Gå til innhold

Fremmedspråklige som synes å protestere på alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i kontakt med flere danske og tyske mennesker, og det virker som om de alltid protesterer på alt noen andre sier ved å ofte si "nei, men altså", før de sier noe som viser at de egentlig er enige.

Det forvirrer meg!  Misforstår de det som blir sagt, og kortigerer, eller bruker de   "nei-et" bekreftende?

Et eksempel kan være at jeg sier:"Det er fint vær ute i dag, men det er kjedelig med den sure og kalde vinden".  "Nei, men altså, jeg liker ikke vinden, det hadde vært så mye bedre uten".

Eller jeg sier at jeg synes den nye bilen ser fin ut, og får til svar:"nei, men altså, den passer bra til mitt bruk".

 

Anonymkode: d2c6a...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et uttrykk, og alle språk har mange uttrykk som ikke skal forstås bokstavelig. På lignende måte er det med det amerikanske well [+komma] (også litt brukt på norsk), det brukes bare som en innholdsløs innledning for å drøye tida for å få tid til å formulere svaret. Det er ingenting som er vel og bra, egentlig, det er bare et tomt uttrykk.

Endret av Vox_populi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en protest. Her er det nok du som mistolker det som rett og slett er et uttrykk. Det er en del norske dialekter som har noe lignende. 

"Hvordan går det?" "Nei, altså, det går nå helst greit, da". 

Anonymkode: cc069...16b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, men altså" er et veldig fast uttrykk på dansk. Og mange tyskere har adoptert det.

Anonymkode: 0f80f...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke noe bedre oss nordmenn!

Vil du ha mer kaffe? 

Det går bra!

 

Anonymkode: 1e6c9...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...