AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Hvordan får jeg orkideen min til å blomstre mer enn den gjør? Den hadde tre blomster i fjor sommer som ble borte etter noen måneder, og nå har den tre blomster igjen. Men den ser ikke ut til å få mere, hvordan får den det? Anonymkode: c34ca...b5c
Hanne67 Skrevet 13. april 2019 #2 Skrevet 13. april 2019 Kanskje den står for mørkt? Jeg har mine i vinduer, selv når de ikke blomstrer, og vanner de som vanlig. Jeg pleier å la det renne vann gjennom potta iblant, og så har jeg en oasis i bunnen av pyntepotta som sørger for fuktigheten. Viktig at planta ikke blir stående i vann. 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3 Skrevet 13. april 2019 Mine "grønne fingre" har en tendens til å gå i sykluser. Jeg behandler blomstene mine etter alle kunstens regler en periode: Vanner og gjødsler og gir lys etter det jeg leser meg til er bra for dem, og de vokser og trives og ser fantastiske ut. Og så kommer det ofte en periode der jeg glemmer alt som har med planter og blomster å gjøre, så alt blir slapt, vissent eller brunt. Orkideer er ganske hardføre, så de pleier overleve denne perioden (så lenge de ikke står i solsteika i sydvinduet ...). Og når jeg da begynner å vanne og gjødsle igjen finner de ofte ut at de skal komme med blomster, mange blomster. Anonymkode: f39b9...658
asterix Skrevet 13. april 2019 #4 Skrevet 13. april 2019 (endret) Jeg "drukner" mine en gang i uka i en halvtimes tid. Det er egentlig det eneste jeg gjør med dem. Har dem stående lyst, men ikke i direkte sol. De har da en lang blomstringsperiode hvert år. Jeg klipper forresten også av blomstergreina når den har blomstret av. Endret 13. april 2019 av asterix 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #5 Skrevet 13. april 2019 Hvor mye blomster forventer du egentlig å få? En orkidé blomstrer ikke like mye som en petunia, for å si det sånn... Anonymkode: 92095...079
Astoria Skrevet 13. april 2019 #6 Skrevet 13. april 2019 Jeg er veldig glad i orkideene og kan få slitne orkideer folk har lyst å hive til å blomstre Sett de i vasken og skyll hele planten. Deretter fjerne du det som er dødt. Og setter de i en potte med vann i vinduskarmen. Mine står i vann hele tiden, og er veldig flotte. Blomster hele tiden 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #7 Skrevet 13. april 2019 2 timer siden, asterix skrev: Jeg "drukner" mine en gang i uka i en halvtimes tid. Det er egentlig det eneste jeg gjør med dem. Har dem stående lyst, men ikke i direkte sol. De har da en lang blomstringsperiode hvert år. Jeg klipper forresten også av blomstergreina når den har blomstret av. 21 minutter siden, Astoria skrev: Jeg er veldig glad i orkideene og kan få slitne orkideer folk har lyst å hive til å blomstre Sett de i vasken og skyll hele planten. Deretter fjerne du det som er dødt. Og setter de i en potte med vann i vinduskarmen. Mine står i vann hele tiden, og er veldig flotte. Blomster hele tiden Har samme problem som ts, men har ikke lys nok nå som kommer inn før sent på dagen. Kan jeg sette de ut i sola på verandaen nå når det er ti pluss ute par timer? Anonymkode: 0fbc3...619
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #8 Skrevet 13. april 2019 43 minutter siden, AnonymBruker said: Har samme problem som ts, men har ikke lys nok nå som kommer inn før sent på dagen. Kan jeg sette de ut i sola på verandaen nå når det er ti pluss ute par timer? Anonymkode: 0fbc3...619 Brå temperaturendringer er et sjokk for planten, og plutselig UV-lys er et sjokk for planten (planter må vennes til sola, som oss lyshudete). Jeg er litt skeptisk til det, men har ikke prøvd. Derimot setter jeg gjerne orkideene ut i halvskygge når det er litt varmere i været. Anonymkode: 92095...079
Astoria Skrevet 13. april 2019 #9 Skrevet 13. april 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Har samme problem som ts, men har ikke lys nok nå som kommer inn før sent på dagen. Kan jeg sette de ut i sola på verandaen nå når det er ti pluss ute par timer? Anonymkode: 0fbc3...619 De må ikke stå i sollys hele dagen. Sett de i vinduet og la de stå der så går det fint. Du kan sette de ut også om du vil. Planter tåler mer en man tror 😊
Salvie Skrevet 13. april 2019 #10 Skrevet 13. april 2019 Etter tips fra blomsterbutikk har jeg mine i en gjennomsiktig glasspotte. Der stortrives den, vanner den rikelig en gang i uken. Har den i vindu med sol, men ikke sol hele dagen. Ingen gjødsel. Den har blomstret ca annenhver måned i over et år. Klipper ikke ned stangen, kun et par cm til første "hakk". Klipper man den med vil den bruke lang tid på å vokse ut igjen og dermed lenger tid på å blomstre. 1
Djungelvrål Skrevet 13. april 2019 #11 Skrevet 13. april 2019 4 timer siden, Astoria skrev: Jeg er veldig glad i orkideene og kan få slitne orkideer folk har lyst å hive til å blomstre Sett de i vasken og skyll hele planten. Deretter fjerne du det som er dødt. Og setter de i en potte med vann i vinduskarmen. Mine står i vann hele tiden, og er veldig flotte. Blomster hele tiden Jeg lot mine orkideer stå i vann hele tiden en periode, de fikk hvitmugg som sprette seg til andre grønne planter. SÅ jeg måtte hive endel planter. Man skal visst klippe stilken endel ned etter den er avblomstret for å få de til å blomstre igjen. Jeg har gitt opp og hiver de bare når de avblomstrer. Kjøper aldri selv, men får de ofte i gave. Skulle ønske folk gav andre blomster enn BARE orkideer.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #12 Skrevet 13. april 2019 55 minutter siden, Salvie said: Etter tips fra blomsterbutikk har jeg mine i en gjennomsiktig glasspotte. Der stortrives den, vanner den rikelig en gang i uken. Har den i vindu med sol, men ikke sol hele dagen. Ingen gjødsel. Den har blomstret ca annenhver måned i over et år. Klipper ikke ned stangen, kun et par cm til første "hakk". Klipper man den med vil den bruke lang tid på å vokse ut igjen og dermed lenger tid på å blomstre. Det har jeg tenkt å gjøre også. Orkidèer har visst fotosyntese med røttene også, derfor gjennomsiktig potte. Luft er også lurt, det finnes orkidepotter med hull i også. Fant noen videoer på youtube nå. TS Anonymkode: c34ca...b5c
netpuppy Skrevet 13. april 2019 #13 Skrevet 13. april 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Mine "grønne fingre" har en tendens til å gå i sykluser. Jeg behandler blomstene mine etter alle kunstens regler en periode: Vanner og gjødsler og gir lys etter det jeg leser meg til er bra for dem, og de vokser og trives og ser fantastiske ut. Og så kommer det ofte en periode der jeg glemmer alt som har med planter og blomster å gjøre, så alt blir slapt, vissent eller brunt. Orkideer er ganske hardføre, så de pleier overleve denne perioden (så lenge de ikke står i solsteika i sydvinduet ...). Og når jeg da begynner å vanne og gjødsle igjen finner de ofte ut at de skal komme med blomster, mange blomster. Anonymkode: f39b9...658 Haha, akkurat sånn har jeg det også! Det er det samme med hudpleie, lesing, trening og diverse hobbyer. 1
AntiBullshit Skrevet 13. april 2019 #14 Skrevet 13. april 2019 Er det noen her som vet hvor lenge blomstrene holder når orkideen ført har slått ut? Min har stått i blomst i månedsvis
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #15 Skrevet 13. april 2019 Mine står i gjennomsiktige vaser som er fylt med vann døgnet rundt. Gjødsler de var tredje måned, står i et solvindu og de blomstrer åtte ganger i året. Min mor gjør det på en helt annen måte igjen. Men funker for henne. Anonymkode: e327b...c6a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #16 Skrevet 13. april 2019 Takk for masse svar! Har funnet ut at min trenger mere sol, og jeg skal prøve å ha den i en gjennomsiktig glasspotte. Tror det kan være lurt å potte den om også og fjerne døde røtter etc. Den lever jo og ser fin ut, og blomstrer, men den har som i fjor stoppet opp på tre blomster og ser ikke ut til å danne nye knopper...jeg syns dette er litt rart og finner ikke ut hvorfor den ikke blomstrer mere når den først blomstrer. Den har en bitteliten knopp til på den ranken som blomstrer nå, og så har den en stilk til med en liten knopp, så jeg må forsøke å overtale den til å gjøre disse til blomster også... Anonymkode: c34ca...b5c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #17 Skrevet 13. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Mine står i gjennomsiktige vaser som er fylt med vann døgnet rundt. Gjødsler de var tredje måned, står i et solvindu og de blomstrer åtte ganger i året. Min mor gjør det på en helt annen måte igjen. Men funker for henne. Anonymkode: e327b...c6a Har lest noe om dette med vann ja, og ser det er en til som gjør det slik her i tråden....interessant. TS Anonymkode: c34ca...b5c
Astoria Skrevet 13. april 2019 #18 Skrevet 13. april 2019 1 hour ago, SupaWoman said: Jeg lot mine orkideer stå i vann hele tiden en periode, de fikk hvitmugg som sprette seg til andre grønne planter. SÅ jeg måtte hive endel planter. Man skal visst klippe stilken endel ned etter den er avblomstret for å få de til å blomstre igjen. Jeg har gitt opp og hiver de bare når de avblomstrer. Kjøper aldri selv, men får de ofte i gave. Skulle ønske folk gav andre blomster enn BARE orkideer. Ingen av mine får det, så kan hente plantene dine er infisert med noe fra før.. plantasjen planter er spesielt utsatt. Søk på vannkultur og orkideer, så ser du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå