Gå til innhold

Sunne middagstips for en person


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når samboeren reiser offshore sliter jeg så sykt med å spise sunt. Da går det i pizza eller spagetti eller laks. Til jeg blir drit lei. Har dere tips til gode sunne middager til en person?

Anonymkode: 987b5...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig ikke. Problemstillingen du setter opp er absurd. Nesten alle middager kan lages i mengder som passer for 1 person. Hva er sunn middag? Hva er god middag? Hvorfor lager du det ikke til deg selv? 

Anonymkode: 37c5b...305

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt kyllingfilet med grønnsaker til er lettvint, sunt og godt.

Anonymkode: d8d75...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt rotgrønnsaker og purre i biter. Ha i en buljongterning, vips så har du grønnsakssuppe. Kan ha litt kylling i, brød til eller ikke. Blir det for mye, varmer du resten dagen etter.

Anonymkode: a9a27...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å lage mat til bare meg. Så har noen faste og enkle 5-10 minutters retter jeg velger når mannen er borte. 

- lager en enkel wok, som varer i tre dager. Kylling, brokkoli, løk, gulrøtter, minimais, chili, soyasaus.

- en enkel pokebolle. Salmalaks, vårløk, avocado, ingefær og upolert ris. 

- blåskjell. Freser opp litt chili, hvitløk, charlottløk, vitvinseddik og vann. Damper, rører inn persille. 

- omelett, med det jeg finner i kjøleskapet (skinke, røkelaks, paprika, vårløk, avocado....) 

- krabbe. Som jeg fordeler tykt på en skive, med litt majones på. 

Anonymkode: 1cb57...844

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager suppe eller  gryte i en kjele som tar max 1,5 liter. Kjører på med bare grønnsaker vann og krydder. (Obs, lite med salt og ikke noe olje, kun halv avokado) Da kan jeg spise alt, eller så mye jeg vil, med god samvittighet.

Anonymkode: 28e19...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager suppe eller  gryte i en kjele som tar max 1,5 liter. Kjører på med bare grønnsaker vann og krydder. (Obs, lite med salt og ikke noe olje, kun halv avokado) Da kan jeg spise alt, eller så mye jeg vil, med god samvittighet.

Anonymkode: 28e19...443

Til informasjon: Du trenger salt, og du trenger fett for å ha noen som helst nytte av grønnsakene. Nok fett, samt variasjon i kostholdet/balanse i måltidet gjør dessuten maten mer appetittelig og næringsrik/mettende. Tips: Spis god mat, inkluder kjøtt/fisk og korn/rotfrukter, ikke det avocadotullet. Ha god samvittighet for at du ikke snyter på skatten eller slår barna dine, ikke for at du piner deg selv med å prøve å leve etter de forkvaklede ideene om hva som er sunt som tilfeldigvis er i skuddet akkurat nå. Hvis du ikke har en diagnostisert spiseforstyrrelse selv, ha dårlig samvittighet for at du sprer spiseforstyrrede tanker.

Anonymkode: 37c5b...305

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig og lager alltid middag til meg selv, men et tips er å lage store porsjoner og enten ha det samme flere dager på rad, eller fryse ned og ta opp en porsjon hver dag. Lapskaus, diverse gryter, kjøttkakter/karbonader, pizzasaus, lasagne og vårruller er ypperlig å lage i store porsjoner og fryse ned, evt spise flere dager på rad. Lager gjern wok, pai, fiskegrateng eller skinkegrateng som spises to dager på rad. Å tilberede et stykke fisk/kjøtt/kylling med grønnsaker og også kjapt og godt. Med litt planlegging er det greit å lage middag for en, og spise variert. 

Anonymkode: 50f0c...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Til informasjon: Du trenger salt, og du trenger fett for å ha noen som helst nytte av grønnsakene. Nok fett, samt variasjon i kostholdet/balanse i måltidet gjør dessuten maten mer appetittelig og næringsrik/mettende. Tips: Spis god mat, inkluder kjøtt/fisk og korn/rotfrukter, ikke det avocadotullet. Ha god samvittighet for at du ikke snyter på skatten eller slår barna dine, ikke for at du piner deg selv med å prøve å leve etter de forkvaklede ideene om hva som er sunt som tilfeldigvis er i skuddet akkurat nå. Hvis du ikke har en diagnostisert spiseforstyrrelse selv, ha dårlig samvittighet for at du sprer spiseforstyrrede tanker.

Anonymkode: 37c5b...305

Man trenger ikke mer enn 1/4 dels tskj salt pr dag, og det er rikelig med fett i avokado til å nyttegjøre næringstoffene i grønnsakene. Hvor sier jeg at jeg ikke spiser korn og rotfrukter?

Hvorfor henger du deg opp i dette forresten? Du vet da ingenting om hva jeg spiser ellers iløpet av en hel dag? 

Rene spekulasjoner er dette! Rapportert!

Anonymkode: 28e19...443

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager alltid middag til 1, utrolig deilig og praktisk!

Forstår ikke problemet. Er holdningen din som må endres.

Anonymkode: ba4e7...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet? 

1. Lag mindre mengde av det samme som dere pleier å ha.

2. Lag samme mengde av det dere pleier å ha - og spis det samme to dager, eller frys ned halvparten.


Er problemstillingen litt mer det å finne orken til å lage skikkelig middag til bare seg selv...? :) Så kanskje det du egentlig er ute etter er veldig kjappe, enkle ting å lage?

Anonymkode: ae9bb...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager bare samme som vanlig og spiser rester dagen etter eller fryser til senere :)

Anonymkode: fa2c7...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke problemet? 

1. Lag mindre mengde av det samme som dere pleier å ha.

2. Lag samme mengde av det dere pleier å ha - og spis det samme to dager, eller frys ned halvparten.


Er problemstillingen litt mer det å finne orken til å lage skikkelig middag til bare seg selv...? :) Så kanskje det du egentlig er ute etter er veldig kjappe, enkle ting å lage?

Anonymkode: ae9bb...15a

Jeg er som TS. 

Elsker lage mat til andre, selv om jeg er på kjøkkenet alene når den lages. Hater lage mat til bare meg. Aner ikke hvorfor, er kanskje psykisk. Men også det å se at mannen koser seg med maten, og er takknemlig - og ikke minst at han handler og tar oppvasken, noe jeg hater. 

I alle fall ikke noe stort problem. Lager som nevnt over enkle, raske retter, når jeg er alene. 

Anonymkode: 1cb57...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså det er sikkert et «enkelt» dilemma for andre, men jeg syns det er megatiltak å lage middag til bare meg selv. JA jeg kan lage en vanlig porsjon med mat, men da spiser jeg det samme i tre dager og det er jeg så lei av.

jeg elsker å lage mat når samboeren er hjemme, men da blir alt spist opp. 

Anonymkode: 987b5...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...