Gå til innhold

Bableomaltmulig-boka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :nissevink:

Synes du har så fin avitar jeg.

Ja, karameller er veldig godt.

Nam nam.

:klem:

Skrevet

Her har det vært den store ryddedagen. Nå skal jeg sette på en vaskemaskin og gå og lese Bonytt. Venter i spenning på karamellrapport i kveld. ;)

Skrevet
God adventssøndag,alle sammmen! Tenk at det er under ei uke til julaften! :hoppe:

:hoppe: :hoppe: :hoppe: Hurra!!!! Ikke at jeg egentlig liker julaften, iallefall ikke deler av den, men jeg liker konseptet jul da. Og jeg er jo i så strålende rute at det bare er å gled seg :) .

Håper dere får kost dere i dag, man skal ikke ha tempo på søndager, det er hele poenget det. Jeg har aldri laget karameller før, men jeg får litt lyst til å prøve når jeg leser her inne.

:nissevink:

Gjest lillelou
Skrevet (endret)

:nissevink: til reddelinnea, Cata,pusla og Impia!

Takk for avatarkompliment ,reddelinnea, jeg tok den mest superjulete og glade jeg kunne finne. :) Din er også kjempefin,jeg får så lyst til å plukke opp den lille dragen og klemme på den. :)

Flinke Cata får herved applaus: :klappe::klappe::klappe: . Kos deg med Bonytt. :)

Jeg er også veldig glad i konseptet jul,pusla, og adventstida er min favoritt-tid på året. Lage julekort og tenne lys og pakke inn små pakker jeg har valgt ut og sette på hjemmelagde til/fra-lapper, drikke gløgg og spise meg kvalm på mandariner-alldeles topp. :)

Heldigvis har jeg vokst opp i en familie hvor det har vært fokus på det koselige samværet,og ikke på prislappen på pakkene.Stemningen...luktene....aiaiai som jeg gleder meg! :hoppe::hoppe:

O har laget vafler til senfrokostlunsj,og etterpå skal vi ut ov "lufte vettet" litt. Kanskje vi KOMMER oss til julehuset denne gangen?

Endret av lillelou
Gjest lillelou
Skrevet

Karamellene er ferdige-det samme er den største porsjonen med pepperkakedeig jeg noensinne har laget. Det gikk med 2 kg mel. :sjarmor:

Vet ikke enda hvordan karamellene blir når de størkner, men "kuleprøven" var ihvertfall god.

Skrevet

:klappe: du er kjempeflink, en skikkelig julehusmor! Kanskje jeg også skal hoste opp en karamell-oppskrift og prøve, er det vanskelig? Jeg er sånn middels på matlaging. Pakker du de inn i cellofan eller noe når de er ferdig?

Spise deg kvalm på clementiner - går det an altså?? Jeg blir ikke kvalm av å spise clementiner, det skal jeg love deg :ler: .

Kos deg videre, julehusmora :klem:

Gjest ¤Escada¤
Skrevet

Bare innom for å ønska deg en flott start på uko imorra eg.. ;)

Gjest lillelou
Skrevet

Hei, pusla,du får meg til å rødme :rodme: .Jeg er ikke SÅ flink,altså!

Pakket alle bitene inn i bakepapir jeg,siden karamellkokinga var et innfall,og jeg ikke hadde cellofan for hånden der og da. :)

Men det ble greit,det,og det ser ganske rustikt og julete ut.

Hvis man spiser innpå et kilo klementiner på èn gang,kan jeg love deg at man blir litt småkvalm. :sjenert:

Hei, ¤Escada¤! Ståt til? Koselig å få deg på besøk. God start på uka til deg også. :klem:

I dag skal jeg jakte hybelkaniner,og så skal jeg bake pepperkakehjerter. :)

Skrevet

Tror du du finner noen hybelkaniner da?

Jeg skal ut og kjøpe småpussel som vi må ha til jul, sånt som shampoo, smertestillende tabletter, reisesyketabletter, strømpebukser osv.

Gjest lillelou
Skrevet

I promaaaaaaz you ,Impia, det er ingen problem å finne hybelkaniner,heller tvert imot:).

Men nå er jakten over,og de ligger alle sammen trygt nedi støvsugerposen! Snart skal jeg begynne å bake ut pepperkakehjertene,og så skal jeg lage en mandelbunn,kanskje,og kanskje også fine rundstykker.Vi får se hvor langt jeg kommer.

I morra skal vi kjøpe juletre!Jipppiii! :hoppe:

Skrevet

Vi har pyntet til jul allerede og jeg venter bare på at mannen skal sette opp treet slik at jeg kan pynte det :) Men først skal jeg ut på kjedelig shopping :(

Skrevet

Okey, jeg tar ditt ord på det, for jeg har aldri prøvd å spise to kg clementiner på en gang. Jeg er mer sånn at jeg synes jeg er gærn om jeg har spist tre-fire stk, liksom :ler: .

Siden ingen leser dagboka mi om dagen, så tror jeg at jeg får mer trøst om jeg legger inn her at jeg er syk i dag :grine: . Håper du tilgir meg, Lillelou for det lille kuppet av boka di ;) .

Ha det fint med baking! Pepperkaker er vondt, men veldig koselig å lage!

Skrevet
:) Takk Impia, ante meg at det ville funke det her ;) . Synes nesten jeg kjenner deg og, siden vi er innom flere av de samme bøkene :) .
Gjest lillelou
Skrevet

:blomst::troest::nissekonekyss::gave::perebrus: til stakkars syke pusla! :klem:

Du kan kuppe boka mi så mye du vil. :)

Jeg syns DEIGEN er det beste med pepperkaker,jeg! Og så lukter det så fantastisk og julete når man steker dem. :)

Ååååå,heldige Impia! Juletrepynting er gøygøy! Vi pleier ikke å pynte treet før lillejulaften,vi,for det er tredisjonen fra da vi begge var små,men siden dere skal bort i jula er det sikkert spesielt hyggelig å ha et pynta tre å se på i noen dager. :)

Hva slags tre har dere,forresten? Tror vi skal gå for edelgran i år også (selv om de ikke lukter). I fjor kjøpte vi vårt på Plantasjen, og det var kjempedyrt :rodme: . Men så var det det nyyyydeligste juletre noensinne og jeg frydet meg som en unge over det hele tida mens vi hadde det inne.

Skrevet

Tusen takk for trøst :klem: . Jeg har litt dårlig samvittighet og, for jeg kunne sikkert gått på jobb hvis jeg hadde gått 100% inn for det, men det er uansett for sent å gruble på det nå.

Vet du, det nyyyydeligste treet noensinne er absolutt verdt noen kroner. Jeg har droppa juletre i år jeg, for jeg skal knapt være hjemme, men jeg skal pynte ellers da. Gleder meg til det, det er så koselig (jeg har snikpakka opp litt da, så litt stemning er det her allerede).

Enig, pepperkakedeig er kjempegodt!! Men det ville vært litt teit å lage pepperkaker bare pga deigen og lukta når ingen jeg kjenner egentlig spiser dem.

Gjest lillelou
Skrevet

Takk for juletrestøtte,pusla! :klem:

Limer raskt inn Arkanas oppskrift på suksessterte.Oppskriften er utrolig god. Tenkte å bake og fryse ned bunnen i dag,og ta opp og tine den dagen vi skal servere den-2.juledag,tenker jeg. :)

4 eggehviter

175 g malte mandler

125 g melis

4 eggeplommer

120 g melis

1,5 dl kremfløte

100 g smør

evt 1/2 plate sjokolade

Stivpisk eggehvitene, visp inn melisen og vend så inn mandlene. Hell i to smurte og bakepapirkledte 22 cm springformer og stek midt i ovnen ved 180 grader i 15 minutter. Avkjøl helt.

Bland eggeplommer, melis og fløte i en kjele og varm på svak varme, rør hele tiden. La kremen tykne uten å koke. Ta av varmen og avkjøl før smøret piskes inn. Del kremen i to og bland den ene delen med smeltet sjokolade. Bre den mellom kakebunnene og bre den gule kremen oppå.

Skrevet

Gikk det greit å lage de berømte karamellene? Så greit at en noldus av en kjøkkenskriverCata også kan tørre å prøve uten å ødelegge både komfyr og kjeler og karameller og seg selv?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...