Gå til innhold

Gå ned masse i starten, hva er normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å legge om kostholdet, startet nå mandag som var. I følge my fitnesspal skal jeg leve på 1200 kcal for å gå ned én kg i uken. Har klart dette med god margin, i tillegg har jeg gått gjennomsnittlig 10-11000 skritt hver dag. Starten av uken veide jeg 80,4. Veide meg i dag og da veide jeg 77,7. Er dette bare vannvekt? Kan ta umulig ha gått ned så mye på bare 5 dager? 

Anonymkode: 9cbfb...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke følge rådene til for eksempel My Fitness Pal og/eller Lifesum når det kommer til kaloriinntak. Dette er et regnestykke om hvordan du, i teorien, skal gå ned ønsket mengde kg på en viss tid. I praksis er det ikke helt det samme. I tillegg regner de da med at du skal logge treningen din, så da vil du fort få litt ekstra kalorier. Jeg ville heller anbefalt deg å bruke en kalorikalkulator som denne https://healthyeater.com/flexible-dieting-calculator. Her kan du også legge inn aktivitetsnivået ditt, og den vil legge til/trekke fra kalorier utifra hvor aktiv du er. Det gjør IKKE my fitness pal. 

1200 kalorier er altfor lavt, og som en tommelfingerregel, bør man ikke legge seg under 1500 kalorier per dag. Uten å vite hvor høy du er, kunne du med fordel lagt deg på minst 1600 kalorier, kanskje 1800 til og med, og fremdeles gå ned i vekt. Men bruk den kalkulatoren jeg la ved, så finner du det nok fort ut :) Ja, du vil gå ned i vekt av 1200 kalorier, og det fort, men dette er ikke holdbart over tid, og heller ikke sunt. Du risikerer også et tap av muskelmasse, noe du ikke ønsker. I tillegg vil kroppen etterhvert bli veldig sulten, du vil bli sliten, og i verste fall ender du opp med å overspise og du legger på deg igjen det du har gått ned, og kanskje litt mer. Legg deg høyere på kaloriene, øk hverdagsaktiviteten - tenk livsstil, dette er noe du skal kunne holde ut med resten av livet, ikke en quick fix. Gjør gode valg i kostholdet, beveg deg litt mer, så skal du se at resultatene kommer :) Og anbefaler deg forresten også å måle deg med målebånd, ikke bare vekt. Joda, vekten er en god indikasjon, men den kan svinge VELDIG, avhengig om hvor du er i syklusen din (om du er kvinne), type mat du har spist (eks. saltholdig), når du spiste siste måltid etc. Så det kan være litt demotiverende. Og helt til slutt, for å svare på spørsmålet ditt, jaa, det er nok mest vannvekt du har gått ned. 

Endret av ks558
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det. Ganske mange faktorer som spiller inn på vekten: salt i kroppen, hormoner/syklus, tarminnhold, osv, og det er når man har stabil vekt. Variasjonen er nok rundt 1-2 kg for de fleste. Altså at du har gått ned min. 1 kg, men ikke 3.

Anonymkode: 7cf29...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Tenkte nok at dette var for godt til å være sant. Er 167 høy og kvinne om det har noe å si. Selvsagt er det motiverende å se så mye vektnedgang, men realistisk sett skjønner jeg jo at både syklus, vann og salt kan ha innvirkning på vekta. 

Har veldig lyst til å klare å gå ned ca 10 kg til starten av Juli, derfor har jeg satt meg på en vektnedgang på én kg uka. Men må nok etterhvert justere opp kcal inntaket, men foreløpig (og kanskje den første mnd) få en pangstart med 1200 kcal? 

Anonymkode: 9cbfb...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller begynt høyere, og deretter redusere etterhvert. Legger du deg på 1600 kalorier vil du nok likevel få gode resultater, samtidig som du kanskje en dag i uka kan kose deg litt ekstra med noe du ønsker :) Det som kan skje hvis du starter så lavt er at du får en veldig kjapp vektnedgang, men dersom du plutselig øker kaloriene litt høyere, kan vekta stige igjen, noe som kan bli demotiverende. Når du øker kaloriene, vil sikkert også noe av dette komme fra karbohydrater. Mer karbohydrater = mer vann i kroppen, og vil gi utslag på vekta. Så anbefaler å bare starte høyere med en gang. Da vil du også ha mer energi til aktivitet i hverdagen, noe som igjen er gunstig for vektnedgang :) Prøv 4 uker med 1600 kalorier, vær ærlig med deg selv og logg alt du spiser på myfitnesspal. Deretter, om det har stoppet opp, kan du evt redusere med 100 kalorier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 kcal per dag er veldig lite. Det var det jeg pleide å ligge på når jeg ville gå ned 5 kg raskt tidligere. Husker jeg gikk fra 63 til 58 kg på 2 uker en gang ved å spise så lite. Anser det egentlig på grensen til sultekur, og ikke noe jeg ville gjort i dag. 

Anonymkode: 323d3...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myfitnesspal pleier å ligge for lavt for meg i hvert fall. 1200 kcal er ikke noe man kan opprettholde i lengden, jeg ville rast ned i vekt om jeg spiste så lite, og jeg er normalvektig.

Anonymkode: eb43c...9ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ks558 skrev:

Du bør ikke følge rådene til for eksempel My Fitness Pal og/eller Lifesum når det kommer til kaloriinntak. Dette er et regnestykke om hvordan du, i teorien, skal gå ned ønsket mengde kg på en viss tid. I praksis er det ikke helt det samme. I tillegg regner de da med at du skal logge treningen din, så da vil du fort få litt ekstra kalorier. Jeg ville heller anbefalt deg å bruke en kalorikalkulator som denne https://healthyeater.com/flexible-dieting-calculator. Her kan du også legge inn aktivitetsnivået ditt, og den vil legge til/trekke fra kalorier utifra hvor aktiv du er. Det gjør IKKE my fitness pal. 

1200 kalorier er altfor lavt, og som en tommelfingerregel, bør man ikke legge seg under 1500 kalorier per dag. Uten å vite hvor høy du er, kunne du med fordel lagt deg på minst 1600 kalorier, kanskje 1800 til og med, og fremdeles gå ned i vekt. Men bruk den kalkulatoren jeg la ved, så finner du det nok fort ut :) Ja, du vil gå ned i vekt av 1200 kalorier, og det fort, men dette er ikke holdbart over tid, og heller ikke sunt. Du risikerer også et tap av muskelmasse, noe du ikke ønsker. I tillegg vil kroppen etterhvert bli veldig sulten, du vil bli sliten, og i verste fall ender du opp med å overspise og du legger på deg igjen det du har gått ned, og kanskje litt mer. Legg deg høyere på kaloriene, øk hverdagsaktiviteten - tenk livsstil, dette er noe du skal kunne holde ut med resten av livet, ikke en quick fix. Gjør gode valg i kostholdet, beveg deg litt mer, så skal du se at resultatene kommer :) Og anbefaler deg forresten også å måle deg med målebånd, ikke bare vekt. Joda, vekten er en god indikasjon, men den kan svinge VELDIG, avhengig om hvor du er i syklusen din (om du er kvinne), type mat du har spist (eks. saltholdig), når du spiste siste måltid etc. Så det kan være litt demotiverende. Og helt til slutt, for å svare på spørsmålet ditt, jaa, det er nok mest vannvekt du har gått ned. 

Kan du komme med en kilde til påstanden om at 1500 kalorier per dag er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Kan du komme med en kilde til påstanden om at 1500 kalorier per dag er riktig?

KG sine regler sier man ikke får lov å skrive om at man spiser mindre enn 1500kcal til dagen :)  (Men vet ikke om det er en kilde da? :fnise:)

Anonymkode: ace0c...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ks558 skrev:

Ville heller begynt høyere, og deretter redusere etterhvert. Legger du deg på 1600 kalorier vil du nok likevel få gode resultater, samtidig som du kanskje en dag i uka kan kose deg litt ekstra med noe du ønsker :) Det som kan skje hvis du starter så lavt er at du får en veldig kjapp vektnedgang, men dersom du plutselig øker kaloriene litt høyere, kan vekta stige igjen, noe som kan bli demotiverende. Når du øker kaloriene, vil sikkert også noe av dette komme fra karbohydrater. Mer karbohydrater = mer vann i kroppen, og vil gi utslag på vekta. Så anbefaler å bare starte høyere med en gang. Da vil du også ha mer energi til aktivitet i hverdagen, noe som igjen er gunstig for vektnedgang :) Prøv 4 uker med 1600 kalorier, vær ærlig med deg selv og logg alt du spiser på myfitnesspal. Deretter, om det har stoppet opp, kan du evt redusere med 100 kalorier. 

Tusen takk for gode råd. På linken du la ved beregnet den rundt 1650 kcal om dagen, så mulig jeg justerer det opp iallfall 200 kcal. Jeg føler meg enda ikke særlig sulten selv med under 1200 kcal, og spiser ca hver 3 time fra kl 10 - 19. Skal på kino med datteren min i morgen, og da er det 0 rom for noe kos med 1200 kcal, og akkurat det er litt kjipt. 

Dette er jo også noe jeg ønsker å leve med, ikke bare som en "kur", så jeg ser absolutt poenget 🙌

 

Anonymkode: 9cbfb...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Kan du komme med en kilde til påstanden om at 1500 kalorier per dag er riktig?

Har ikke en eksakt referanse å vise til akkurat nå, men basalforbrenningen til en kvinne ligger rundt 1200-1500 kalorier per dag (kommer an på høyde, vekt, alder etc). Dette er energien kroppen trenger bare for å holde alle funksjoner ved like ved hvile. De aller fleste beveger seg en del i løpet av dagen, og alt dette krever mer energi = mer mat. Derfor er det svært lite gunstig å spise så lite, spesielt om du trener og er aktiv. Over tid, i verste fall, kan kroppen etterhvert nedjustere "mindre viktige" funksjoner i kroppen, slik som menstruasjon, fordøyelsen, for å holde de aller viktigste funksjonene gående (hjertet for eksempel). Derfor for eksempel mange med anoreksi, og også idrettsutøvere, mister menstruasjonen. Et annet eksempel er de som konkurrerer i fitness: når fettprosenten blir veldig lav, vil ikke kroppen prioritere menstruasjonen - noe som er et viktig tegn på at alt ikke er helt som det skal i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode råd. På linken du la ved beregnet den rundt 1650 kcal om dagen, så mulig jeg justerer det opp iallfall 200 kcal. Jeg føler meg enda ikke særlig sulten selv med under 1200 kcal, og spiser ca hver 3 time fra kl 10 - 19. Skal på kino med datteren min i morgen, og da er det 0 rom for noe kos med 1200 kcal, og akkurat det er litt kjipt. 

Dette er jo også noe jeg ønsker å leve med, ikke bare som en "kur", så jeg ser absolutt poenget 🙌

 

Anonymkode: 9cbfb...f3f

:)  Det hørtes veldig lurt ut. Selv om du ikke er sulten nå, kan det hende du etter tid plutselig vil bli veeeeeldig sulten, og i verste fall kaster deg over alt du kommer over. 

Det høres ut som en kjempebra innstilling :) Man kan jo også kose seg med masse, det  jo ikke være sukkerbomber, kan være frukt, kanskje en proteinbar eller lignende. Og det er jo kjedelig ikke å "få plass" til noe ekstra kos om man skal noe spesielt. Og man kan fint få plass til en liten melkesjokolade om man ønsker det. Det er det fine med å loggføre det man spiser, det kan gjøres plass for i kaloribudsjettet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 12.49, ks558 skrev:

Har ikke en eksakt referanse å vise til akkurat nå, men basalforbrenningen til en kvinne ligger rundt 1200-1500 kalorier per dag (kommer an på høyde, vekt, alder etc). Dette er energien kroppen trenger bare for å holde alle funksjoner ved like ved hvile. De aller fleste beveger seg en del i løpet av dagen, og alt dette krever mer energi = mer mat. Derfor er det svært lite gunstig å spise så lite, spesielt om du trener og er aktiv. Over tid, i verste fall, kan kroppen etterhvert nedjustere "mindre viktige" funksjoner i kroppen, slik som menstruasjon, fordøyelsen, for å holde de aller viktigste funksjonene gående (hjertet for eksempel). Derfor for eksempel mange med anoreksi, og også idrettsutøvere, mister menstruasjonen. Et annet eksempel er de som konkurrerer i fitness: når fettprosenten blir veldig lav, vil ikke kroppen prioritere menstruasjonen - noe som er et viktig tegn på at alt ikke er helt som det skal i kroppen. 

De som er feit har jo et lager av fett. Det er litt som kameler, bare at det legger seg på magen på mennesker. Energi er ikke et problem når man har mye fett.

Den eneste rasjonelle argumentet er at det er vanskelig å få nok vitaminer og mineraler, men multivitaminer er jo ikke akkurat vanskelig å få tak i. 

Personer med anoreksi og idrettsutøvere har jo ikke fettprosent på 20...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

De som er feit har jo et lager av fett. Det er litt som kameler, bare at det legger seg på magen på mennesker. Energi er ikke et problem når man har mye fett.

Den eneste rasjonelle argumentet er at det er vanskelig å få nok vitaminer og mineraler, men multivitaminer er jo ikke akkurat vanskelig å få tak i. 

Personer med anoreksi og idrettsutøvere har jo ikke fettprosent på 20...

Joda, det er sant det, men 1200 kalorier er allikevel veldig lavt og ikke levbart i lengden. Poenget er jo å kunne leve med den nye livsstilen. Spiser man 1600 kalorier er man likevel i et underskudd (som regel), og kroppen vil tære på fettet og man går ned i vekt. Man vil også ha det mye bedre da man har mer energi og slipper å føle seg sulten hele tiden. Blir jo litt som å si at da kan vi jo bare sulte oss, for har jo masse fett på kroppen og derfor har et konstant lager av energi. Ikke helt sånn det fungerer. Dessuten, er kroppen svært tilpasningsdyktig, så hva skal man gjøre når ting stagnerer? Kutte kaloriene ned til 1000 per dag? Som sagt, vi har en basalforbrenning, en viss mengde energi som kreves daglig bare for å leve. 

Endret av ks558
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...