Gå til innhold

Bableomaltmulig-boka

Gjest frulou

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest lillelou

Jeg baker cookies! I min jakt på "de perfekte cookiesene" har jeg nå kommet til oppskrift nr 4.Håper den blir knall, ellers blir jeg bittelitt sur. :sjenert:

Svigerfrø har vært "kommandora" (husker dere Emil, da han lagde jul for folket i fattigstua?),og har servert ribbe til de eldre på Mult på kirkens juletreff. Tradisjonen tro har hun også pakket med seg store mengder ribbe hjem, antageligvis revet rett ut av de gamles skjelvende hender-og det er visstnok dagens middag. Jeg sliter med litt blandede følelser...både liker ribbe,og vantrives med tanken på at svigerfrø er den Motsatte Robin Hood- tar fra de fattige (gamle) og gir til seg selv... :sjenert:

ps: cookies og melk i god amerikansk tradisjon i boka når jeg bare har fått stekt dem! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Snart er de ferdigstekte! :)

Ja, det er meninga at jeg skal over dit og spise-hun foreslo det,og jeg hadde ingen gode motargumenter på lager. :)

Nei,huff, nå var jeg slem. Svigermor er snill,hun, bare på en helt annen planet enn meg sånn rent interesse/likestillings/religoins-og tradisjonsmessig. Rent bortsett fra det er hun bare verdens snilleste og mest ufarlige menneske.

Jeg er mye slemmere. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått over til blått for en stakket stund...

Kommandorasvigermor høres skremmende ut, vi får inderlig håpe de gamle bare rett og slett ble mette og at hun reddet restene!

Jeg MÅÅÅÅ snarest sjekke ut de sølvskimrende! Høres ut som noe det er verdt å fortrenge strømregning for å skaffe seg!

Partayet forløp uten irritasjoner, det var rett og slett hyggelig, men det ble myyyye rydding, både undervegs og i dag.

Det morsomme (?) er at jeg kunne vært mora til alle gjestene, og C-mannen kunne vært bestefaren, øh, nei kanskje ikke akkurat det. Unnskyld, C-mann! Han er fantastisk med studentene, har alltid vært det. Tar dem på alvor og pleier sosial omgang med de vettugste. Etter hvert som mange av dem har blitt "voksne", er de blant våre beste venner.

Men nå trodde jeg et øyeblikk at jeg var i min egen dagbok. Unnskyld!!! Gidder ikke å viske det ut heller.

Morgendagens partay begynner kl. 20. Jeg forklarer gjerne vegen hvis du har problemer.

Velkommen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Cookiesene er ferdige !!! Og de ble gode, så nå blir det partay!!!!

:hoppe::hoppe:

Oppskrifta er fra Det Søte Liv (www.detsoteliv.no), og det er noe med sida som gjør at jeg ikke kan kopiere oppskrifta, ikke heller linke direkte til den-man kommer bare til hovedsida.

:sur:

Derimot; De heter Toll House Chocolate Chip cookies, og hvis man søker på "cookies" i søkefeltet på sida,så kommer de opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detsøteliv har jeg i mine favoritter så det skal jeg sjekke ut :)

Nå sitter jeg her og sikler etter noen flotte Kinainspirerte topper jeg har funnet på nett :) De er bare rålekre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Shankyooo, Hildegard! :kyss:

Kinatopper er råfine, Impia- har du link til den sida du kikka på?

Nå er jeg ribbebespist! Sviger hadde drassa med seg en massa ribbe,rødkål ,saus og poteter, så det er mat til et lite forball-lag der borte nå. :)

Hun påstår eldre ikke er så glade i ribbe,men spiser desto mer medisterkaker og julepølser, og det kan jeg jo forstå. Det er sikkert ikke så lett å spise ribbe med gebiss. Og ribba var god den, og fra Kvilhaugen Gård.

De neste kjeksene jeg skal prøve meg på blir Arkanas Kongelige nøttekaker,men det blir ikke før julebaksten begynner. Skal sette opp liste over hva som skal bakes- den ser foreløbig omtrent sånn ut:

*pepperkaker

*nøttekaker

*krydderkake med tyttebær

* stollen (en tysk hvetekake med tørket frukt og namnam)

*suksessterte

*grovt julebrød med fiken (fantastisk til ost....)

* lyst brød

* halvgrove rundstykker

nanananana.....

:digge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest lillelou

Charmis! Nå var du i min dagbok samtidig som jeg var i din! :hoppe:

:klem:

Og det jeg gjorde der,rent bortsett fra å skrive litt,var å stjele med meg oppskrifta på knudrete mandler-så nå blir det knudrete mandler i heimen!

De brente knudrete mandlene lages slik :

200 gram mandler

200 gram sukker

2 dl kaldt vann

Alt dette legges i en panne og blandes godt med en gaffel.

Så setter du det hele på koking middels varme.

Nå skal det IKKE røres i det før det ser ut som om sukkeret begynner å blonde seg (dvs at det bobbler rundt mandleen liksom)

Da tar du en tresleiv og begynner å røre helt til sukkeret er tørt og knudrete og ligger litt rundt mandlene. Da ser det egentlig ut som om du har mislykktes med hele greia. (første gangen jeg laget disse trodde jeg det, ble utrolig sur og kastet hele drit..... ) Men det er nå du må ha litt tålmodighet, for etter en liten stund begynner sukkeret å smelte og mens du da rører rundt legger det seg lekkert og bittelitt klumpete rundt mandlene. Ikke ha for sterk varme for da blir de bare svidd og ikke så knudrete. Legg de så på et bakepapir og skill de med 2 gaffler!

Smaker himmelsk!!!!

Nå skal jeg kle på meg noen ordentlige klær,og så er det ut å lufte en viss lettere utålmodig hårball ved min høyre side. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...