ikke sammenliknes med å klippe negler. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si noe om det til henne! 

Jeg oppdaget selv i 13-års alderen at jeg hadde nesten sammenhengende øyenbryn. Spurte mamma om hun kunne hjelpe meg å nappe, og det gjorde hun. Veldig glad for at hun aldri nevnte dette! 

Anonymkode: 6f81b...b96

• Liker 9
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet
3 minutter siden, Boblerone said:

Å fjerne monobryn kan da seriøst ikke sammenliknes med å klippe negler. 

Psykisk kan man lære barnet at det er tilsvarende likt, dette handler om holdningene fra forelder. Om man gjør en stor greie ut av om hun fjerner det eller ikke, så blir det en stor greie for barnet. Om man bare gjør det og viser at det er en normal greie å gjøre, så vil ikke barnet tenke noe særlig over det heller. Kanskje vil barnet til og med tenke at alle fjerner sine monobryn, at alle egentlig har det. 

Skrevet
1 minutt siden, Parkeringsvakt skrev:

Psykisk kan man lære barnet at det er tilsvarende likt, dette handler om holdningene fra forelder. Om man gjør en stor greie ut av om hun fjerner det eller ikke, så blir det en stor greie for barnet. Om man bare gjør det og viser at det er en normal greie å gjøre, så vil ikke barnet tenke noe særlig over det heller. Kanskje vil barnet til og med tenke at alle fjerner sine monobryn, at alle egentlig har det. 

Hvis du skal argumentere for det normale så er det eneste rette å la temaet være..

Det er tydeligvis mor som ikke liker sitt barns utseende, ingen andre ser ut til å ha brydd seg. 

• Liker 1
Skrevet

Prisverdig hvordan mange her fokuserer på det naturlige og oppbygging av selvbilde framfor skjønnhetsidealer.

Jeg skal være så ærlig å si at jeg nok ville lært datteren min å vokse monobryn den dagen hun fikk negative opplevelser med det. 

Det er tross alt snakk om noen malplasserte hår, ikke et kirurgisk inngrep eller skjønnhetsbehandliger.

Monobryn er ikke pent, i mine voksen øyne, og man må regne med at andre reagerer. Særlig ved mørke/mye hår. 

Du kan lære henne å være sterk på så mange andre måter. Barn er hensynsløse, og du kan ikke alltid forhindre mobbing. Jeg ville tatt 2 sekunder med voksing, og eliminert den problemstillingen. Hårene vokser ut, skulle hun angre. 

Men vent til barnet tar opp problemet selv, eller du ser at hun prøver å nappe selv med mer eller mindre hell.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...