Gå til innhold

Bableomaltmulig-boka

Gjest frulou

Anbefalte innlegg

Gjest lillelou

Jada,Cata,det gikk greit, selv om jeg nok heller vil anbefale denne oppskriften,som jeg brukte i fjor:

Karameller

100 g smør

2 dl kremfløte

250 g sukker (ca. 3 dl)

1 dl lys sirup

1 tsk vaniljesukker

Smelt smørret i en tykbundet gryde. Tilsæt øvrige ingredienser. Kog uden låg og rør i massen indtil den består "kugleprøven": Når du hælder nogle dråber af massen i iskoldt vand, skal den kunne rulle sig til en sej og ganske fast kugle. Cirka 15 min. i en stor gryde og ½ time i en gryde med mindre bund. Hæld massen op på en let smurt plade. Lad massen køle af og skær eller klip den i mindre stykker til karameller. Opbevar karamellerne koldt. Pak dem evt. ind i papir.

...og grunnen til at oppskriften er på dansk,er at jeg sakset dem fra en dansk side.

;)

De jeg lagde i går ble også gode,men det er to bakdeler med oppskriften;

1:Når man smelter sukkeret er det lett å begynne å røre for tidlig,og da danner det seg sukkerklumper som ALDRI smelter.

2: Det er superskummelt å blande den kokende fløten inn i det kokende sukkeret.

Derfor er min oppskrift over myyye enklere,og det blir skikkelig gode karameller. Bruk gjerne vaniljesukker med ekte vanilje i,det gir best smak.Du kjenner til karamellkuleprøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og DER var jeg hjemme igjen, har vært hos mamma på en liten husmorferie.

Tror sannelig du har funnet en god karamelloppskrift. Den skal muligens prøves her i huset også. Har du smakt karamellene hos den kiosken ved Nova kino? De er grusomt gode, og det er sprø nøtter i dem, men akk så dyre! 40 spenn for en minimal pose, og da det er stor sannsynlighet for at man mister plomber i tenne, kan de virkelig bli dyre.

Laget karameller for minst 15 år siden, klarte ikke å dele dem opp, så siden har det ikke blitt noe. Kan jo ikke spise kvadratmeterstore godbiter! Deler du opp mens de er varme, eller venter du til hele greia er stiv og kald (grøss)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Du kjenner til karamellkuleprøven?

Næææi? (Sa jo at jeg er helt noldus på kjøkkenet....) Hvis jeg skal gjette...dryppe noe karamellmasse i kaldt vann og se om det stivner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket tre vi har? Ett i ekte plast :ler:

Mannen sverger til plast. Jeg likte det ikke den første julen vi hadde sammen, men jammen er det greit når det skal ut og vi slipper alle barnålene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Og deeet var HELT riktig ,det ,Cata! :klappe::klappe::klappe::klappe:

Corazon: Velkommen tilbake fra husmorferie. :)

Har ikke smakt de karamellene,men har sett dem,og de ser skikkelig gode ut. Jeg pleier å vente med å dele opp mine til de er lunkne,det vil si,hmmm...nettop,lunkne. Så lar jeg dem stå og kjølne ned før jeg pakker dem i papir.

Plastjuletre *grøss*....men *host*...det er sikkert veldig fint og praktisk og lett å pakke ned. Jeg er sånn juletrefanatiker at plastjuletre ville tatt knekken på julestemningen fullstendig for mitt vedkommende.

Noen som vil ha pepperkaker, eventuelt pepperkakedeig? :)

Hvitvinen er desverre drukket opp.ETTER at jeg var ferdig med bakinga. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Haha....nå ser jeg at det jo står om kuleprøven i den danske oppskriften.....nå må jeg nok trekke deg for etpar klappesmileyer,Cata. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelou

Jeg er sikker på at du er lynskarp,jeg,Cata. :)

Juletredag! :hoppe::hoppe::hoppe:

Jeg gleder meg alldeles sinnsykt til å plukke utr årets tre! I fjor hadde vi et gigantisk et,som ikke fikk plass i bagasjerommet (vi har ikke takgrind),og det måtte inn i baksetet i stedet,og mitt sete ble skjøvet fram i katapultpositur.Det var en triumferende,men ubehagelig hjemtur. :sjenert:

Spennende å se hva vi finner i år!

Og så er det meningen at jeg skal få bakt noe rundstykker og brød,men ettersom vi ikke har kjøpt inn bakevarer i noen særlig grad, og jeg er blakk,så ser det ikke akkurat lovende ut akkurat nå.

Koker meg en kopp te og ser hva som skjer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Skriver en "to do"-liste over ting jeg skal gjøre før jul (i en ideell verden...)

to do-liste:

*hente pakken til O på posten og pakke inn på lur måte (i morgen)

*bake grove rundstykker og fryse dem ned (i dag eller i morgen)

*bake lyse rundstykker og fryse ned GJORT

bake grovgrove fruktbrødet (lille julaften)

*bake krydderkake med tyttebær (torsdag)

*lage risboller (i morgen eller i dag)

* lage chocolate chip cookies (i morgen)

*lage fylte dadler (i dag?)

*lage nougatkonfekt GJORT

TING:

*tørke støv

*sjekke at juletrelysene fortsatt virker

*rydde og vaske soverom

*pusse vinduer (i dag)

*vaske alle gulv (lille julaften)

Listen blir fortløpende oppdatert.

Endret av lillelou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

:nissevink: !

Ja, det er nok å gjøre,det er ikke det.Hadde det enda ikke vært for at motivasjonen falt i do da jeg oppdaget at vi mangla både vinduspusseting/salmiakk og gjær,så hadde...vel,i teorien ihvertfall,jeg vært i full sving nå. Og oppvaskmaskinen er tett,og jeg kan ikke fikse den,så jeg får ikke satt inn oppvasken,og kjøkkenet ser bomba ut.

Charming....

Lurer på om det ender med at jeg må kutte etpar punkt på den lista,jeg. :)

Står til med deg da,Impia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, her er det bare bra. Sykemeldt til 22. januar og julen er under kontroll. Mangler en gave ennå, men venter på telefon fra butikken som skulle få inn mere av varen enten i dag eller i morgen. Ellers så går vaskemaskinen for fullt, koffertene er hentet frem og begynner snart å pakke. Mannen har satt opp juletreet, men ikke hatt tid til å sette på lysene, så jeg skal prøve meg på det senere i dag.

Så dagene går nå fremover og nå sitter jeg og venter på at en mann som skal snakke jobb med meg skal ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Lykke til med jobbsamtale! :klem:

Høres ut som du har nok å gjøre,du også. :)

Jeg føler meg så ekkel på håret! Som om hodet mitt er bebodd av ekle,tjafsete slintrer av hår.Noe må gjøres! Hvis jeg har flaks ,så finner jeg et sted i morgen som har lærlinger som klipper-så blir det ikke så villt dyrt. :)

Pinny protesterte villt på mitt forsøk på å pusse vinduer tidligere i dag-hun begynte å uuuuule da det kom gnikkelyder. Stilig.En hund som saboterer julerengjøringen. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelou

Klistrer inn en oppskrift på kalkunstuffing jeg kom over:

Valnøttstuffing med tørkede frukter:

1 stk. løk

300 g skorpefri loff i terninger

2 ss smør til steking

150 g valnøttkjerner

100 g tørket aprikos

75 g tørkede fiken

75 g svisker

1 stk. eple

2 stk. egg

1 ts salt

½ ts pepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest lillelou

En ikke så rent lite skremmende tanke. :ler::ler::ler:

Eller kanskje du er et medium,som formidler Pinnys tanker....?

:sjenert:

Nå har jeg spist litt. Er ikke helt sikker på hva det var,men det var noe jeg fant i fryseren og hakket snø vekk fra før jeg stappa det i ovnen. ;)

Venter fortsatt på O som er på vei hjem,for vi skal jo kjøøøøøpee juuuuleeeetreeee! Og så skal jeg bake to typer rundstykker og kanskje nougatkonfekt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...