Gå til innhold

Omsøm bunad - angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rette forumet, men prøver her...Skal snart å ta mål hos skredder for omsøm av bunad. Sliter litt med angstproblematikk og kroppsbilde. Er det noen som vet om man må kle av seg helt når de tar mål? Eventuelt hva måtte du ta av? Skal bare legge inn vesten og i livet på skjørtet.

Setter veldig pris på svar, kjipt å gå en hel helg med denne angsten.

Anonymkode: 010a6...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De må jo måle slik at det blir riktig. Og under vesten skal du ha skjorte. Så helt bar skal du ikke være. Livvidde på skjørtet ville jeg tro de kan måle hvis du bare åpner linningen på buksa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gå inn i et prøverom og fikk sette på meg ei «prøveskjorte» (altså bunadskjorte). Satte også på meg underskjørt i prøverommet. Måledamen så meg kun i bunadsskjorte og underskjørt. 

Anonymkode: 4f11a...891

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere. Skjønner at jeg ikke kan stå der fullt bekledd, men skrekkscenariet er jo å bli bedt om å stå i truse/bh. Er det omkledningsrom og beskjed om å ta på bunaden, ja da skal jeg greie det.😊

Anonymkode: 010a6...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på flere svar altså. Blir roligere for et hvert som ikke inneholder skrekkscenariet.🤣

Anonymkode: 010a6...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sydd om bunaden et par ganger, og kan ikke huske annet enn at de målte utenpå klærne, så lenge klærne ikke var tykke/klumpete. Den første gangen ble den sydd om av en som virkelig ikke hadde peiling, så det måtte gjøres på nytt, så pass på at du velger noen med erfaring med bunad.

Anonymkode: 37d3d...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hørt om annet enn at man står i singlet/bunadskjorte eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Nei. Jeg har nettopp gått gjennom det samme, og har også angst for å kle av meg. Begge gangene har jeg tatt på meg svært tettsittende klær, med singlet og sportsbh under. Har ikke trengt å kle av meg noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kledd av meg annet enn en genser som var litt tjukk, hadde t-skjorte under. Hadde bukse på meg også.

Anonymkode: 656c2...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde på meg trange jeans og en tynn topp mens de målte.

Anonymkode: f223f...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette er rette forumet, men prøver her...Skal snart å ta mål hos skredder for omsøm av bunad. Sliter litt med angstproblematikk og kroppsbilde. Er det noen som vet om man må kle av seg helt når de tar mål? Eventuelt hva måtte du ta av? Skal bare legge inn vesten og i livet på skjørtet.

Setter veldig pris på svar, kjipt å gå en hel helg med denne angsten.

Anonymkode: 010a6...5bc

Hva tror du selv? 

Tror du en bunad vil få perfekt snitt om du har på deg en tykk genser og joggebukser når du får tatt mål til et kroppsnært plagg? 

 

Anonymkode: d0924...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med bunadskjorte og underskjørt, så er du sikker på at målene blir riktige. T-skjorte går også greit. Tenk på hvor bunaden skal rettes på, så skjønner du nok hvor det skal måles.

Anonymkode: f2cfc...f20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har fått sydd om bunaden har jeg vanligvis hatt på vanlig jeans og singlet, t-skjorte eller tynn genser på alle prøvinger og mål. Stakken skal bare passe i livet, og siden livet sitter over buksekanten går det helt greit å prøve med bukse på. Vesten må tilpasses bedre, men siden det skal være plass til skjorte og ulltrøye under er det viktig at man ikke er helt avkledd.

Nå har jeg vært i den heldige situasjonen at det er min mor som syr om bunaden for meg, så det er mulig mine prøveopplevelser er mer uformelle enn hos en skredder. Likevel bør prinsippet om at man må ha noe under bunaden gjelde der også, om det er en skredder som vet hva hun driver med.

 

Anonymkode: e181e...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte ta av meg kjolen, og hadde på meg strømpebukse og singlet. På siste prøving hadde jeg på meg bunadskjorta. Ikke noe omkledningsrom der jeg fikset min. 

Anonymkode: 22f67...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...