Gå til innhold

Biltur til Italia

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heia!

Jeg og mannen skal kjøre til Italia i sommer.

Danmark har vi grei oversikt over, men har dere noen forslag til ting vi bør se eller gjøre i Tyskland, Sveits og Nord-Italia? Eller ellers andre råd, tanker eller tips? Vi setter av 12 dager totalt, med forbehold om endringer. Ingen av oss er interessert i lange gåturer og lignende, men vi vil gjerne se noe fint, spise noe godt og gjøre noe gøy uten at det koster skjorta.

Håper på svar! :)

Anonymkode: 5bae6...2cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med bare 12 dager, så ville jeg kjørt ned på 2-3 dager og tilsvarende hjem, så dere får 7-8 dager avslapping å kos i Italia, før hjemreisen starter. 

Anonymkode: 8798e...2ff

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med bare 12 dager, så ville jeg kjørt ned på 2-3 dager og tilsvarende hjem, så dere får 7-8 dager avslapping å kos i Italia, før hjemreisen starter. 

Anonymkode: 8798e...2ff

Ja, det eneste er at vi er veldig fascinert av Sveits, begge to, så vi kunne tenke oss å utforske litt der også :) Det eneste er jo at ting koster en del der borte, så hovedoppholdet blir nok i Italia, ja.

Skrevet

Etter mange bilferier i Italia så tenker jeg at dere må være klar over at Italia også er et dyrt ferieland.  Synes ikke det var særlig forskjell på Sveits og Italia.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alpene i Nord-Italia er et helt fantastisk landskap å kjøre i. De norske fjellene blekner.. Jeg ville kjørt rundt der, og gjerne inn til Tyskland og Sveits der omkring. Vi tok fly til Bergamo og leide bil der, så vet ikke hva jeg kan anbefale deg på bilveien ned da. Rik og gammel kultur. 

Anonymkode: bca62...239

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rute vil dere kjøre igjennom Sveits da? Jeg oppfordrer til å huske å kjøpe Autopass, som er en lapp du klistrer i frontruta og er en avgift for motorveien ( i stedet for bompenger). Hele Sveits er ganske severdig, men om dere velger Gotthardtunellen så anbefaler jeg å kjøre over passet i stedet for tunellen. Vierwalstättersee er nydelig og har mange fine steder å besøke. Det er mange fine badesteder og dampskipene er alltid verdt en tur. I Tessin bør man i hvertfall stoppe litt i Lugano, nydelig by. Comosjøen rett over grensa er også verdt en stopp. 

Man trenger heller ikke være særlig sporty for å komme seg opp på en bergtopp. ;) Her går det baner overalt, det er bare å velge og vrake. Anbefaler å ta i hvertfall 1 topptur, det er virkelig spesielt. 

Anonymkode: 04691...8e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sveits er magisk, men sykt dyrt(bare så dere er forberedt på det)! Anbefaler området rundt Interlaken(Brienz, Grindelwald, Lauterbrunnen), masse fine fjell og små landsbyer å ta seg rundt i. Korte avstander er det også. Anbefaler også Comosjøen i Italia, mye roligere enn Gardasjøen feks. 

I Tyskland anbefaler jeg en stopp i Rothenburg ob der Tauber, men det er mer enn nok med en dag der.

Anonymkode: 476d4...aaf

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for flotte svar!

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heia!

Jeg og mannen skal kjøre til Italia i sommer.

Danmark har vi grei oversikt over, men har dere noen forslag til ting vi bør se eller gjøre i Tyskland, Sveits og Nord-Italia? Eller ellers andre råd, tanker eller tips? Vi setter av 12 dager totalt, med forbehold om endringer. Ingen av oss er interessert i lange gåturer og lignende, men vi vil gjerne se noe fint, spise noe godt og gjøre noe gøy uten at det koster skjorta.

Håper på svar! :)

Jeg vil annbefale å kjøre over et fjellpass i Sveits som heter Klausenpass, dette er nok ikke av de mest kjente passene. Men naturen rundt er vill og kjører du passet sydover så vil du etter å ha passert toppen som forøvrig er rett under 2000 moh. Kjøre et langt stykke på en fjellhylle med dalen laaaaaaaaaangt under deg. NB bør ikke kjøres hvis dere har høydeskrekk.

Veien på nodsiden starter i en liten by som heter Niederbunnen mens selve stigningen først starter ved Lienthal. Når du kommer ned på sydsiden svinger du mot Ertsfield, Andermatt og St Gotthardpasset. Andermatt er en koselig liten sveitsisk fjell-landsby. Hold deg for all del unna St. Gotthardtunnelen fjellpasset er langt morsommere å kjøre over. Samt laaaaaaaaaaange køer før tunnelen, fordi tunnelen kun har en fil i hver retning mens det er 4 felts motorvei på begge sider. Når du kommer til toppen av St Gotthardpasset bør du svinge av, der er det hotell, kafeer med mere. Og så bør du ta den aller eldste veien Tremola road. Dette er en vei fra 1800 tallet med 24 hårnålssvinger ned til Ariolo. Og det er faktisk brostein man kjører på. En opplevelse.

• Liker 2
Skrevet

Øl i tyskland, Øl i sveits og vin i italia?

Skrevet

Ta Kielferga så sparer dere masse tid. Peis på gjennom Tyskland, der er det ingen ting å se på. Hva med å ta bilen på toget i Tyskland, så kan dere drikke vin og slippe hele det kjedelige strekket? Det er kjedelig (dumt) å bruke 4 dager på transportetappe til og fra dit dere faktisk skal. 

Skrevet

Kan dere forlenge ferien? Synes 12 dager er veldig kort for en sånn tur. Vi har kjørt til Kroatia en gang,  og til Spania en annen gang,  og da hadde vi 3 uker.  Da kunne vi ta det pent og stoppe flere steder.  Støtter forøvrig tipset lenger opp om å ta Kiel ferjen,  sparer tid på det.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...