Gå til innhold

Noen her som driver med hest i Bergen?


Gjest tiger123

Anbefalte innlegg

Gjest tiger123

Hei :)

Jeg har googlet en del, men finner egentlig ikke så mange svar, og håper at noen her på kg driver med hest i Bergen.

Er ti år siden jeg har ridd, og jeg savner hester masse. Hester var lyspunktet i livet mitt i barndommen og tenårene. Så jeg vurderer å starte opp igjen i det små - hadde vært hyggelig å ri et par ganger i mnd. Har tenkt på dette siden jeg flyttet til Bergen for 7 år siden. Men økonomien og avstanden, og til dels tid, stopper meg! Jeg synes det er så kjipt at hest i grunnen er en rikmannssport. På lang sikt ønsker jeg å kjøpe min egen hest eller å være fôrrytter, men det er kun en drøm akkurat nå.

Hvilke staller og mindre gårder finnes her - som tilbyr sporadiske ridetimer eller -turer, f.eks i helger? Hvordan er miljøet i de ulike stallene? Jeg vet om Epona, Alvøen, Åsane og Bergen Rideklubb - men ser ut som de bare tilbyr faste ridetimer? 

Jeg bor mellom Laksevåg og sentrum. Er i grunn bare Alvøen som ligger i en grei avstand - hvis jeg hadde hatt en bil. Jeg finner ikke ut av bussforbindelser, og det ser ut som man må gå et langt stykke fra nærmeste busstopp også? Har noen her informasjon? Det sier kanskje seg selv at å komme meg frem og tilbake vil være et prosjekt som tar hele ettermiddagen og kvelden, pga. avstander og dårlige bussforbindelser og -tider. I hjembyen min Haugesund var det vesentlig lettere å komme seg rundt, en halvtime-tre kvarter på sykkel. Red hos Torvastad, Stall K og Haugesund Rideklubb i mange år. Dessuten var det flere små småbruk/gårder som var relativt nærme og jeg passet to hester som stod på småbruk.

Jeg har ikke råd til ridekurs akkurat nå som jeg er sykmeldt, og jeg tror også at faste dager/tider blir kronglete i en usikker hverdag. Spontane besøk til en stall er det jeg er ute etter, hvor jeg kan melde meg på ridetimer eller -turer her og der. Så jeg kan ta lange bussturer altså, hvis en stall tilbyr ridetimer her og der. Omgås hester, hjelpe til, kose med hestene og ri en time eller to. 

Jeg er åpenbart helt rusten siden det har gått ti år, men jeg var erfaren før og likte utfordringer. Jeg var den som red på de 'vrange' hestene på ridetimene, og de to hestene jeg passet var eldre vallaker som 'ingen' turte å ri på. Ene ridelæreren min prøvde i flere å overtale meg til å konkurrere i dressur og å overtale min far til å kjøpe hest til meg. Men jeg ville bare kose meg med ridning uten å konkurrere, og vi hadde ikke råd til hest. Nå er det så lenge siden, og jeg er nok ikke like trygg på meg selv - eller like bestemt med hestene. :P Så en gammel turhest ville nok vært midt i blinken akkurat nå.

Jeg trivdes egentlig ikke så mye i rideklubb-miljøet, spesielt ikke Haugesund Rideklubb. Og har vel det samme inntrykket av hestemiljøet er stort sett det samme i resten av landet? Derfor jeg lurer på hvordan det er i stallene i Bergen. Jeg er 'fattig' og mine foreldre drev ikke med hest. De fleste der var jo fra hestefamilier og jeg følte alltid at vi som 'bare' gikk på ridekurs og ikke eide hest selv, ble sett litt ned på. Var ikke lett å få venner. Kanskje spesielt fordi dette var i tenårene mine. Så jeg trivdes hos småbrukene. Og nå som jeg er 26 år og helt rusten, så sitter jeg fortsatt med en følelse av at jeg ikke er velkommen noen steder.

Huff. Dette ble sinnsykt rotete og jeg vet ikke helt hva jeg vil frem til. Men jeg vil bli takknemlig for svar og informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er travere et alternativ? 

Jeg drev med det i mange mange år, men nå har jeg ikke sittet på/bak en på et par-tre år. 

Jeg kjenner jo fremdeles masse hestefolk, men da mest i travmiljøet. De fleste er turridbare :) 

Anonymkode: 4dd41...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kommer på er Frotveit gård, men det ligger kronglete til med buss (men det går, med god planlegging). Det er i Fana, retning Os. 

Anonymkode: a310d...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tiger123

Takk for svar. :)

AB 6ac: Den ene hesten jeg passet i noen år var en eks-traver - og dét merket jeg godt til tider (faktisk et av føllene til Alm Svarten 😄). Vet du om det går an å dra til Bergen Travpark og spørre om de tilbyr rideturer? Er det kun travhester i stallen, eller har de også eldre eks-travere? Jeg tror jeg bør begynne å ri på en rolig hest først for å børste støv av rideteknikken min. 😅

AB d0e: Takk for tips.:) Skal sjekke den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, tiger123 said:

Takk for svar. :)

AB 6ac: Den ene hesten jeg passet i noen år var en eks-traver - og dét merket jeg godt til tider (faktisk et av føllene til Alm Svarten 😄). Vet du om det går an å dra til Bergen Travpark og spørre om de tilbyr rideturer? Er det kun travhester i stallen, eller har de også eldre eks-travere? Jeg tror jeg bør begynne å ri på en rolig hest først for å børste støv av rideteknikken min. 😅

AB d0e: Takk for tips.:) Skal sjekke den ut!

Hva med å legge ut en annonse på finn hvor du tilbyr gratis stallhjelp/ridning? Av erfaring fins det alltid noen som har behov for det. Tror ikke det betyr noe at du er rusten, ridning er litt som å sykle, man glemmer det ikke. Nedsiden er at det er mulig at du må tilby en viss forutsigbarhet, altså at du kommer til faste tider.

Anonymkode: d3205...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, tiger123 skrev:

Takk for svar. :)

AB 6ac: Den ene hesten jeg passet i noen år var en eks-traver - og dét merket jeg godt til tider (faktisk et av føllene til Alm Svarten 😄). Vet du om det går an å dra til Bergen Travpark og spørre om de tilbyr rideturer? Er det kun travhester i stallen, eller har de også eldre eks-travere? Jeg tror jeg bør begynne å ri på en rolig hest først for å børste støv av rideteknikken min. 😅

AB d0e: Takk for tips.:) Skal sjekke den ut!

De tilbyr ikke rideturer, men mange trenere og amatører er glade for å få litt hjelp, feks i form av at noen gidder ri en hest på tur, feks. 

Anonymkode: 4dd41...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en gruppe på fb som heter «vi som vil bli/trenger forrytter». 

Foreslår at du kikker på den, og prøver å legge ut en etterlysning der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Juniper skrev:

Det er en gruppe på fb som heter «vi som vil bli/trenger forrytter». 

Foreslår at du kikker på den, og prøver å legge ut en etterlysning der. 

Dette. Eventuelt legg ut en annonse på finn :) Mange leter etter litt stallhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sætregården? Øvre Eide? Det finnes mange små staller rundtom i Bergen, men jeg er usikker på om det er så mange som tilbyr uforpliktende ridetimer. Sætregården har åpen dag hver søndag der det er mulig å leie hest. 

Anonymkode: dbeb5...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du sliter med å passe inn ville jeg nok ikke valgt noen av de store stallene. Jeg er aktiv dressurrytter og holder til i en av de stallene du har nevnt over, det er på ingen måte et dårlig miljø men etter å ha stått der i 15 år har jeg opplevd at de fleste som driver med tur/trav forsvinner fort igjen. Miljøet er tilrettelagt satsende ryttere. 

Anonymkode: dbeb5...539

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tiger123

Tusen, tusen takk for så mange svar, dere 😄🐎 Jeg skal sjekke ut den gruppen på facebook! Og skal vurdere å legge ut en annonse på finn hvis jeg ikke får napp der. Nå planlegger jeg allerede å besøke Sætregården med ei venninne, haha 😄 

AB539 - jeg følte at miljøet var likt hos Haugesund rideklubb, men der dannet de andre barna og tenåringene (som eide hest) grupper. Jeg regner med at voksne folk kanskje ikke ville sett ned på meg? Jeg kommer nok aldri til å konkurrere, så da passer jeg sikkert ikke så godt inn - vil bare stelle og tilbringe tid med hestene 😄 Men er fornøyd så lenge folk kan slå av en liten prat da 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...