Gå til innhold

Bruk av setningen "Gå å heng deg"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Velkjent sjargong fra 80 og 90 tallet. Mye brukt mot de som irriterte oss, men ikke bokstavlig ment. Gå og heng deg, piss deg i øret (jada, rappet fra The julekalender, vi følte oss skikkelig tøffe), og mye annet som idag ville gitt dagens sarte sjeler vondt i ører og hjertet. 

Anonymkode: 7b6c8...798

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Dette er ord som aldri bør sies til noen, en vet aldri hvilken smerte gjemmer seg bak et smilende ansikt. Eller om dette kan vippe personen over kanten og liv kan gå tapt.

Å snakke alvoret bak ordene ned, å si det var likestillt som å si gå ta deg en bolle. Gjør ikke ordbruken rett. 

Anonymkode: aaf84...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Velkjent sjargong fra 80 og 90 tallet. Mye brukt mot de som irriterte oss, men ikke bokstavlig ment. Gå og heng deg, piss deg i øret (jada, rappet fra The julekalender, vi følte oss skikkelig tøffe), og mye annet som idag ville gitt dagens sarte sjeler vondt i ører og hjertet. 

Anonymkode: 7b6c8...798

Jepp. Ungdom i dag bruker jo som kjent ikke stygge ord eller utrrykk :rolleyes:

Tråden er foresten tre år gammel. Noen tråder er verdt å gjenopplive, denne var ikke det.

Anonymkode: 79b29...670

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Gå og heng deg» og «ta deg en bolle» kan absolutt ikke sidestilles. Den første er en oppfordring til selvmord, den andre en oppfordring om å slappe av med søt gjærbakst. Førstnevnte uttrykk ble nokså flittig brukt i min ungdomstid, og vi mente det selvfølgelig ikke bokstavelig, men jeg synes absolutt ikke det skal bagatelliseres og devalueres som uskyldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig stygg ting å si til folk. Man vet aldri hvordan mottakeren tar det, eller om vedkommende er i en suicidal periode. En slik kommentar kan dytte folk utfor stupet. Tenk dere om dere som sier dette til andre.

Endret av Gjenferdet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lorieen skrev (7 timer siden):

«Gå og heng deg» og «ta deg en bolle» kan absolutt ikke sidestilles. Den første er en oppfordring til selvmord, den andre en oppfordring om å slappe av med søt gjærbakst. Førstnevnte uttrykk ble nokså flittig brukt i min ungdomstid, og vi mente det selvfølgelig ikke bokstavelig, men jeg synes absolutt ikke det skal bagatelliseres og devalueres som uskyldig. 

Gå å heng deg er ikke oppfordring til drap noe mer enn si 'fyr løs' til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (3 timer siden):

Gå å heng deg er ikke oppfordring til drap noe mer enn si 'fyr løs' til noen.

Hva skjer med folk som henger seg, vanligvis?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel at man ikke vil ha noe med personen å gjøre.

Det er i hvert fall ikke bokstavelig ment.

Uansett så tror jeg ikke det er noe man sier lenger,  

Endret av Balian d'Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...